دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز چهارم


دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز چهارم

تهران- ایرنا- امروز مهمانان افغانستانی نمایشگاه کتاب تهران از راه رسیدند و دیدارهای اهالی فرهنگ تازه شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، چهارمین روز از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، با نشست های تخصصی و از راه رسیدن مهمانان تازه همراه شد. امروز شنبه، مهمانان افغانستانی از راه رسیدند و اهالی فرهنگ در این رهگذر دیدار تازه کردند.

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز چهارم

نقش فناوری در آموزش، حل مسأله است

دومین نشست بنیاد سعدی با عنوان «آموزش مجازی زبان فارسی» با حضور احسان طوفانی نژاد، مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی و دکترای تکنولوژی آموزشی در سرای ملل برگزار شد.

در ابتدای این نشست، طوفانی نژاد گفت: ما اصلاً چیزی به عنوان آموزش مجازی نداریم و هر اتفاقی برای فرد در آموزش میفتد، واقعی است، اما ارائه این آموزش حالت‌های مختلف دارد که یک حالت حضوری، یک حالت نیمه حضوری و حالت دیگر غیرحضوری است.

وی افزود: ما یکی از روش‌های غیرحضوری را آموزش مجازی می‌نامیم. به عبارتی، به کمک ابزار و فناوری‌های نوین، آموزش فارغ از مکان مشخص صورت می‌گیرد، اما در نهایت تمام این اتفاقات باید منجر به یادگیری شود.

مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: ما قبلاً در یادگیری مفهوم مکان فیزیکی مانند ساختمان مدرسه و کلاس درس را داشتیم که الان این مکان تبدیل به فضا و محیط شده است. در نظریه های جدید آموزشی و یادگیری نیز بیشتر دنبال طراحی محیط یادگیری هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا آموزش مجازی منجر به یادگیری و ایجاد محیط فناورانه می‌شود یا خیر؛ گفت: ما تحقیقی درباره علت عدم موفقیت شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزش مجازی انجام دادیم تا بدانیم این افراد به چه دلیل ناراضی هستند و به این نتیجه رسیدیم که علت اصلی توجه نکردن به موضوع یادگیری و تعامل است. به عبارتی؛ ما توجه نمی‌کنیم که آیا این آموزش منجر به یادگیری می‌شود یا خیر؟

طوفانی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاً از فناوری در یادگیری استفاده کنیم یا خیر؛ گفت: برای اینکه بدانیم استفاده از فناوری می‌تواند به یادگیری کمک کند باید به چند سؤال پاسخ دهیم.

وی افزود: اولین سؤال این است که چه کاری با فناوری راحت‌تر شده است؟ به عنوان مثال، در کار آموزش امکان دریافت بازخورد راحت‌تر شده است، چون بدون فناوری نیاز به حضور افراد در یک مکان خاص برای دریافت بازخورد داشتیم و نوع بازخورد هم محدود بود ولی فناوری باعث تسهیل و تنوع ارائه بازخورد شده است.

طوفانی نژاد ادامه داد: سؤال دوم این است که چه کاری می‌توانیم با فناوری انجام دهیم که قبلاً نمی‌توانستیم؟ … قبلاً ساعت کاری مدرسه که تمام می شد، ارتباط شاگرد و معلم قطع می‌شد، اما حالا فناوری کاری کرده که شاگرد و معلم در هر زمان و هر مکانی بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. در کل فرایند آموزش فناورانه توانسته به شیوه‌ای کمک کند که آرزوی بشریت بوده است و آن یادگیری مادام العمر است؛ یعنی در هرمکان و زمان، و هر سنی افراد می‌توانند هر موضوعی که دوست داشته باشند را، در کوتاهترین زمان و با سرعت دلخواه خودشان یاد بگیرند.

مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی افزود: سؤال سوم این است که با تغییرات و به روز شدن فناوری ما چه کار باید انجام دهیم؟ همچنین وی بر نقش حل مسأله فناوری در آموزش تأکید و عنوان کرد که موضوع فناوری اولویت دوم محسوب می‌شود بلکه در ابتدا باید مسائل آموزشی را شناسایی و سپس بررسی کرد فناوری چگونه به حل این مسائل می‌تواند کمک کند.

وی درباره محیط‌های آموزشی تشریح کرد: دانش آموز، معلم، محتوای درسی و مکان کلاس ارکان اصلی کلاس حضوری هستند، که در آموزش مجازی نیز همین چهار رکن وجود دارد با این تفاوت که مکان کلاس تبدیل به بستر آموزش و یادگیری شده است. لذا باید با این ارکان مسأله محور برخورد کرده و برای مثال بررسی کنیم معلم برای محتوا، و یاد گیرنده برای یادگیری باید چه کارهایی انجام دهد.

طوفانی نژاد با بیان اینکه ما در آموزش زبان چهار مهارت اصلی داریم، افزود: گروهی از این مهارت‌ها دریافتی هستند؛ شامل خواندن و شنیدن، و گروه دوم مهارت‌های تولیدی هستند؛ شامل نوشتن و صحبت کردن و مسأله ما در آموزش زبان فارسی این است که چگونه چهار رکن آموزش با چهارمهارت زبان فارسی را در امتداد یکدیگر قرار دهیم تا منجر به یادگیری زبان فارسی مؤثر شود.

وی درباره امکانات آموزش مجازی زبان فارسی بنیاد سعدی توضیح داد: آموزش مجازی بنیاد سعدی از سال ۹۷ شروع شده و این چهارمین سالگرد راه اندازی واحد آموزش مجازی است.

‌وی با بیان اینکه ۱۹ امکان مختلف را در زمینه آموزش مجازی در بنیاد سعدی ایجاد کردیم، تشریح کرد: متناسب با ویژگی‌ها و نیاز مخاطب خدمات مجازی بنیاد سعدی به چند گروه شامل آموزش‌های تحت وب (سامانه چارچوب، مینا و دوره‌های غیرهمزمان)، آموزش همراه (نرم‌افزار اکسین و واژه مینا)، نرم‌افزارهای بازی (واژه بازی و واژه یابی)، محتوای الکترونیکی (یادگیری با موسیقی، کتاب‌های الکترونیکی، محتوای چندرسانه‌ای تعاملی، فایل صوتی کتاب‌ها)، آزمون‌ها (آمفا و داتفا) و زیر ساخت (پیکره، سامانه کتاب شناسی آزفا و …) می‌شود.

مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون دوره روش تدریس زبان فارسی را در بنیاد سعدی راه اندازی کردیم و ویژگی‌های این دوره تعاملی و ویدئویی است؛ یعنی فرد گام به گام با استاد پیش می‌رود و چنانچه فرد نتواند به سؤال مطرح شده در ویدئو پاسخ دهد، به مرحله قبل می‌رود و تا زمانی که اطمینان از یادگیری حاصل نشود، آن بخش به پایان نمی‌رسد که تا کنون استقبال خوبی از این دوره شده و نزدیک هزار علاقه‌مند به آموزش زبان فارسی در این دوره شرکت کرده‌اند.

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز چهارم

«جهاد تبیین» در صدر پرفروش‌های انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب

کتاب‌های جهاد تبیین، بسته‌ محصولات فرهنگی سرباز، تفسیر سوره حمد، روش تحلیل سیاسی، و تفسیر سوره جمعه پنج عنوان از پرفروش‌های انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

جهاد تبیین، موضوعی است که در بیانات حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. ایشان «جهاد تبیین» را یک فریضه‌ قطعی و فوری می‌دانند و در این عرصه، هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند و سکوت در برابر تحریفات جایز نیست.

محتوای بسته‌ محصولات فرهنگی سرباز شامل ۲۱ تصویر از عکس‌های دیده نشده و کمتر دیده شده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی، کتاب مصور قاف شامل خاطرات حاج قاسم، کتاب یاران سلیمانی شامل بیانات مقام معظم رهبری در جمع خانواده‌های شهدای مدافع حرم است.

کتاب تفسیر سوره حمد، متن ویراسته‌ جلسات تفسیر این سوره است که در دوران رهبری معظم‌له در طی سالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور دانشجویان برگزار شده است. کتاب روش تحلیل سیاسی، مجموعه بیانات رهبری درباره‌ مهارت‌ها و فنون تحلیل سیاسی است.

کتاب تفسیر سوره جمعه نیز متن ویراسته‌ جلسات تفسیر این سوره است که در دوران مسئولیت ریاست جمهوری آیت الله العظمی خامنه‌ای در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در طی سالهای ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ صورت گرفته است.
مخاطبان می‌توانند برای تهیه‌ این کتب و دیگر عناوین انتشارات انقلاب اسلامی تا ۳۱ اردیبهشت به شبستان اصلی راهروی ۶ مراجعه کنند.

اتحادیه ناشران افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران مستقر شد

اتحادیه ناشران افغانستان با هدف معرفی آخرین کتب منتشر شده شاخص این کشور در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است.

مدیر نشر امیری، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب در زمینه فرهنگ، ادبیات، فلسفه و تاریخ افغانستان و کشورهای منطقه که عموماً به زبان فارسی است در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

طارق دوست علت تاخیر در برپایی غرفه اتحادیه ناشران افغانستان را مرتبط با تاخیر در ارسال کتاب از افغانستان به ایران عنوان کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که در مرز افغانستان داشتیم، کتب دیر به دستمان رسید و بعد از یک شب بررسی در گمرک نمایشگاه ترخیص شده و در اختیار غرفه قرار گرفته است.

وی با یادآوری حضور در دوره‌های قبلی نمایشگاه تصریح کرد: جای بسی خوشحالی است که مجدداً در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردیم و می‌توانیم تولیدات چاپ و نشر خود را معرفی کنیم.

مدیر انتشارات امیری اضافه کرد: بین ایران و افغانستان اشتراکات فرهنگی به حدی است که نمی‌توان این دو کشور دوست و همسایه را متفاوت از یکدیگر دانست. در کتب تولیدی بزرگ‌ترین انتشارات افغانستان یعنی نشر امیری نیز این مهم مشهود است و کتب به زبان فارسی در نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی افزود: مردم ایران عموما با سواد هستند و با ادبیات خوبی صحبت می‌کنند. برخی کشورهای همسایه ما از این مساله محروم‌اند و درصد افراد باسواد در آن‌ها پایین است اما ایران کشوری است که ساکنان آن همگی دارای سواد هستند.

وی ابراز امیدواری کرد در فرصت نمایشگاه، افغانستان بتواند با ناشران ایرانی و ناشران کشورهای دیگر هم‌اندیشی داشته و طرح و برنامه‌های جدیدی اجرا کند.

بازدید سفیر قطر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

بعدازظهر امروز سفیر قطر در ایران از غرفه قطر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

محمد حمدسعد الفهید سفیر قطر در جمهوری اسلامی ایران است. همچنین امسال قطر مهمان سی‌و سومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران است.

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز چهارم

آثار کمیاب پژوهشگاه علوم انسانی در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود

سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در محل مصلی تهران آغاز به‌کار کرد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز طبق سنوات قبل در این نمایشگاه حضور فعال دارد.

سیدرضا آقایی، مدیر نشر آثار علمی پژوهشگاه، در این خصوص گفت: نمایشگاه کتاب فرصت دورهمی و گردهم‌آیی بزرگ فرهیختگان علم و دانش است و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن شادباش این جشن کتاب به خانواده بزرگ علوم انسانی، از همه دوستداران کتاب دعوت به‌عمل می‌آورد، ضمن بازدید از غرفه پژوهشگاه در مصلی تهران، از نمایشگاه مجازی پژوهشگاه بازدید فرمایند.

وی افزود: پژوهشگاه در سی‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با بیش از ۵۰۰ عنوان اثر شرکت کرده است و برخی از آثار خود را با ۴۰ درصد تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌کند.

آقایی با اشاره به اینکه جامعه هدف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اقشار متخصص و همچنین علاقه‌مندان گسترده مباحث علوم انسانی در سراسر کشور هستند، تأکید کرد: پیرو انتظار و تقاضای اهالی علوم انسانی، برخی از آثار منتشر شده پژوهشگاه که به‌دلیل استقبال گسترده کمیاب شده بودند، در این دوره از نمایشگاه عرضه شده است و علاقه‌مندان و متخصصان می‌توانند برای تهیه آن اقدام کنند.

مدیر نشر آثار علمی پژوهشگاه افزود: مدیریت آثار علمی پژوهشگاه بعد از خاتمه نمایشگاه بین‌الملل کتاب نیز آثار منتشره خود را در نمایشگاه دائمی و فروشگاه تخصصی کتب علوم انسانی، واقع در خیابان کریم‌خان به علاقه‌مندان عرضه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مسائل و نیازهای فرهنگی و علوم انسانیِ جامعه، محور اصلی فعالیت‌های مدیریت نشر آثار علمی پژوهشگاه هستند، تأکید کرد: شناسایی نیاز و تقاضای جامعه علمی کشور و پاسخ به این نیازها در حوزه علوم انسانی، یکی از راهبردهای جدید مدیریت پژوهشگاه است، لذا تعامل و دیدار با علاقه‌مندان و متخصصان علوم انسانی کمک بزرگی در پیشبرد این هدف خواهد بود. نظرات و پیشنهادات اهالی علوم انسانی را مغتنم می‌دانیم و از آنها استقبال می‌کنیم.

دیگه چه خبر از نمایشگاه/ روز چهارم

مشارکت ۳۴ ناشر لبنانی در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران

مسئول اتحادیه ناشران لبنانی شرکت‌کننده در سی‌و سومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران از حضور ۳۴ ناشر لبنانی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

سید عبدالله مرتضی مسئول غرفه های ناشران لبنانی در نمایشگاه گفت: ۳۴ ناشر لبنانی در دو بخش حضوری و مجازی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و غرفه‌ای که اکنون برپاست نمونه‌ای از کتاب‌های ناشران بیروتی شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب است.

این ناشر لبنانی با بیان اینکه در بخش مجازی نیز تعدادی از عناوین کتاب‌های ناشران لبنانی برای فروش ارائه شده است، افزود: این نمایشگاه، بیست و هفتمین تجربه حضور من در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. همچنین تجربه بالغ بر۱۰۰ بار حضور در نمایشگاه‌های استانی ایرانی را دارم.

سید عبدالله مرتضی درباره تعاملات فرهنگی لبنان و ایران عنوان کرد: تعاملات فرهنگی ایران و لبنان در چند دهه اخیر اتفاق نیفتاده بلکه از قدیم وجود داشته است چرا که لبنان در خاورمیانه، مرکز چاپ، نشر و پخش کتاب است. بنابراین پایه تعاملات فرهنگی ایران و لبنان از دیرباز نشر کتاب بوده است. حتی کارهای فرهنگی و رسانه‌ای مانند شبکه‌های خبری و تلویزیونی بر برادری و نزدیکی قلب دو ملت ایران و لبنان تاکید دارند. این امر نشان می‌دهد که فرهنگ، تمدن و قلب‌های این دو کشور آمیختگی دارند. از جمله اشتراکات ایران و لبنان می‌توان به فرهنگ مقاومت اشاره کرد که لبنان محور این فرهنگ است.

وی درباره حضور ناشران لبنانی در نمایشگاه کتاب تهران و بازار نشر ایران گفت: عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در دو سال اخیر تا حدودی بر بازار نشر و توزیع تاثیر گذاشت، اما امیدوارم در سال‌های آینده این توقف دوساله جبران شود.

مدیر انتشارات امجاد لبنان درباره آثار محبوب بازار نشر ایران در لبنان افزود: اغلب لبنانی‌ها علاقه‌مند به کتاب‌های حوزه معارف دینی و فرهنگ مقاومت ایرانی هستند اما به هرحال هر ژانری از کتاب‌های ایرانی در لبنان طرفدار خاص خودش را دارد چرا که انتخاب موضوع و ژانر کتاب سلیقه‌ای است و باید دید هر مخاطب دقیقا چه چیزی از ناشر برای خواندن می‌خواهد.

وی همچنین درباره این دوره از نمایشگاه کتاب عنوان کرد: تفاوت مهم این دوره از نمایشگاه این است که تمام ناشران در فضای مسقف قرار گرفته‌اند و هیچ ناشری زیر چادر نیست و تمام ناشران در سالن‌ها مستقر شده‌اند. همین موضوع اتفاق مهمی برای سایر نمایشگاه‌های دیگر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید