جمعیت وزغ تالشی روبه کاهش است


جمعیت وزغ تالشی روبه کاهش است

تهران - ایرنا - وزغ تالشی ، بومزاد جنگل های هیرکانی و تنها گونه از خانواده قورباغه‌ها و وزغ‌ها است که جمعیت آن در حال کاهش است.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، نشست تخصصی اجرای برنامه جامع حفاظت از وزغ تالشی در کاهش مخاطرات و تهدیدات پیش روی بقای نسل این گونه با حضور روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، گیلان و مازندران در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

بر اساس این گزارش، از ۲۲ گونه دوزیستان ایران، ۲ گونه (۹ درصد) در آستانه انقراض و ۳ گونه ( ۱۴ درصد) در رده گونه های آسیب پذیر قرار دارند و بیشترین تنوع گونه ای دوزیستان ایران مربوط به دو ناحیه جنگل های زاگرس و خزری - هیرکانی با ۱۸ گونه است، در این میان وزغ تالشی، بومزاد جنگل های هیرکانی و تنها گونه از خانواده قورباغه ها و وزغ ها است که جمعیت آن در حال کاهش است.

تغییر کاربری پهنه های جنگلی استان های گلستان و گیلان به زمین کشاورزی و باغات و متعاقب آن آلودگی منابع آبی با سرازیر شدن سموم، آفت کش ها و علف کش های شیمیایی، ساخت سدها و آب بندهای غیرمسوولانه، توسعه مراکز گردشگری در دریاچه های مرتفع جنگلی و همچنین تلفات جاده ای فراوان در فصل تولید مثل و زادآوری از مهم ترین تهدیدات این گونه محسوب می شوند.

گزارشی از عملکرد و اقدامات انجام شده در شناسایی زیستگاه ها و بررسی وضعیت وزغ تالشی توسط گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، مازندران و گیلان ارائه شد.

گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در هم اندیشی با روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، مازندران و گیلان، پس از بررسی تهدیدات در زیستگاه ها وزغ تالشی به بررسی راهکارهای عملیاتی در کاهش مخاطرات پرداخته و برنامه های حفاظتی در سه بخش آموزش کارشناسان و ارتقاء دانش بومی و محلی، اطلاع رسانی و هشدار و برنامه های مطالعاتی و عملیاتی با برنامه های مجزا در دستور کار قرار گرفت.

برگزاری کارگاه های آموزشی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در حفاظت از زیستگاه ها و همچنین بهره مندی از سمن ها و جوامع بومی و محلی برای اجرای برنامه جمع آوری زباله ها در پیرامون دریاچه ها و آبگیرهای محل تخم گذاری وزغ تالشی و فرهنگ سازی در میان مسافران و گردشگران در بهداشت محیط و بکارگیری از توان مراکز تفرجگاهی محل زیست این گونه در تولید محتوای آموزشی و نصب تابلوهای راهنما و اطلاع رسانی در افزایش دانش گردشگران در حفاظت از دوزیستان و همکاری در اجرای جشنواره های زمستان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

برای کاهش تلفات جاده ای، اجرای طرح مقید سازی و انتقال وزغ ها در فصل مهاجرت تولید مثلی به سمت دریاچه و برکه های محل تخمگذاری در زیستگاه های حساس دریاچه عباس آباد بهشهر و دریاچه سوستان لاهیجان با احداث حصارهای پلاستیکی محافظ متحرک و موقت در موازات جاده به مدت تقریبی هشت هفته و انتقال وزغ های به دام افتاده در پشت حصارها به پیرامون دریاچه برای جفت یابی و تولید مثل در دستور کار قرار گرفت که این مهم با کمک و همکاری سمن ها و نیروهای داوطلب می تواند درصد موفقیت را افزایش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا