70 واحد صنفی به دلیل تبلیغ و عرضه دخانیات در استان همدان تعطیل شده است


70 واحد صنفی به دلیل تبلیغ و عرضه دخانیات در استان همدان تعطیل شده است

همدان - ایرنا- مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 35 واحد صنفی به علت تبلیغ و 35 واحد هم به علت عرضه مواد دخانی طی سال گذشته در این استان تعطیل شده است.

مهدی خدابخشی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استفاده از تابلوهای روان و چراغ های چشمک زن، بنر و کاغذ با محتوا و مضامینی همچون «سیگار موجود است» و به نمایش گذاشتن ادوات قلیان در ویترین مغازه ها مصداق تبلیغ است و در صورت مشاهده ابتدا به فرد متخلف اخطار داده شده و در صورت استمرار تخلف، جریمه خواهد شد.

وی اضافه کرد: قرار دادن استندهای مخصوص عرضه و فروش سیگار در داخل مغازه و آویزان کردن شیلنگ قلیان بر سر در مغازه ها هم مصداق تبلیغ مواد دخانی است و به مسئول واحد صنفی در این باره اخطار داده می شود.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۵۴۲ عدد قلیان از مراکز عرضه مواد دخانی این استان در سال گذشته ضبط شده است، تصریح کرد: بیشترین میزان کشفیات مربوط به شهرستان همدان با ۲۲۶ عدد و کمترین میزان هم مربوط به شهرستان های رزن، درگزین و فامنین هر یک به تعداد ۱۴ عدد قلیان است.

خدابخشی ادامه داد: شیشه قلیان های کشف شده با حکم مرجع قضایی در اختیار شرکت شیشه شهر همدان برای بازیافت قرار گرفته ضمن اینکه مابقی ادوات نظیر شیلنگ و چوب معدوم و در مکان مناسبی دفن بهداشتی می شود.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ مرکز عرضه و تبلیغ مواد دخانی در استان همدان شناسایی شده است، تاکید کرد: به طور رسمی هیچ مرکز دارای مجوز عرضه قلیان در این استان وجود ندارد و در صورت مشاهده شهروندان می توانند مرابت را از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ گزارش کنند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۳۱ ماه می در تقویم به عنوان «روز جهانی بدون دخانیات» نامگذاری شده‌ و حدود پنج سال است که در ایران نیز چهارم تا یازدهم خرداد با عنوان هفته بدون دخانیات پاس داشته می‌شود و برنامه‌هایی در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی زندگی سالم و بدون دخانیات ارائه می‌شود.

خدابخشی اضافه کرد: شعار امسال این هفته و روز جهانی نیز «دخانیات تهدیدی برای سلامت و ضرر و محیط زیست ما» تعیین شده چرا که دخانیات هم اینک به عنوان مه‌مترین عامل مرگ و میر در جهان مطرح است بنابراین اقدام در حوزه کنترل دخانیات و شیوه‌های ترک، امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: سن مصرف دخانیات در کشور و استان همدان رو به روز در حال کاهش است و قبح مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان در بین خانواده‌ها شکسته شده و قلیان مقبولیت بیشتری در جامعه پیدا کرده است.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سالانه بیش از ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، گفت: ۲.۵ برابر هزینه صرف شدن برای خرید سیگار از محل یارانه پیش بینی شده برای همه افراد به منظور درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات صرف می‌شود در حالیکه می‌توان این مبالغ را در اقدامات و فعالیت‌های مثبت و مرثرتری در پیشرفت کشور هزینه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن