رئیس انجمن مرتعداری ایران: آب فروشی در اصفهان از سال 72 کلید خورد


رئیس انجمن مرتعداری ایران: آب فروشی در اصفهان از سال 72 کلید خورد

اصفهان- ایرنا رئیس انجمن مرتعداری ایران گفت: از سال 72 که بیشترین میزان بارندگی را در استان اصفهان داشتیم، موضوع آب فروشی و توسعه غلط و انتقال آب برای گسترش صنایع و دیگر استان‌ها خشکسالی را برای اصفهان رقم زد که همواره با کمبود بارش‌ها توجیه کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی بصیری عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته محیط‌زیست اظهار داشت: بارندگی‌ها نوسان داشت اما کمبود بارش‌ها به حدی نبود که عامل خشکی زاینده‌رود شود وتوسعه غلط و ناپایدار عامل خشک شدن رودخانه از سال ۷۹ شد.

وی بیان داشت: طی سالیان گذشته به دلیل اینکه تریبون و بودجه‌ای در اختیار نداشتیم نتوانستیم اهمیت و مسائل محیط زیست را به مردم آموزش دهیم و نداشتن اطلاعات درست و کافی از محیط زیست باعث شد که روند آسیب به محیط‌زیست پیش‌رونده باشد.

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هر گاه نقدی صورتی گرفت آن را مصادف با مخالفت دانستند در صورتی که نقد صرفا آسیب‌شناسی است و مسیری برای اصلاح امور و به کمال رسیدن است.

بصیری گفت: انتقادهای ما در محیط زیست را اینگونه برداشت کردند که با یک فرد مشخصی در این سازمان مخالفیم و شروع به ارائه کارنامه فعالیت می‌کردند در صورتی که انتقاد از روند آسیب‌زا به محیط زیست است نه عملکرد یک شخص.

وی با اشاره به اینکه اصلاح کشور در قالب برنامه‌های شش ساله توسعه یک روند اشتباهی است که در دنیا منسوخ شده است، گفت: درتمام دنیا یک روش را در عمل بررسی و اصلاح می‌کنند نه اینکه برنامه توسعه‌ای را برای شش سال آینده به نگارش درآورند و بدون اینکه تغییری دهند، خواهان اجرایی کردن آن هستند.

بصیری به دو مطالبه حامیان محیط زیست از رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: خواست تمام مردم اصفهان باید این باشد که حق اصفهان را به دیگران نبخشند و در گام بعدی باید یادآورشویم که اصفهان دیگر جای توسعه صنعت به ویژه صنایع آب‌بَر را ندارد.

وی افزود: اصفهان در حال نابودی است و آثار تاریخی فاخر این شهر در حال تخریب است، درحالی که چاره مشخص است و باید وارد عمل شد.

دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست اصفهان نیز در این نشست ، آخرین سال خشکی زاینده رود را طی سالهای ۱۲۴۹ و ۱۲۵۰ دانست و گفت: دو سال خشکسالی پشت سر هم و قحطی در سراسر ایران رخ داد.

حشمت‌الله انتخابی با بیان اینکه طی ۲۲ سال گذشته مطالب بسیاری از جمله کتاب و مقاله و پژوهش و یادداشت در خصوص زاینده‌رود از سوی فعالان محیط زیست، دانشگاهیان، اصحاب رسانه و نویسندگان به تحریر درآمد اما همین امروز هم رودخانه زاینده‌رود خشک است، اضافه کرد: در این سال‌ها شکایات و نامه‌های زیادی نوشته شد، ولی رودخانه زاینده‌رود همچنان خشک است.

وی خواستار همجواری دستگاه مجریه، مقننه و قضاییه در کنار مردم اصفهان شد و گفت: ۲۲ سال پیش در بیانیه‌ای نسبت به وقوع شرایط کنونی محیط زیست اصفهان هشدار داده شود بود.

انتخابی افزود: در شرایط کنونی حداقل باید وظایف و تکالیف قانونی را یادآور شویم، اگرچه هر روز بار جدیدی بر دوش زاینده رود می‌گذارند. درست است شرایط به نفع ما پیش نرفته، اما نباید ناامید شویم و باید بیشتر تلاش کنیم.

وی همچنین با اشاره به کاهش تعداد تشکل‌های زیست محیطی اصفهان در سال‌های اخیر، گفت: شاید برخی به‌صورت اسمی فعالیت می‌کردند، اما همین تعداد هر روز کمتر شد، بنابراین باید دید چرا این اتفاق افتاده و چرا محیط زیست اصفهان نتوانسته در جهت جذب مشارکت تشکل‌های محیط زیستی فعالیت کند. البته این مشکل در استان‌های دیگر هم وجود دارد، اما در برخی استان‌ها وضعیت کمی بهتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن