داغ ماه‌های گرم سال در سدها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های گلستان


داغ ماه‌های گرم سال در سدها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های گلستان

گرگان- ایرنا- گرمای شدید هوا و کمبود امکانات گذران اوقات فراغت به ویژه در مناطق شمالی استان گلستان سبب شده تا آب‌تنی پای ثابت سرگرمی جوانان تبدیل شود اما آشنا نبودن به فنون شنا، پیامد تلخی برای آنان دارد که تاوان و مصیبت تلخ آن را خانواده ها می پردازند.

به گزارش ایرنا، در آستانه ماه های گرم سال یکی از لذت ها و سرگرمی پیر و جوان، زن و مرد و شهری و روستایی آب تنی و شنا کردن است که هر کس به فراخور دسترسی به امکانات ، بودجه و شرایط فرهنگی اجتماعی و البته علاقه یکی از مناطقی مانند استخر یا رودخانه و بعضی هم رودخانه و آب بندان را انتخاب می کنند.

اصل شنا و آب‌ تنی اگر به همراه ایمنی و با حضور نیروهای امداد رسان و نجات غریق باشد لذتی بسیار دلنشین و خاطره انگیز است اما این سرگرمی هنگامی به یک فعل پر ریسک و خطرناک تبدیل می شود که در مناطق ممنوعه مانند رودها و یا برکه ها و آب‌بندان ها انجام شود.

شور و هیجان شناکردن در شناگاه های طبیعی در کنار بی احتیاطی ، عدم شناخت از وضعیت آب بندان ها و سهل انگاری در رعایت قوانین و مقررات ایمنی به ثبت حوادث تلخ و ناگواری منجر می شود.

از آنجایی که تابلوهای هشدار دهنده مناسبی در سواحل ، آب بندان و برکه های طبیعی و دست ساخت بشر مشاهده نمی شود امکان وقوع حوادث ناگوار در این برکه های طبیعی دو چندان می شود.

باید پذیرفت که گستره پراکنش آب‌بندان ها و آبگیرهای طبیعی در گلستان بسیار وسیع است و تنها راهکار ارتقای ایمنی در چنین اماکنی فرهنگ‌سازی و ترویج آموزش آموزه های درست ایمنی است و توقع استقرار و حضور نیروهای امدادی در حاشیه این مناطق میسر نیست، صدها آب بندان ، سد خاکی و آبگیر محلی در نقاط مختلف استان است که بر اساس چارت و وظیفه مندی سازمان ها، هیچ نهادی متولی ایمن سازی این عرصه ها برای شنا نیستند و به طور معمول خدمات و امدادرسانی به حادثه دیدگان به ویژه شناگران با چند ساعت تاخیر انجام می شود و به زبان ساده و شفاف این خدمات صرفا به خروج جنازه های احتمالی محدود می شود.

یکی از مناطق پر خطر گلستان در این بخش که همه ساله شاهد بروز اتفاقات تلخی در حوزه غرق شدگی هستیم شهرستان آق قلاست که آمارهای سازمان آتش نشانی گرگان موید این مطلب است.

فرماندار شهرستان آق قلا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت :‌ بخش های شرقی این شهرستان به سبب واقع شدن در مجاورت رودخانه های دایمی مانند قره سو و گرگانرود از حدود یکصد آب‌بند و سد کوچک و بزرگ برخوردار است.

حوادث ناشی از شنا کام اهالی را تلخ می کند

سیلمان هاشمی افزود:‌ این آب بندان ها به طور معمول در فصول گرم سال برای کاربری زراعی و یا آبزی پروری مملو از آب است که ده ها هزار روستا نشین پیرامون این مناطق از این سازه ها به عنوان استخر استفاده می کنند.

وی افزود: با وجود آنکه در سازهای دارای مجوز و زیر نظر شرکت آب منطقه ای شاهد نصب تابلو های هشدار دهنده ممنوعیت شنا هستیم و در آب بندان های غیر مجاز هم با توجه به نصب بنرهای هشدار دهنده از سوی دهیاری ها ، وجود حوادث ناشی از شنا کام بسیاری از اهالی منطقه را تلخ می کند.

داغ ماه‌های گرم سال در سدها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های گلستان

لزوم آموزش فراگیر

وی اصلی ترین راه کاهش چنین وقایعی را آموزش خانواده ها برشمرد و گفت : اینکه مناطق روستایی شهرستان در زمره مناطق کم برخوردار تلقی و فاقد استخر برای شناست قابل درک و غیر قابل کتمان است اما نباید این موضوع سبب شود که اهالی منطقه و حتی از سایر مناطق برای دقایق و ساعاتی شنا خاطرات تلخی را برای خانوادها رقم بزنند.

هاشمی تصریح کرد :‌ مکاتباتی با شوراها و آب منطقه ای و دیگر نهادهایی که به هر نوعی در منطقه دارای آب بندان هستند صورت گرفته تا تابلو های هشدار و ایمن سازی در این سازه ها را تقویت کنند تا این وقایع را کاهش دهیم.

رییس اداره هلال احمر شهرستان آق قلا هم به خبرنگار ایرنا گفت : سازمان امداد و نجات این جمعیت به لحاظ کمک به مردم و سایر دستگاه های مسوول ، نسبت به ایجاد پایگاه امداد و نجات ساحلی در شهرهایی نظیر بندر ترکمن و بندرگز اقدام کرده است اما توان و امکان برپایی پست های امدادی درآب بندان های منطقه وجود ندارد.

ضرورت آگاهی سازی مردم

حسن پاک نیا ادامه داد: یکی از ضرورت ها آگاه سازی مردم در خصوص مناطق امن جهت شنا و خطرات پیرامون نقاط ممنوعه است که نباید ازآن غافل بود که در این راستا و با هدف آگاه سازی مردم و کاهش غریق نسبت به آموزش همگانی از طریق فضای مجازی فعالیت هایی خوبی انجام شد.

وی گفت : در این شهرستان غواص های آموزش دیده نداریم و به طور معمول در صورت نیاز از همکاران آتش نشانی گرگان تقاضای همکاری می کنیم.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مرکز گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : در یک سال گذشته ۶ فقره عملیات امداد و خدمت رسانی به غرق شدگان در برکه و آب های طبیعی استان انجام گرفت که متاسفانه اکثر آن ها با نجات پیکر بی جان قربانیان به اتمام رسید.

موسی الرضا صفری افزود: در زمان حاضر هشت نفر در حوزه غواصی و نجات غریق در سازمان آتش نشانی شهرستان گرگان مَشغول خدمت به مردم گرگان و مناطق غربی استان هستند.

با گرم شدن هوا آمار غرق شدگان افزایش می یابد

وی تاکید کرد : به طور معمول و با گرم شدن هوا ، حوادث غرق شدگی در مجارت برکه های طبیعی و آب بندان های گلستان افزایش می یابد و برخی مناطق نظیر شهرستان های آق قلا و گمیشان و آب بندان های حاشیه جنگل به فراخور آمار بالای سازه های آبی از حوادث بیشتری برخوردار هستند.

عبدالرضا صفری با بیان نکاتی نسبت به هرگونه سهل انگاری هنگام شنا هشدار داد و افزود : قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب باید از عمق آب کسب اطلاع کرد، چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و در مقابل ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

داغ ماه‌های گرم سال در سدها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های گلستان

در مناطقی که نجات غریق نیست شنا نکنید

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گرگان تاکید کرد که شناگران به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنند.

وی تاکید کرد که شناگران توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرند زیرا یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، هر ساله با گرم شدن هوا کودکان و نوجوانان استان به ویژه در شهرستان های شمالی آن آق قلا به ویژه منطقه وشمگیر و روستاهای اطراف آن برای تفریح و شنا به داخل رودخانه‌ها و آب بندان‌ها می‌روند که برخی از آن ها به سبب وارد نبودن به فنون شنا، غرق شده و جان خود را از دست می‌دهند.

استان ۵ حوضه آبریز دارد

گلستان با داشتن پنج حوضه آبریز گرگان‌رود، قره‌سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا، دارای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه‌ شاخه اصلی و فرعی است.

این استان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه‌های پرآب و مهمی است که این رودها از شریان‌های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می‌روند.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد و هر سال در ایام تابستان پذیرای میلیون ها نفر مسافر و گردشگر است.

استان گلستان ۱۴ سد با ظرفیت حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در دست بهره برداری دارد که بیشتر برای مهار سیلاب و تامین نیاز بخش کشاورزی ساخته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم