هفت گونه جانوری نیازمند حمایت ویژه در استان بوشهر زیست می کنند


هفت گونه جانوری نیازمند حمایت ویژه در استان بوشهر زیست می کنند

بوشهر - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حیات وحش این استان دارای تنوع بالایی است که از این میان هفت گونه در معرض خطر انقراض و نیازمند حمایت و حفاظت ویژه هستند.

فرهاد قلی‌نژاد روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: استان بوشهر با داشتن گونه‌های متعدد جانوری در دریا و خشکی، تنوع حیات وحش بسیار خوبی دارد اما امروز چهار گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند و سه گونه نیازمند حفاظت و حمایت ویژه هستند.

وی عنوان کرد: سه گونه لاکپشت پوزه عقابی، زیتونی و سبز و پلنگ ایرانی از گونه‌های در معرض انقراض استان بوشهر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: دلفین گوژپشت از گونه‌هایی است نیازمند حفاظت ویژه و کوسه ماهیان نیز از زیستمندان حمایت شده دریایی هستند.

قلی‌نژاد اضافه کرد: از میان گونه‌های حیات وحش استان بوشهر در خشکی نیز آهو از گونه‌های حمایت شده به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای افزایش این گونه‌ها طرح ریزی و اجرایی شده است، توضیح داد: گونه‌های در معرض انقراض به دلیل تعداد کم یا تغییرات اقلیمی در این دسته جای گرفته‌اند و گونه‌های نیازمند حمایت ویژه هرچند تعداد آنها کم شده است اما هنوز به اندازه گونه‌های در آستانه انقراض نرسیده‌اند.

هفت گونه جانوری نیازمند حمایت ویژه در استان بوشهر زیست می کنند

مدیرکل حفاظت محیط زست بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع خود با کمبود شدیدی در نیروی محیط‌بان مواجه است.

قلی‌نژاد گفت: ۷.۵ درصد از اراضی استان بوشهر را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهند و مجموع این مناطق به همراه مناطق شکار ممنوع به ۱۷.۵ درصد می‌رسد.

وی افزود: به رغم این گستردگی منطقه‌ها و داشتن ۱۲ ایستگاه محیط بانی، تنها ۶۵ محیط بان حفاظت از تنوع گیاهی و جانوری استان بوشهر را به عهده دارد که نیازمند افزایش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: پارک‌های ملی دریایی نایبند و دیر نخیلو، اثرهای طبیعی کوه نمک و خارگو، پناهگاه حیات وحش خارگ و منطقه‌های مند، حله و کوه بیرمی از مناطق حفاظت شده و کوه‌های مند، کوه سیاه و شاهزاده ابراهیم و تنگ باهوش از مناطق شکار ممنوع استان بوشهر هستند.

دومین روز هفته محیط زیست امسال با عنوان محیط زیست، تنوع زیستی و گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض نام‌گذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!