کشف 2 پیکر جدید در متروپل


کشف 2 پیکر جدید در متروپل

نماینده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در متروپل اظهار داشت: صبح امروز دو پیکر دیگر در محلی که گفته می‌شود محل فعالیت کارگران بوده، پیدا شد و همچنان اقدامات جستجو در نقاطی که تصور می‌شود افرادی در آن محل حاضر بودند، در حال انجام است.

آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی متدین، مدیرعامل هلدینگ مشاوران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درباره آخرین وضعیت آواربرداری و ادامه جستجو برای یافتن اجساد کارگرانی که گفته می‌شود در طبقات زیرین مشغول به کار بوده‌اند، اظهار داشت: تصمیم‌گیری درباره ادامه آواربرداری و جستجو بر عهده هلال احمر، آتش‌نشانی و مجموعه مدیریت بحران است اما اعلام کرده‌ایم تا پایان جستجو کار خود را با تمام ریسک‌ها و با درک شرایط مردم و خواسته مردم آبادان جستجو را ادامه می‌دهیم اما از لحاظ مسئولیت قانونی، تصمیم‌گیری در این باره بر عهده نهادها و مجموعه گفته شده است.

وی ادامه‌ داد: صبح امروز دو پیکر دیگر در محلی که گفته می‌شود محل فعالیت کارگران بوده، پیدا شد و همچنان اقدامات جستجو در نقاطی که تصور می‌شود افرادی در آن محل حاضر بودند، در حال انجام است.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آواربرداری و تخریب متروپل افزود: احتمال می‌دهیم در نقطه شرقی ساختمان هم یک جسد پیدا شود و جستجو در این نقطه در حال انجام است و به طور قطع پیش از تخریب تمام آواربرداری پاکسازی خواهد شد.

متدین با بیان اینکه همین الان هم در حین آوار برداری در محل ریسک قرار داریم، گفت: صورت جلسه‌ای مصوب شد مبنی بر اینکه تخریب بخش‌های ناایمن ساختمان انجام شود و پس از آن جستجو ادامه پیدا کند اما با درک خواسته مردم، ریسک را پذیرفتیم و بدون تخریب مناطق ناایمن در حال جستجو هستیم.

وی با تاکید براینکه روش تخریب این ساختمان یونیک و خاص است، اظهارداشت: در دنیا برای اولین بار است که چنین ساختمانی دچار ریزش می‌شود و هیچ ساختمانی در دنیا با این شرایط ریزش نداشت و معمولا تخریب برای ساختمان های قدیمی انجام شده است. همچنین معمولا برای تخریب هر ساختمانی دو ماه مطالعات صورت می‌گیرد تا رفتار ساختمان براساس روش تخریب قابل پیش‌بینی باشد و تخریب هم بدون حاشیه و تلفات و به صورت مناسب انجام شود. قول دادیم تخریب ایمنی را انجام دهیم و تمام امکانات و توانایی‌ها را برای تخریب مناسب و اصولی به کار می‌گیریم اما تخریب پس از پاکسازی و اتمام آواربرداری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: متخصصان کشور در این حوزه برای انتخاب روش تخریب در حال مذاکرات و اعلام نظر و انتخاب اصولی‌ترین روش تخریب هستند و هیأتی از متخصصان از تهران وارد آبادان شدند و از ساختمان بازدید کردند و در حال تصمیم گیری برای انتخاب بهترین و ایمن‌ترین روش تخریب ساختمان هستیم.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب ساختمان متروپل با بیان اینکه در حال خارج سازی تجهیزات و اموال سالم از ساختمان هستیم، گفت: خودروهای سالم در طبقات بالا را خارج کردیم و وظیفه خود می‌دانیم در حین آوار برداری، تجهیزات سالم را از ساختمان خارج کنیم.

وی با اشاره به بخش‌های ناایمن ساختمان ادامه داد: بخش‌هایی از ساختمان از جمله شمال آن که در آن نقطه ساختمان دارای تاجی است، ناایمن می‌دانیم و احتمال ریزش دارد و باید پاکسازی انجام شود.

متدین با بیان اینکه تخریب مدیریت شده انجام می‌شود و قبل از آن کارگاه‌ها داخل ساختمان و خانه‌های مجاور تخلیه می‌شوند، گفت: تاکنون در دنیا چنین ریزشی تجربه نشده‌ است که ساختمانی قبل از بهره‌برداری دچار ریزش شود. معمولا ساختمان‌ها با عمر ۵٠ تا ١٠٠ سال ساخته می‌شوند و به نحوی ساخته می‌شوند که در مقابل لرزه‌های زلزله هم مقاوم باشند اما رفتار سازه ساختمان متروپل در تخریب قابل پیش‌بینی نیست و باید رفتار سازه را در مقابل تخریب محاسبه کنیم.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب متروپل تاکید کرد: تنها یک عامل باعث ریزش این ساختمان نشده و هم کیفیت و عدم کیفیت حاصل فرایند و عوامل مختلف است. اولین موضوع این است که خاک آبادان سست است و برای این تعداد طبقات باید زیر فونداسیون شمع زده شود که این اقدام را برای متروپل انجام ندادند.

وی افزود: موضوع دیگر این است که اسکلت سازه فلزی با سقف وافل در طراحی‌ها سفارش نمی‌شود اما در ساختمان متروپل برای اجرای این روش اصرار شده و همین روش اجرا شده است. همچین اتصال سقف وافل به اسکلت سازه اصولی نبوده و در حرکت بوده است.

متدین تاکید کرد: عامل دیگر این بوده که طراحی ستون‌ها هم ضعیف انجام شده بود و در عین حالی که خاک منطقه سست بوده از مصالح خوبی هم برای ساخت این ساختمان استفاده نکرده‌اند به طوریکه بتن پودر می‌شده و اجرا هم صحیح نبوده به طوریکه حتی جوش‌ها هم استاندارد نبوده است.

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در آوار برداری و تخریب متروپل گفت: از جایی به مشکلات ساختمان پی بردند و فهمیدند که سازه مشکل دارد اما در اصلاح هم روش خوبی را انتخاب نکردند و نتوانستند اصلاح را به صورت اصولی انجام دهند و اصلاحات سازه ساختمان هم اشتباه صورت گرفت. ۶ اشتباه اصلی ساختمان سازی باعث ریزش این ساختمان شده و این اشتباهات خطرافرین به طور یکجا در این ساختمان انجام شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !