وضعیت نامناسب گوزن‌های جنگل قُرُق 2 مدیر گرگانی را روانه دادستانی کرد


وضعیت نامناسب گوزن‌های جنگل قُرُق 2 مدیر گرگانی را روانه دادستانی کرد

گرگان - ایرنا - وضعیت نامناسب قدیمی‌ترین زیستگاه مرال ایرانی و نگهداری غیراصولی گوزن‌ها در جنگل قُرُق، مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست گرگان را راهی دادستانی کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری گلستان، دادستان مرکز استان اظهار داشت: بررسی میدانی نماینده ویژه دادستانی از محل نگهداری گوزن های قرمز در پارک جنگلی قرق وضعیت نامناسب نگهداری این گونه جانوری را تایید کرد.

محمود اسپانلو وی ادامه داد: شرایط نگهداری و تغذیه این گوزن ها به گونه ای است که جمعیت این جانوران از ۳۶ راس در سالهای گذشته به هفت راس کاهش یافته است .

وی گفت: مدیران منابع طبیعی و محیط زیست گرگان پس از حضور در دادستانی مکلف شدند تا پنج روز آینده برای تعمیر فنس های محل نگهداری این گوزن ها اقدام کنند .

دادستان مرکز گلستان ادامه داد: همچنین برای تامین علوفه مورد نیاز این حیوانات نیز بین منابع طبیعی و محیط زیست اختلاف وجود داشت که مقرر شد زمین ۲۰ هکتاری کشت علوفه این گوزن ها هر چه زودتر تعیین تکلیف شود .

اسپانلو از تشکیل پرونده ویژه حقوق عامه برای پیگیری وضعیت این گونه جانوری ارزشمند و در معرض خطر در دادسرای مرکز استان خبر داد و گفت: پیگیری و رصد دادستانی تا زمان اطمینان از بهبود وضعیت این جانوران ادامه دارد.

حدود نیم قرن پیش نخستین مرکز تکثیر و نگه داری مرال در کشور با هدف بقای نسل این گونه کمیاب در پارک جنگلی قرق گرگان تاسیس شد.

پارک جنگلی قرق در ۲۴ کیلومتری شهر گرگان و در نزدیکی شهر فاضل آباد شهرستان علی آباد قرار دارد.

این پارک طبیعی در محیط جلگه ای قرار دارد، مکان آن در سال ۱۳۴۸ از سوی مرحوم حسین سعیدی آشتیانی بنیانگذار پارک های جنگلی ایران تهیه و عملیات احداث از سال ۱۳۵۰ آغاز شد، امروز مساحت این پارک جنگلی به۶۵۰ هکتار می رسد و درختان آن بیشتر از گونه های انجیلی و ممرز است.

در این پارک گونه‌های جنگلی دیگر شامل بلوط، نمدار، توسکای قشلاقی، افرا، خرمندی و آزاد و پوشش درختچه‌ای و گیاهی همانند سایر رویشگاه‌های جلگه‌ای ایران وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه