معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو


معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) تارا به عنوان جدیدترین محصول ایران خودرو در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک در بازار ایران به فروش می‌رسد. در ادامه با معایب و نقاط ضعف تارا آشنا خواهیم شد. گروه صنعتی ایران خودرو سدان تارا را در سال 1399 رونمایی کرد؛ خودرویی که بر اساس پلتفرم پژو 301 توسعه پیدا کرده و در... نوشته معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو...

تارا به عنوان جدیدترین محصول ایران خودرو در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک در بازار ایران به فروش می‌رسد. در ادامه با معایب و نقاط ضعف تارا آشنا خواهیم شد.

گروه صنعتی ایران خودرو سدان تارا را در سال ۱۳۹۹ رونمایی کرد؛ خودرویی که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ توسعه پیدا کرده و در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک در بازار ایران به فروش می‌رسد. ایران خودرو برای هر دو نسخه پیشرانه TU5P را در نظر گرفته که به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده‌ی موتور TU5 محسوب می‌شود. این پیشرانه از سامانه CVVT یا زمان‌بندی مداوم متغیر سوپاپ نیز بهره می‌برد. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 5 سرعته دستی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

ایران خودرو برای نسخه اتوماتیک تارا نسبت به نسخه دنده‌ای امکانات بیشتری را در نظر گرفته است. این خودرو از امکاناتی چون سانروف، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، سنسور نور و باران، صندلی‌های برقی-دستی جلو، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، دوربین دید عقب، فرمان و دسته دنده چرم و دو کیسه هوا بهره می‌برد. در ادامه با معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو آشنا خواهیم شد.

آشنایی با معایب و نقاط ضعف تارا

ضعیف بودن ارگونومی خودرو

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

طراحی داخلی تارا کاملا به پژو ۳۰۱ شباهت دارد و طراحان ایران خودرو فقط چند تغییر کوچک را برای آن در نظر گرفتند. هر چند کابین این خودرو به شکل کلی جذاب به نظر می‌رسد، اما چند نقطه ضعف نیز در آن دیده می‌شود. مثلا محل نصب کلیدهای بالابر شیشه با انتقاد مواجه شده است؛ چرا که این کلیدها در اطراف جالیوانی و جلوی اهرم تعویض دنده نصب شدند. همچنین محل نصب کلید بالابر شیشه‌های سمت راست نیز عجیب به نظر می‌رسد. طبق گفته کارشناسان، بهتر بود طراحان این کلیدها را در محل معمول روی در نصب می‌کردند.

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

در مجموع کابین تارا از ارگونومی مناسبی بهره نمی‌برد و در میان رقبا در بدترین سطح قرار می‌گیرد. محل نصب کلید فلاشر نیز بسیار نامناسب بوده و همراه کلید قفل درها در سمت راست ورودی‌های هوای میانی داشبورد قرار گرفته که به ویژه در زمان اضطراری نمی‌توان دسترسی مناسبی به آن داشت.

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

البته با توجه به این که کابین تارا ایران خودرو بر اساس کابین پژو ۳۰۱ طراحی شده نمی‌توان طراحان ایران خودرو را مقصر چنین ایرادهایی دانست، اما ایران خودرو می‌توانست همانند تغییراتی که برای بخش بیرونی در نظر گرفته با اعمال تغییرات کوچکی چنین مشکلاتی را برطرف کند.

ضعف در طراحی ظاهری

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

با وجود این که ظاهر خودرو به سلیقه افراد بستگی دارد، اما بسیاری از مشتریان ایرانی تارای ایران خودرو را محصولی زیبا نمی‌دانند. در واقع طراحان ایران خودرو با هدف ایجاد تفاوت میان تارا با پژو ۳۰۱ در ظاهر این سدان تغییراتی را اعمال کردند که باعث ناهماهنگی اجزای مختلف آن شده است.

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

البته نمای جلو این خودرو نسبت به بخش عقب آن در وضعیت بهتری قرار دارد. به طور کلی ایران خودرو با اعمال چند تغییر ساده می‌توانست وضعیت ظاهری این خودرو را ارتقا دهد، اما وقت زیادی برای آن صرف نشده و به همین دلیل این خودرو نسبت به رقبا در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

ضعیف بودن موتور

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

ایران خودرو تارا به پیشرانه TU5P به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده TU5 مجهز شده است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را به تولید برساند. البته این خودرو در بخش فنی نسبت به خودروهای هم‌رده در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک با قدرت ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متری ناامیدکننده است.

همچنین دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به تارا با قیمت کمتری به فروش می‌رسد. تارا ایران خودرو ظرف مدت ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، این در حالی است که شتاب صفر تا ۱۰۰ دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۰.۵ ثانیه است.

قیمت زیاد

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

هرچند ایران خودرو Tara از امکانات مناسبی بهره می‌برد، اما قیمت آن در خرداد ۱۴۰۱ به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده که برای یک سدان داخلی رقم بسیار زیادی است. دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت حدود 500 میلیون تومان به عنوان مهم‌ترین رقیب تارا اتوماتیک محسوب می‌شود. همچنین سایپا شاهین نیز به زودی با گیربکس اتوماتیک روانه بازار خواهد شد که می‌تواند به رقیب جدی ایران خودرو تارا تبدیل شود. در این محدوده قیمتی خودروهای وارداتی کارکرده متعددی وجود دارند که از لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی در سطح بالاتری از تارا جای می‌گیرند.

جمع بندی نقاط ضعف تارا

معایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرومعایب و نقاط ضعف تارا ایران خودرو

به طور کلی تارا از امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی بهره می‌برد، اما ضعف در طراحی و ارگونومی آن را نسبت به رقبا در جایگاه پایین‌تری قرار داده است. ضمن این که این سدان ایرانی با چنین قیمتی از لحاظ فنی آنچنان که باید عملکرد مناسبی را ارائه نمی‌دهد. در این بازه قیمتی مشتریان می‌توانند به سراغ سدان‌های کره‌ای دست دوم بروند که از امکانات متعدد و ظاهری جذاب‌تر بهره می‌برند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق