الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تدوین شده است


الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تدوین شده است

اهواز - ایرنا - مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور با تاکید بر نیازسنجی و بررسی زنجیره ارزش در تولیدات زنان کارآفرین، گفت: الگوهای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ابعاد مختلف بررسی و بودجه اجرای آن پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زینب اختری سه شنبه در نشست با زنان کارآفرین خوزستان در سالن جلسات حوزه استاندار، با اشاره به طرح توانمندسازی زنان در برنامه توسعه ششم، افزود: الگوهای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در

ابعاد مختلف بررسی و بودجه آن برای امسال پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: این توانمندسازی در قالب تسهیلات، شامل بسته خدماتی، آموزشی، سلامت روان، اشتغال و تامین مواد اولیه ارائه می‌شود و در مجلس پشتوانه خوبی دارد.

اختری ادامه داد: زنان کارآفرین جذب نیرو و تمرکزشان را روی زنان سرپرست خانوار بگذارند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به سفرچند روزه خود به آبادان، به مردم این شهر و استان خوزستان به دلیل فاجعه فروریزش برج متروپل تسلیت گفت و افزود: حامل پیام تسلیت و همدردی رییس جمهوری و وزیر کشور هستم.

وی اظهار داشت: در حادثه فروریزش ساختمان متروپل آبادان، بنا به تایید شاهدان، بدون حمایت و پشتیبانی شبانه روزی بانوان امکان کار کردن وجود نداشت.

اختری در ادامه افزود: در وزارت کشور، نگاه ما به زنان بعنوان مساله نیست بلکه معتقدیم زنان حلال مساله هستند و می‌توانند پیشران توسعه اقتصادی باشند.

وی با بیان اینکه زنان می‌خواهند در حل مسائل اقتصادی در کشور همکاری کنند، اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم خودمان را ثابت کنیم چرا که توانایی‌های زنان ثابت شده است، در انتصابات نیز نگاه ما «جایگزینی» نیست بلکه «مکملی»

است همانطور که در قرآن اصل بر زوجیت است.

اختری با تاکید بر نیازسنجی و بررسی زنجیره ارزش، از زنان کارافرین درخواست کرد که پیش از هر اقدامی ظرفیت بازار را ارزیابی کنند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های حرفه‌ای در این زمینه ضروری است، افزود: برخی از تولیدات به دلیل نداشتن کیفیت لازم قابلیت فروش یا صادرات ندارد و یکی از مسائل ما این است که نمی‌توانیم کیفیت کار را تضمین کنیم.

اختری اضافه کرد: به دلیل وجود نوعی ضعف اطلاعاتی در بازار، باید درباره معرفی ظرفیت استان و قوانین مرتبط با کارافرینی کمک کرد.

دولت تولیدات صنایع کوچک زنان کارآفرین خوزستانی را خریداری می‌کند

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه تولیدات خوراکی زنان کارآفرین در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود، گفت: دولت موظف شده است که محصولات تولیدی صنایع کوچک توسط بانوان خوزستانی را خریداری کند.

آقارضا فتوحی در این نشست اظهار داشت: این موارد جزو مصوبات این نشست تلقی می‌شود که برای اجرا به وزارت کشور اعلام می‌شود.

وی افزود: بر اساس این مصوبات، دولت موظف است تولیدات صنایع کوچک توسط بانوان خوزستانی را خریداری کند همچنین با انعقاد انواع قراردادهای مشاغل خانگی، تولیدات بانوان این استان در زمینه خوراکی در فروشگاه‌های بزرگ همچون رفاه، اتکا و کوروش عرضه می‌شود.

فتوحی اضافه کرد: ارائه تسهیلات ارزان قیمت به صنایع تبدیلی و تکمیلی دام و طیور و کشاورزی صنعتی و نیمه صنعتی که توسط بانوان خوزستانی ایجاد شده نیز از مصوبات این نشست است.

وی با بیان اینکه اولویت خرید و فروش خدمات و استعلام‌ها با تولیدکنندگان و شرکت‌های بومی خوزستان است، ادامه داد: خرید تولیدات و خدمات بانوان کارآفرین خوزستانی نیز در اولویت است و در صورتی که این محصولات در استان وجود نداشته باشد می‌توان از سایر استان‌ها استعلام کرد و در این زمینه با دستگاه‌های اجرایی متخلف برخورد جدی می‌شود.

به گفته وی، بخش بازاریابی و بازرگانی اتاق بازرگانی باید فعالیت بیشتری در زمینه معرفی و صادرات تولیدات بانوان به بازارهای بین‌المللی به ویژه کشورهای همسایه داشته باشد.

فتوحی بر آموزش فنی و حرفه‌ای بانوان به ویژه آموزش در زمینه تولیدات پوشاک تاکید کرد و گفت: در زمینه تامین امکانات و تسهیلات به ویژه در زمینه تولید پوشاک صنعتی همکاری می‌کنیم.

وی با اشاره به پلتفرم ارائه شده از سوی یکی از بانوان کارآفرین در زمینه مشاغل خانگی و خرد، گفت: این طرح بررسی و در صورت امکان برای اجرای آن سرمایه‌گذاری می‌شود.

فتوحی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، این پتانسیل ارزشمند را دارای نقش اساسی در توسعه استان و کشور دانست.

وی افزود: ۳۹ درصد از اعتبارات مربوط به تسهیلات بانکی به مشاغل خانگی روستایی و عشایری (در قالب بند «ب» تبصره ۱۶ در سازمان بهزیستی و کمیته امداد) به زنان کارآفرین پرداخت شده است.

فتوحی اضافه کرد: از نیمه دوم پارسال تاکنون، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده که ۴۴ میلیارد تومان از آن مربوط به زنان کارآفرین بوده که ۹ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.

وی با بیان اینکه خوزستان ۴۲ درصد درآمد کشور را تامین می‌کند، تاکید کرد: توقع داریم خوزستان به عنوان استان پایلوت در زمینه کارآفرینی زنان انتخاب و طرح‌های اشتغال در آن اجرا شود.

رعایت استاندارد برای جلوگیری از تکرار متروپل

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: زنان کارآفرین بالاترین استانداردها و ایمنی را برای تولیدات خود در نظر بگیرند.

عبدالرضا سیفی با اشاره به فروریزش برج متروپل در آبادان، این حادثه را ناشی از مجموعه‌ای از تخلفات و اشتباهات در دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و سرمایه‌گذار دانست و افزود: باید به مسئولان و کارآفرین‌ها گوشزد شود که تصمیمات آنها می‌تواند چه اثراتی داشته باشد.

وی افزود: ریشه بسیاری از مشکلات خوزستان مسائل اجتماعی است که به مشکلات اقتصادی، درآمدزایی، بیکاری و فقر بازمی‌گردد و اگر بتوانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم، مشکلات کمتر به حوزه اجتماعی و به تبع آن به حوزه‌های سیاسی و امنیتی کشیده می‌شود که اشتغال زنان سرپرست خانوار باید از این منظر مطرح شود.

سیفی همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از زنان حاضر در نشست به عدم بکارگیری زنان در مناصب دولتی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: این فرصت وجود دارد که از زنان در پست‌های مدیریتی استان استفاده شود و نگاه دولت و وزیر کشور و استاندار نیز نسبت به این موضوع مساعد است اما معتقدیم مشکل اصلی زنان اشتغال بانوان بدسرپرست و سرپرست خانوار است.

بودجه و تسهیلات برای زنان کارآفرین

نماینده انجمن تولیدکنندگان پوشاک خوزستان در این نشست خواستار اختصاص تسهیلات کم بهره برای زنان تولیدکننده با محوریت انجمن‌ها شد.

فرزانه داراب‌پور با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ تولیدکننده پوشاک در اهواز فعالیت می‌کنند، افزود: صنعت پوشاک یکی از پراشتغال‌ترین فعالیت‌های استان به ویژه برای زنان است و زنان در مناطق محروم با آموزش اندکی می‌توانند در این زمینه مشغول به کار شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی باوردلان جنوب نیز در ادامه این نشست پلتفرم چندرسانه‌ای این شرکت را در زمینه کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی که در سال گذشته به عنوان ایده برتر کارآفرینی در کشور شناخته شده، معرفی کرد.

پونه پیل‌رام، اعلام آمادگی کرد که این طرح را که توان رقابت بین‌المللی دارد، در صورت اختصاص اعتبار از سوی استانداری، در حاشیه شهر اهواز و در مناطق روستایی اجرا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها