گرانی شدید داروی جانبازان شیمیایی و پاسخ بنیاد شهید


گرانی شدید داروی جانبازان شیمیایی و پاسخ بنیاد شهید

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ آزاده لرستانی: بنیاد شهید و امور جانبازان هر ساله مناقصه‌ برای بیمه تکمیلی می‌گذارد و بر اساس آن برنده مناقصه را مشخص می‌کند. امسال مناقصه برگزار شد و بیمه دی برنده مناقصه شد. منتهی برای...

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ آزاده لرستانی: بنیاد شهید و امور جانبازان هر ساله مناقصه‌ برای بیمه تکمیلی می‌گذارد و بر اساس آن برنده مناقصه را مشخص می‌کند. امسال مناقصه برگزار شد و بیمه دی برنده مناقصه شد. منتهی برای اینکه بیمه دی بتواند خدماتش را ارائه دهد، باید سرانه آن به موقع توسط بنیاد شهید تأمین اعتبار شود که این اتفاق نیفتاده و بیمه دی اکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان از بنیاد شهید طلب دارد.

بدهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به بیمه دی سبب شده تا مراکز درمانی و دارویی که قرار است خدماتی را ارائه دهند، این خدمات را با کیفیت و به درستی و به‌ موقع انجام ندهد. بنابراین می‌طلبد که سازمان برنامه و بودجه و پیرو آن بنیاد شهید و امور ایثارگران حساسیت ویژه‌ای برای درمان جانبازان داشته باشند و آن را در اولویت اصلی قرار دهد.

افزایش ۷ برابری قیمت داروی حیاتی جانبازان شیمیایی

گرانی شدید داروی جانبازان شیمیایی و پاسخ بنیاد شهید

محمدرضا حاجی‌پور، مدیرعامل انجمن جانبازان شیمیایی استان فارس درباره اهمیت درمان جانبازان بیان داشت: جانبازان شیمیایی از آن دسته از جانبازانی هستند که در همه حال با مشکلات جانبازی دست و پنجه نرم می‌کنند و در طول ۲۴ ساعت هر لحظه تا مرز شهادت پیش می‌روند و برمی‌گردند.

وی افزود: مهم‌ترین مسأله این گروه از جانبازان دارو و درمان است. وقتی کسی بیمار باشد و نتواند درست تنفس کند، اگر بهشت و بهترین امکانات را برایش بیاورند، او بیمار است و نمی‌تواند بهره‌ای ببرد. بنابراین برای این بیماران مسأله بهداشت و درمان و داروهای خاص در اولویت است.

حاجی‌‌پور با اشاره به مشکلات تأمین داروی جانبازان گفت: مدتی است که بیمارستان‌ها و درمانگاه‌هایی که باید جانبازان شیمیایی را پذیرش کنند، با این گروه همکاری نمی‌کنند. متأسفانه اهمیت نمی‌دهند حتی برخی از داروخانه‌ها برای تهیه دارو با جانبازان همکاری ندارند.

وی درباره دلیل همکاری نکردن مراکز درمانی و بهداشتی ادامه داد: بیمه دی متولی بیمه تکمیلی خسارت درمان جانبازان است و هزینه‌ای که باید به داروخانه‌ها و مراکز درمانی بابت بدهی بدهد، پرداخت نشده است. بعد از بررسی‌ها از بیمه دی متوجه شدیم بنیاد شهید آن هزینه‌ای را که باید برای بیمه‌گر پرداخت می‌شده، پرداخت نکرده است.

مدیرعامل انجمن جانبازان شیمیایی استان فارس ابراز داشت: برای پیگیری این مسأله به بنیاد شهید مراجعه کردیم و متوجه شدیم سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به بنیاد شهید پرداخت نکرده است. تمام این مسائل سبب ایجاد مشکلاتی در روند درمان جانبازان شده است. به عنوان مثال جانبازان شیمیایی اسپری سروتاید را قبلاً ۷۰ هزار تومان خریداری می‌کردند که الان قیمت آن به ۴۸۰ هزار تومان رسیده است و برای خرید این دارو با مشکل مواجه هستیم.

به دلیل کسری بودجه بنیاد شهید، بیشتر درد می‌کشیم

گرانی شدید داروی جانبازان شیمیایی و پاسخ بنیاد شهید

جواد استوار، عضو انجمن راست‌قامتان و جانباز قطع دو پاست که درباره مشکلات پیش‌روی جانبازان خاطرنشان می‌کند: در کل کشور ۱۲۰۰ جانباز قطع عضو دوپا داریم. ۴۶۰ نفر از ما بالای زانو هستند. علاوه بر این ۵۶۰ جانباز ترکیبی و ۱۳۰ جانباز قطع یک پا هستند. این جانبازان مشکلات دارو و تجهیزات دارند. به خصوص بعد از ۲ سال کرونا این جانبازان احتیاج به تعویض مفصل دارند که در طول این ۲ سال کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: در رابطه با بیمه درمان جانبازان با رئیس وقت بنیاد شهید نشست داشتیم و درباره مشکلات جانبازان صحبت کردیم و قرار شد بودجه‌ای را دراین باره تخصیص بدهند، اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه این کار را نکرد. بنیاد شهید مدت‌هاست با کسری بودجه مواجه شده و گاهی مجبوریم داروها را به قیمت آزاد خریداری ‌کنیم.

استوار با بیان اینکه جانبازانی هستند که به خاطر نبود بودجه کافی برای پروتز زمین‌گیر شده‌اند، ابراز داشت: به عنوان مثال چند روز پیش بنده درد داشتم و وقتی برای تهیه دارو به داروخانه رفتم، گفتند این دارو جزو بیمه نیست. وقتی جانباز دو پا قطع درد دارد چه کند؟ با مسؤولان درمان بنیاد شهید صحبت کردم که او گفت در اسرع وقت مشکل را حل می‌کنیم.

فقط به درمان‌مان برسید

گرانی شدید داروی جانبازان شیمیایی و پاسخ بنیاد شهید

امیر عقیقی جانباز ۷۰ درصد از ناحیه دو چشم است. وی درباره روند درمان جانبازان بیان داشت: من باید هر روز یک داروی تشنج بخورم و نمی‌شود نخورم. پدر و مادر شهدا و آزادگان مشکلات درمانی خودشان را دارند که خواهش می‌کنم مسؤولان مسأله درمانی جامعه ایثارگران را جدی بگیرند.

تمسخر جانباز در داروخانه

گرانی شدید داروی جانبازان شیمیایی و پاسخ بنیاد شهید

سیف‌الله دولتی، جانباز قطع دو پا و نماینده جانبازان قطع عضو استان گیلان است. وی ضمن انتقاد از مشکلات تأمین داروی جانبازان گفت: از دوستان شنیده بودم که داروخانه به جانبازان دارو نمی‌دهند و گاهی آن‌ها را به تمسخر می‌گیرند. خودم به داروخانه مراجعه کردم و دیدم این مسأله حقیقت دارد. بر همین اساس از مدیرکل بیمه دی و معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید پیگیر شدم که در نتیجه مشکل اصلی به بودجه برمی‌گردد که پولی داده نشده تا با داروخانه‌ها تسویه حساب شود.

وی افزود: در داروخانه جوانی که فقط نسخه می‌پیچد و پای صندوق است، نمی‌داند مشکل جسمی جانباز چیست؟ او نمی‌داند یک قطع عضو شب‌ها چهار ساعت هم خواب راحت ندارد؟ مسؤولان باید به داد جانبازان برسند.

عباسپور: منتظر تأمین بودجه درمان از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم

گرانی شدید داروی جانبازان شیمیایی و پاسخ بنیاد شهید

عبدالرضا عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره مطالبات جامعه ایثارگری در حوزه درمان اظهار داشت: نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جامعه ایثارگری بیمه شده هستند که بابت هر فرد ماهانه باید ۳۵۰ هزار تومان هزینه پرداخت شود که مجموع این رقم ماهانه ۵۷۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه از ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۰ پرداخت بودجه بابت بیمه ایثارگران انجام نشده است، افزود: در سال جاری نیز در ماه‌های اردیبهشت و خرداد بودجه‌ای برای درمان جانبازان و ایثارگران داده نشده که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای جامعه ایثارگری به ویژه جانبازان با شرایط خاص شده است.

عباسپور با تأکید بر اینکه مسأله بیمه درمان ایثارگران در شهرستان‌ها بیش‌تر خودش را نشان داده است، تصریح کرد: به محض اینکه پرداخت بودجه درمان صورت گیرد، آن را به حساب بیمه دی واریز خواهیم کرد.

به گزارش فارس، مشکلات بیمه درمان برای ایثارگران در خارج شهر تهران بیش‌تر نمایان شده است و چون مراکز طرف قراداد بیمه دی را قبول نمی‌کنند، ایثارگران مجبور هستند روند درمانشان را به نرخ آزاد انجام دهند. البته مسأله واریز نشدن بودجه بخش درمان ایثارگران را از ایرج دریالعل، معاون سازمان برنامه و بودجه هم جویا شدیم که در زمان پاسخگویی در این صفحه منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید