چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟


فصل سوم«عصر جدید» به دلیل ساختارمند شدن برنامه و سیاست‌گذاری فکر شده‌تر برنامه جذاب‌تری نسبت به فصل اول و دوم است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - «عصر جدید» پس از آغاز ماه مبارک رمضان پخش مرحله مقدماتی خود را در روزهای شنبه و یکشنبه‌های با حضور استعدادهای متنوع‌تری از سرگرفت تا این فصل با بازتاب‌های گسترده‌تری در فضای مجازی نشر عمومی‌تری پیدا کند.

فصل سوم عصر جدید از معدود برنامه‌های اخیر سیماست که که توانسته بازتاب عمومی‌تر در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد تا بر اساس معیارهای برنامه‌سازی مدرن محتوای هیجان‌انگیز این برنامه خودش را به شبکه‌های اجتماعی تحمیل کند.

چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟


در نیمه دوم فصل‌سوم استعدادهای خاص‌تری در این برنامه حضور پیدا کردند. «ملینا ممتاز» رکورددار «ورزش‌های ذهنی»، دارنده رکورد ارقام و اعداد تصادفی یکی ازشرکت کنندگان متفاوت فصل سوم عصر جدید بود.

او با اجرای نمایش ورزش‌های ذهنی و حافظه در عصر جدید ۳ در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ با کسب ۴ چراغ سفید به مرحله فینال قسمت یازدهم مرحله مقدماتی عصر جدید راه یافت. ممتاز دختر کوچک شادگانی از کودکی و از سن کم به دلیل هوش و حافظه بالا وارد ورزش های ذهنی شد و تاکنون افتخارات و رکوردهای زیادی را در این رشته کسب کرده است.

او یکی از کودکان مستعد نوجوان کشور از استان خوزستان است که از رکوردداران تشخیص ارقام تصادفی در ایران محسوب می‌شود. او در کنار ساینا شیخی ، ملینا ممتاز، آنیسا و ستیلا سمبل‌های استعدادهای کودک و نوجوان عصر جدید هستند که معدل سنی آنان از 12 تجاوز نکرده است.

چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟

یکی دیگر از اجراهای خاص این دوره از عصر جدید حضور گروه دختران آفتاب است. ۲۵دختر پارکورکارِ کوشا و توانا از سمنان روی نردبان‌های بسیار بلندی اجرای خود را به نمایش گذاشتند تا بلندی اراده‌شان مخاطب برنامه را بیشتر از همیشه به هیجان آورد. البته صدمه دیدن یکی از اعضای گروه و نحوه رسیدگی پزشکی نشان داد صحنه عصر جدید به شدت ایمن است.

چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟

موسیقی مقامی گنجینه‌ بی‌مانندی است که در سیاست گذاری سازندگان برنامه عصرجدید بسیار مورد توجه است. احیای موسیقی نواحی در تمامی نقاط ایران دست‌کم نیازمند یک برنامه‌ریزی فرهنگی ده ساله است تا موسیقی تکراری و خسته کننده کنسرت‌محور این روزها را تحت الشعاع قرار دهد. یوسف سرکوهی از سرخس خراسان رضوی اجرای متفاوتی را به این برنامه آورد تامخاطبان برنامه با یک اجرای منحصر به فرد مواجه شوند.

چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟

یکی از حواشی عصر جدید که دست‌مایه هجمه علیه این برنام شد حضور هومن یار محمدی از میان تماشاگران روی صحنه بود.

در این قسمت از برنامه احسان علیخانی با اشاره به این که تعداد زیادی از ویدئوهای ارسالی مربوط به استعداد خوانندگی بوده، خطاب به تماشاچیان پرسید چه کسانی تصور می‌کنند که استعداد خوانندگی دارند؟ سپس یکی از تماشاگران حاضر در سالن را انتخاب کرد تا برای نمایش استعداد خود روی صحنه بیاید. سپس قطعه «نفرین» که علیخانی اعلام کرد به صورت تنظیم شده موجود است، پخش شد و این تماشاچی که در زمینه خوانندگی و نوازندگی نیز تجربه داشت، شروع به خواندن کرد. در نهایت قرار بر این شد که داوران هنگام اجرا به هومن یارمحمدی رای بدهند و او پس از کسب چهار چراغ سفید در فینال قسمت ۱۱ حاضر شد. نکته عجیب این بود که احسان علیخانی با زنگ طلایی خود، هومن یارمحمدی را به مرحله بعد فرستاد!

در اغلب انتقادات منتشر شده درباره هومن یار محمدی به این موضوع اشاره می‌شود که طبق قوانین مسابقه، شرکت‌کنندگان باید مراحل ارسال ویدئو، راستی‌آزمایی، پذیرفته شدن و تمرین را طی کنند، بنابراین حضور یارمحمدی در جمع شرکت‌کنندگان و برندگان «عصر جدید» عادلانه نیست. مخالفان این اجرا حضور این فرد را اتفاقی ندانسته و آن را اتفاقی از پیش تعیین شده برای بالا رفتن جذابیت مسابقه و کنار زدن برخی حواشی مانند تارا صبی اشاره کردند.

چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟

عریضه‌نویسی ملتمسانه‌ به درگاه امامِ رئوف!

امید حمیدی با اینکه اجرای احساسی بسیار زیبایی را با محوریت علی‌ابن موسی‌الرضا روی صحنه برد و اشک تماشاگران را درآورد اما با نظرات صرفا رسمی، عبوس و آکادمیک ژاله صامتی حاضر شد تا دومین اجرای تک نفره درباره امام رضا(ع) با توفیق در روی صحنه عصر جدید مواجه نشود. در فصل‌های قبلی شرکت کننده دیگری نمایشی تک نفره را با محوریت علی ابن‌موسی الرضا روی صحنه برد که با واکنش‌های مشابه از سوی داوران مواجه شد.

چرا فینال مردمی عصر جدید متفاوت خواهد بود؟

فینال عصر صحنه اشک‌و لبخندها بود. منتخبان دور مقدمانی عصرجدید بهترین اجراهای خود را روی صحنه بردند و تقریبا داوران بهترین گزینه‌های خود را برای فینال انتخاب کردند. یکشنبه شب دوم خرداد ۱۴۰۱ آخرین برنامه فینال عصرجدید برای شناسایی استعدادهای نهایی از شبکه سوم سیما پخش شد.

منتخبان مسابقه استعدادیابی عصرجدید در چهار برنامه روی صحنه رفتند و هشت فینالیست این برنامه شناخته شدند. هر کدام از این شرکت‌کنندگان اجرای بسیار پیشرویی را ارائه دادند اما در نهایت گروه دپا ، پهلوانک های ایران زمین، گروه ترانه ستیلا و آنیسا، گروه جنگجویان ووشو، ساینا شیخی، گروه کاکتوس و پیمان از اصفهان به فینال مردمی راه یافتند.

با انتخاب فینالیست‌ها و حضور گروه‌های متعدد هنری و فرهنگی، ورزشی از جهتی می‌توان سیاست‌گذاری برنامه عصر جدید در مورد نحوه ارائه استعدادهای گروهی را مورد توجه قرار داد و آن را به عنوان یک ویژگی ومولفه خاص این برنامه مد نظر داد. بر خلاف فرهنگ تفرد، عصر جدید برای ایجاد تجمعات هنری و ورزشی است.

چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟

فصل اشک‌ها

برای عدم راه یابی کدام استعدادها باید افسوس خورد ؟

برخلاف انتقادهای فصل اول به نوع اجرای گروه موسیقی «شصت ثانیه»، این گروه تغییرات بنیادینی را در اجرای خود لحاظ کرد و اجرای دوم آن‌ها در فینال تقریبا متناسب با فرهنگ و ساختاری بود که در عصر جدید رایج شده است.

در واقع فرهنگ حاکم بر برنامه عصر جدید می‌تواند استعدادهایی که اجراهایشان متناسب با فرهنگ عامه نیست را با خود هم راستا کند و تغییر ساختار اجرای گروه «شصت ثانیه» در انتخاب لباس و فرم اجرای موسیقی با فرهنگ عصر جدید منطبق شد و حتی می‌توان برای برای بازماندن این گروه از فینال افسوس خورد.

سازمان صدا و سیما که اخیر اجراهای دست‌جمعی گروه‌های موسیقی را در دستور کار قرار داده می‌تواند از این استعدادها با یک برنامه‌ریزی بلند مدت استفاده کند.

چرا فینال فصل سوم عصر جدید هیجان‌انگیزتر شد؟

افسون وحید موسوی به افسوس تبدیل شد

همانطور که در نخستین گزارش مشرق درباره عصر جدید اشاره شد موسیقی محلی از سوی سازندگان این مجموعه فرصت ظهور و بروز پیدا کرده است، اما قابلیت برجسته شدن را در این مجموعه برنامه‌ها توسط هیات داوران را نداشته است. وحید موسوی یکی از شرکت‌کنندگان خاص این برنامه به فینال نرسید تا نقد به شیوه گروه داوراندر نادیده گرفتن گروه‌های سرود و موسیقی فولکلور ایرانی وارد باشد. با این حال امتداد سیاست اهمیت دادن به گروه‌های سرود و موسیقی محلی همچنان یکی از ویژگی‌های سازندگان و سیاست‌گذاران برنامه عصر جدید است.

حالا باید منتظر ماند و دید که آراء مردمی چگونه می‌تواند هیجان انتخاب برگزیده در گام آخر را چند برابر کند و در یک ارزیابی کلی می‌توان اذعان داشت، فصل سوم به دلیل ساختارمند شدن برنامه و سیاست‌گذاری فکر شده‌تر برنامه جذاب‌تری نسبت به فصل اول و دوم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی