استفاده از پساب فاضلاب بیرجند در اراضی کشاورزی مدیریت شود


استفاده از پساب فاضلاب بیرجند در اراضی کشاورزی مدیریت شود

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ساماندهی و مدیریت پساب فاضلاب بیرجند برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز در آبیاری اراضی کشاورزی امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده روز سه‌شنبه در نشست کمیته کنترل آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب خام و پساب افزود: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها نباید اجازه دهند فاضلاب در اراضی کشاورزی رهاسازی شود، در صورت مشاهده باید جلوی استفاده غیرمجاز کشاورزان برای آبیاری محصولات از پساب فاضلاب گرفته شود.

وی ادامه داد: پساب تصفیه فاضلاب شهر بیرجند در برخی موارد می‌تواند جایگزینی برای منابع آب باشد لذا باید ظرفیت و محدودیت‌های استفاده از این آب بررسی و اعلام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر از بخشی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند برای محصولات علوفه‌ای و درختان غیرمثمر استفاده می‌شود.

وی افزود: از طرفی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به استفاده از این پساب در برخی محصولات کشاورزی حاشیه رودخانه شاهرود و روستاهای اطراف هشدار داده که موضوع باید مدیریت شود.

عباس‌زاده با اشاره به رهاسازی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند در رودخانه شاهرود و استفاده غیرمجار کشاورزان روستاهای اطراف برای آبیاری محصولات گفت: استفاده از این پساب برای بخش کشاورزی در صورتی‌که گرید کشاورزی داشته باشد بلامانع است.

وی اظهار داشت: استفاده از پساب فاضلاب برای کشاورزی باید توسط سازمان جهاد کشاورزی استان تعیین تکلیف و محصولاتی که بلامانع است اعلام شود و نیز جلوی سوء استفاده برخی کشاورزان که به صورت غیرقانونی از پساب برداشت و استفاده می‌کنند گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده و اعلام شرکت آب و فاضلاب استان، استاندارد پساب فاضلاب رها شده با استانداردهای موجود همخوانی دارد اما همچنان باید دانشگاه علوم پزشکی نسبت به ارزیابی و کیفیت پساب اقدام کند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌دهیم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی محمدیه نسبت به کاشت آزمایشی محصولات کشاورزی تنها با استفاده از پساب اقدام و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی با انجام آزمایشات و تحقیقات نتیجه را برای کاشت محصولات جایگزین اعلام کند.

عباس‌زاده در ادامه در ارتباط با تانکرهای حمل فاضلاب در برخی شهرستان‌های استان گفت: در طول سال‌های گذشته مکان‌هایی برای تخلیه فاضلاب خام به وسیله تانکر در برخی شهرستان‌ها مشخص و معین شده که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به برخی مکان‌ها و تانکرهای فاقد مجوز گلایه دارد.

وی تاکید کرد: اهمیت این موضوع به ‌ویژه از باب تاثیری که بر سلامت انسان‌ها دارد از اهمیت زیادی برخوردار است لذا باید وضعیت کلی استان در این خصوص پایش و مکان‌های مربوطه توسط دانشگاه تعیین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در مجموع حمل و تخلیه فاضلاب خام به وسیله ۱۶ تانکر در استان انجام می‌شود اظهار داشت: از لحاظ تعداد و حجم این تانکرها که ماهانه هفت هزار مترمکعب و سالانه ۸۰ هزار مترمکعب است، مشکلی وجود ندارد امام ساماندهی و مدیریت تانکرها مهم است.

وی تصریح کرد: بیشترین حجم فاضلاب خام بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب مربوط به شهرهای بیرجند و قاین است که با راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب بخشی از این معضل حل و فصل می‌شود.

عباس‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب در این شهرها زمان‌بر است لذا باید تا آن زمان برنامه‌ای موقت برای ساماندهی و مدیریت تانکرهای حمل و محل تخلیه فاضلاب پیش‌بینی و اعمال شود.

وی عنوان کرد: هر چند دفع غیربهداشتی فاضلاب در استان با نخاله‌های ساختمانی سنخیتی ندارد اما به نظر می‌رسد باید در این زمینه نیز راهکاری ارایه شود.

عباس‌زاده یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و اداره محیط زیست تاکید دارند که فاضلاب خام به سفرهای آب زیرزمینی نفوذ نکرده و آسیبی وارد نکند اما در شرایط عادی که گفته شده ۳۰ سال است فاضلاب در این محل‌ها دفع می‌شود باید محیط را ساماندهی و مدیریت کرد.

وی گفت: برای ساماندهی فاضلاب‌های خام که به وسیله تانکر حمل و تخلیه می‌شوند مکاتبه‌ای با فرمانداری‌های شهرستان‌های مربوطه انجام و نسبت به ساماندهی آن مجاب خواهند شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: در خصوص مکان‌هایی که فاقد مجوز هستند نیز موضوع در جلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مربوطه مطرح و تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: همچنین در این خصوص باید کمیته‌ای تشکیل و دانشگاه علوم پزشکی محل‌های تخلیه فاضلاب را تعیین و بر اساس مصوبه استانی موضوع را به فرمانداران شهرستان‌ها اعلام‌ کند.

عباس‌زاده ادامه داد: همچنین فرمانداران شهرستان‌ها باید نسبت به شناسایی تانکرهای حمل فاضلاب که فاقد مجوز هستند اقدام و در مهلت یک‌ماه تانکرها را ساماندهی کند.

وی با بیان اینکه موضوع تانکرهای حمل فاضلاب در کشور متولی ندارد عنوان کرد: از محیط زیست درخواست داریم این مهم را همچنان به عنوان معضلی که در کشور تعیین تکلیف نشده و متولی ندارد پیگیری کند تا موضوع تعیین تکلیف شود.




درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان