نهادها برای پیشگیری آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی گلستان برنامه‌ریزی کنند


نهادها برای پیشگیری آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی گلستان برنامه‌ریزی کنند

گرگان - ایرنا  - رییس کل دادگستری گلستان گفت: دستگاه های متولی اگر برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گلستان برنامه ریزی نکنند منتظر برخورد قضایی باشند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری گلستان، حیدر آسیابی در نشست بررسی راهکارهای پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی در جنگل ها و مراتع استان افزود: برداشت محصولات کشاورزی و گرمای هوا در استان آغاز شد و از هم اکنون مسوولان دستگاه ای اجرایی متولی باید برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع برنامه ریزی کنند و نیروی انسانی و تجهیزات موردنیاز را تدارک ببینند.
وی ادامه داد: بررسی آماری نشان می دهد روند آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی استان هر سال بیشتر می شود و نشان دهنده این است که اقدامات پیشگیرانه انجام شده اثرگذار نیست.
وی از همه مدیران متولی این بخش مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست خواست تا برای پیشگیری و آموزش به کشاورزان حاشیه جنگلها و مراتع و تامین تجهیزات اطفای حریق اقدام کنند تا اگر آتشی هم به جان عرصه های طبیعی استان افتاد با کمترین خسارت و سریع مهار شود.
رییس کل دادگستری گلستان ادامه داد: اکنون اتمام حجت می کنیم اگر تابستان امسال آتشی در جنگل ها و مراتع استان شعله ور شد و بررسی ها حاکی از اهمال دستگاه های متولی باشد برای مدیران ِمقصر به اتهام ترک فعل پرونده قضایی تشکیل می دهیم.
رییس کل دادگستری گلستان درباره اختلاف مالکیت زمین های آستان قدس و اوقاف با دستگاه های اجرایی گفت: قرار شد این دستگاه ها در نخستین گام با یکدیگر نشست و گفت و گو کنند و اگر به نتیجه نرسیدند دستگاه قضایی برای حل و فصل موضوع ورود کند.
حمید مصطفی لو معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این جلسه گفت: ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک جنگل های استان با زمین های کشاورزی است که پارسال برای جلوگیری از ورود آتش از زمین های کشاورزی به جنگل ها در ۸۳۰ کیلومتر آن آتش بُر ایجاد شد و امسال هم پس از پایان برداشت محصولات کشاورزی، یکهزار کیلومتر دیگر آتش بُر ایجاد خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: پارسال ۸۴۳ هکتار از جنگل های استان آتش گرفت که بیشترین آن در منطقه جهان نما بود.

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت عرصه جنگلی بالغ بر ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار داشته که از نوکنده در غرب استان شروع و تا گلیداغ در شرق استان ادامه دارد.
مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از مجموع جنگل های این استان ۲۴۹ هزار و ۳۷۲ هکتار جنگل تجارتی، ۷۵ هزار و ۵۲۷ هکتار دست کاشت، ۷۰ هزار هکتار حفاظتی و حمایتی، ۵۱ هزار و ۲۹۵ هکتار مخروبه و پنج هزار و ۹۹۱ هکتار بیشه زار است.
گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان