اهدای خون زنان خراسان رضوی، جلوتر از کشور، عقب‌تر از جهان


اهدای خون زنان خراسان رضوی، جلوتر از کشور، عقب‌تر از جهان

مشهد- ایرنا- ترغیب افراد جامعه به اهدای خون نیازمند فرهنگ‌سازی مستمر است و پرهیز از نگرش جنسیتی در اهدای خون ضروری به نظر می رسد و نباید طوری پیش رفت که اهدای خون صرفا یک کار مردانه تلقی شده و یا زنان، به دلیل برخی خصوصیات جسمی، از مشارکت در این امر خداپسندانه برکنار بمانند.

به گزارش ایرنا، نیاز روزافزون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خراسان رضوی در زمینه تامین خون برای بیماران مختلف از جمله بیماران تصادفی، اعمال جراحی و مبتلایان به بیماری های خاص همچون بیماران هموفیلی و تالاسمی از جمله دغدغه‌های متولیان امر سلامت در این استان است که پاسخ به امر نیازمند مشارکت مردم ایثارگر خراسانی به خصوص زنان و جوانان است.

درمانگران خراسان رضوی برای نجات بیماران دست یاری خود را به سوی اهداکنندگانی دراز کرده‌اند که بخشی از مایه حیات خود را برای جان بخشیدن به هم‌نوعانشان اهدا کنند.

همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می کنند، به طوری که از هر سه نفر از جمعیت دنیا، یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده‌های خونی نیازمند می‌شود.

به گفته کارشناسان، استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است و اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون مورد نیاز ۶۲ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.

زنان، تنها ۵.۴ درصد اهداکنندگان خون خراسان رضوی

بسیاری از زنان از اهدای خون خود ترس دارند و احساس می کنند دارای کم خونی هستند و به همین دلیل نیاز نمی بینند که حتی سالانه یک بار به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

برخی افراد بنا بر باوری غلط، اهدای خون را موجب کم خونی می انگارند و حال آنکه چنین نیست، زیرا متوسط حجم خون یک فرد پنج لیتر است که در اهدا، حداکثر ۱۰ درصد، معادل ۵۰۰ سی سی آن گرفته می‌شود که این به هیچ وجه موجب کم خونی نمی شود.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: افراد قبل از اهدای خون توسط پزشک در پایگاه انتقال خون مورد معاینه قرار می گیرند و در صورتی که دارای کم خونی و یا دیگر مشکلات باشند اصلا از آنان خونگیری نمی شود و حتی برای درمان، راهنمایی می شوند.

دکتر محمدرضا مجدی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، حتی اهدای خون به طور منظم سبب مصونیت فرد در برابر بیماریهای قلبی و عروقی می شود، بنابراین می توان گفت نه تنها اهدای خون برای افراد سالم زیانی ندارد، بلکه سبب جلوگیری از ابتلای آنان به بیماری نیز می شود.

وی ادامه داد: میانگین اهدای خون بانوان در کشور ۴.۵ درصد و در استان خراسان رضوی ۵.۴ درصد است و علیرغم اینکه استان ما در این شاخص یک درصد از میانگین کشور جلوتر است، اما تا رسیدن به درصد مساوی اهدای خون مردان و زنان، فاصله زیادی وجود دارد، چرا که در کشورهای جهان اول، میزان اهدای خون در مردان و زنان تقریبا برابر و چیزی حدود ۴۸ درصد برای زنان و ۵۲ درصد برای مردان است.

دکتر مجدی افزود: میزان اهدای خون زنان در ایران بسیار پایین است که علت آن وجود باورهای غلط فرهنگی نظیر کم خون بودن بانوان است.

وی ادامه داد: پس از انجام معاینات و آزمایش اگر فرد دچار کم خونی باشد یا داروی خاصی مصرف کند که برای دریافت کننده خون ضرر داشته باشد، به منظور حفظ سلامت فرد اهداکننده و نیز حفظ سلامت بیماران نیازمند دریافت خون، نه تنها از اهداکننده خونگیری نمی‌شود، بلکه تحت درمان رایگان قرار گرفته و با صلاحدید پزشک قرص آهن و سایر موارد تجویزی در اختیار وی قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: زنان اگر از فواید اهدای خون و منافع آن برای فرد و جامعه و نقش آن در سلامت فرد اهدا کننده و نجات بخشی بیمار نیازمند خون آگاه شوند، قطعا پای کار خواهند آمد و در اهدای خون مشارکت بیشتری خواهند کرد.

دکتر مجدی با بیان اینکه مردان می توانند سالانه تا چهار بار و زنان تا سه بار اهدای خون داشته باشند، گفت: به مردانی که بیش از ۱۰۰ بار و زنانی که بیش از ۸۰ بار اهدای خون داشته باشند، کارت طلایی اعطا می شود.

حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال است

جوانان دارای توانایی بسیار بیشتری نسبت به افراد میانسال هستند ولی با این حال این قشر از جامعه تمایل کمتری نسبت به سالمندان برای اهدای خون دارند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد میانسال دانست و گفت: میزان مشارکت جوانان باید افزایش پیدا کند و جوانان باید مشارکتشان را در اهدای خون بیشتر کنند، چرا که از نظر جسمانی در وضعیت مطلوب تری قرار دارند و می توانند سالیان متمادی به اهدای خون ادامه دهند.

دکتر مجدی با بیان اینکه حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است، افزود: از اهداکنندگان مستمر که به صورت دوره ای آزمایش های مربوط را انجام می‌دهند از ۱۸ سال تا ۶۵ سال خونگیری می شود و هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است.

این در حالی است ‌که در تمامی پایگاه‌های اهدای خون، مراجعه کننده بعد از پذیرش، توسط پزشک مورد معاینه و مصاحبه پزشکی و آزمایش پنجگانه غربالگری ویروس ایدز، بیماری‌های هپاتیت بی، هپاتیت سی، سفلیس و HTLV۱ به منظور بررسی وضعیت سلامت فرد و اطمینان از عدم آلودگی خون وی به طور رایگان صورت می‌گیرد.

افزایش حدود ۱۳ درصدی داوطلبان اهدای خون در سال ۱۴۰۰

سرپرست واحد جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه میزان داوطلبان اهدای خون مراجعه کننده به مراکز اهدای خون خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۲.۷۲ درصد افزایش داشته است، گفت: در سال ۱۳۹۹ از ۱۶۷ هزار و ۷۲۴ داوطلب اهدای خونی که به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده بودند، ۱۲۷ هزار و ۴۶۱ نفر و در سال ۱۴۰۰ از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

دکتر علی شریف الحسینی افزود: میزان مراجعان مستمر، مراجعان با سابقه و نیز بار اولی ها به مراکز اهدای خون خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۲ هزار مورد اهدای خون در مراکز اهدای خون خراسان رضوی صورت گرفت که از این تعداد ۷۹ هزار و ۵۲۰ نفر از مراجعان اهداکننده مستمر خون بودند.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد از داوطلبان اهدای خون در خراسان رضوی "اهدا کنندگان مستمر" هستند، عنوان کرد: اهداکنندگان مستمر کسانی هستند که دست کم سه تا چهار بار در سال خون خود را اهدا می‌کنند.

این مسوول افزود: میزان مراجعان بار اولی نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ هفت درصد افزایش یافته است که ۳۰ درصد این مراجعان به مراجعان مستمر تبدیل شده‌اند و این نشان دهنده افزایش جذب اهداکنندگان خون و عملکرد موفق اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در جذب افراد و ورود آنان به چرخه اهداکنندگان است.

به گفته کارشناسان، استان خراسان رضوی به ویژه شهر مقدس مشهد به علت حضور زائران و مسافران، تعداد بسیار تصادفات، جراحی های قلب و عروق، بیماران هموفیلی و تالاسمی جزو استان‌های اول کشور از نظر مصرف فرآورده‌های خونی به شمار می‌رود.

علاوه بر مجاوران، زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) نیز می توانند با حضور در پایگاه‌های اهدای خون به یاری بیماران نیازمند بشتابند.

۲۴ خردادماه روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعلام نتایج انتخابات مجلس دور دوم در تهران و شبستر