مکانیزه شدن فرآیند تولید تا توزیع نظارت بر بازار را آسان‌تر می‌کند


مکانیزه شدن فرآیند تولید تا توزیع نظارت بر بازار را آسان‌تر می‌کند

مشهد- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به شمار بالای واحدهای تولیدی و توزیعی در استان نمی‌توان نظارت کاملی بر همه فرآیندهای این حوزه داشت، لذا اقدام دولت برای مکانیزه کردن فرآیند تولید تا توزیع، به نظارت بر این بخش جامعیت خواهد بخشید.

امیررضا رجبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ هزار واحد صنفی و پنج هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در خراسان رضوی افزود: نمی توان تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش را در فرآیند کاری‌شان رها کرده و فقط با رسیدگی به شکایات و گشتهای نظارتی مشکلات آنها را حل کرد.

وی بیان کرد: اقدام سیستمی خوبی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است که بخش اول آن مربوط به قرار دادن صفر تا ۱۰۰ فرآیند تبدیل مواد اولیه تا محصول و فروش آن در سامانه جامع تجارت ثبت شده، کدشناسه و کد رهگیری به فرد داده شده و هم کالا در سامانه شناسنامه دار و هم از قاچاق آن جلوگیری می شود.

وی اظهار داشت: ثبت مکانیزه شامل همه اقدامات این بخش است و تنها کسانی که می خواهند تولید و تجارت سالمی داشته باشند، می توانند بخشهای مختلف این سامانه را با موفقیت طی کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در کنار سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها است که اگر انبارها در این سامانه ثبت نشود، هر نوع ورود یا خروج کالا در انباری، خارج از شبکه کالا محسوب شده و به عنوان تخلف با آن برخورد می شود.

رجبی اظهار داشت: با ثبت انبارها در سامانه جامع انبارها، همه فرآیندها در این زمینه هوشمندسازی شده و انبارها به صورت هوشمند رصد می شود.

وی ادامه داد: دیگر اقدام دولت در طرح مکانیزه سازی، مربوط به شناسایی زنجیره های مالی و ایجاد حساب های الکترونیکی است تا از انحراف تسهیلات بانکی در بخش تولید جلوگیری کند، لذا در این راستا هر تولیدکننده برای دریافت تسهیلات از بانک باید صورت حساب الکترونیکی خرید و فروش کالا را از سامانه مربوطه استعلام بگیرد و بانک تنها در صورت دریافت این صورت حساب به تولیدکننده تسهیلات پرداخت می کند، در این صورت فرآیند دریافت و هزینه این تسهیلات قابل رصد خواهد بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به طرح هدفمندسازی یارانه ها اشاره و بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ به بعد دولت اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را متوقف کرده و یارانه ها را ثابت نگه داشت، در مقطعی هم قیمت بنزین افزایش یافت بدون آنکه نرخ یارانه آن تغییری کند.

وی ادامه داد: دولت باید تصمیم درست و سخت را می گرفت لذا با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها که به خوبی در حال اجرا است، در کنار مدیریت کردن یارانه ها و پرداخت نقدی بخشی از آنها، اندک اندک درصدد جلب اعتماد مردم برآمده است.

رجبی اظهار داشت: با اجرای این روش از پرداخت کردن یارانه ها و مدیریت آن، قدرت تصمیم گیری دولت بیشتر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها که از ۱۸ اردیبهشت ماه امسال آغاز شده، تاکنون ۳۶ هزار و ۷۳۶ مورد بازرسی از واحدهای صنعتی، صنفی، توزیعی و خدماتی انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: از این تعداد پنج هزار و ۱۲۵ واحد متخلف به علت احتکار، گران فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور صورتحساب و ... شناسایی و پس از تشکیل پرونده‌ تخلف به منظور صدور رای به شعب تعزیرات حکومتی در سراسر خراسان رضوی معرفی شدند.

رجبی بیان کرد: در راستای اجرای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در خراسان رضوی نظارتها در استان افزایش یافته است و در طول این مدت ۲ هزار و ۴۳۲ گروه با تعداد چهار هزار و ۵۱۸ نفرروز مشارکت کرده اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تشدید بازرسی ها با ظرفیت تمامی نیروی انسانی دستگاههای هم خانواده صمت و همچنین اتاق اصناف، بسیج اصناف و حافظان نظام در مرکز و سراسر شهرستانهای استان خراسان رضوی از ۱۸ اردیبهشت آغاز شده است و کماکان ادامه دارد، در قالب این طرح گروه های نظارتی به منظور رصد میزان موجودی کالاهای اساسی مردم و نحوه توزیع آن، به بازار، انبارها و فروشگاه ها اعزام می‌شوند و در صورت مشاهده کمبود کالایی بلافاصله ورود کرده و مساله را حل می کنند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بانوی تنیس باز مشهدی عضو تیم ملی شد