هنر فرت‌بافی از مزیت‌های اشتغالزایی در کاشمر است


هنر فرت‌بافی از مزیت‌های اشتغالزایی در کاشمر است

مشهد- ایرنا- فرماندار کاشمر گفت: فرت‏‌بافی یکی از مزیت‌های اشتغالزایی در کاشمر است که این محصول ضمن داشتن بازار بین‌المللی و زودبازده مشتریان خاصی در سطح کشور نیز دارد.

دایی صراف در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از طریق فرت بافی می‌توان با سرمایه پایین اشتغال خوبی ایجاد کرد، افزود:در سفر رییس‌جمهور به خراسان‏‌رضوی پیگیری‌های زیادی برای ایجاد زنجیره هنر فرت‌‏بافی صورت گرفت که در این رابطه قول‌هایی نیز داده شد.
وی فرش‌بافی را از دیگر مزیت‌های این منطقه برشمرد و بیان کرد: فرش کاشمر به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمونه های فرش‌های کشور در دنیا شناخته‌شده و به ثبت ملی نیز رسیده است.

وی بیان کرد: تاکنون برای رونق فرش دستبافت کاشمر مذاکراتی با یکی از شرکت‌های بزرگ انجام شده تا بتواند صنایع پایین‌دستی فرش را شکل دهد، از طرفی با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری توافقی صورت گرفته تا زنجیره تولید فرش در منطقه شکل بگیرد تا فرشی بافته شود که نیاز بازار باشد و قالیبافان با قیمت مناسبی بتوانند تولیدات خود را به فروش برسانند.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه شناسایی مزیت‌های نسبی و رقابتی منطقه جهت افزایش اشتغال در شهرستان کاشمر اولویت دارد، افزود: موضوع اشتغال شهرستان کاشمر همیشه از دغدغه‌های اصلی مسوولان بوده است، در این راستا شناسایی مزیت‌های نسبی و رقابتی منطقه برای ایجاد زنجیره تولید و ایجاد اشتغال ضروری است.

دایی صراف افزود: با توجه به این‏که مزیت نسبی کاشمر به‌واسطه دشت کم‌آبی که دارد صنایع آب‌بَر نیست، به همین دلیل باید با رفتن به سمت فناوریهای نوین در حوزه صنعت و کشاورزی ضمن مصرف آب کمتر، اشتغال بالایی ایجاد نمود.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه گیاهان دارویی در شهرستان کاشمر اظهار کرد: هرچند پالایشگاه گیاه دارویی را در منطقه داریم، اما هنوز حلقه‌های قبل و بعد از زنجیره شکل نگرفته و برای تامین مواد اولیه از تمامی کشور باید خرید انجام شود؛ به همین دلیل ضمن این‏که می‌توان نیاز اولیه این واحد تولیدی را در منطقه تامین نمود، زنجیره تولید گیاهان دارویی را می‌توان در کاشمر تکمیل کرد.
دایی صراف هم‏چنین به اهمیت فعالیت بوم‏‌گردی‌ اشاره و بیان کرد: زیارتی بودن کاشمر موجب شده همه‌ساله پذیرای چندین هزار زائر و مسافر در این شهرستان باشیم، از سویی دیگر روستاهای نزدیک به شهر داریم که به‌راحتی می‌توان با ایجاد بوم‌گردی‌های بیشتری در روستاهای مختلف، زائران را در این مکان‌ها اسکان داد و مدت ماندگاری آنها را افزایش داد.
فرماندار کاشمر گفت: تلاش شده کارهایی که در دست اقدام داریم مبتنی بر یک طرح تجاری باشد و مطالعات، فرصت‌ها، مزیت‌ها و بازاریابی در آن لحاظ شود تا اگر افرادی تمایل به سرمایه‌گذاری داشتند طرح‌های مطالعاتی آماده و مشخص باشد.
دایی‏ صراف در ادامه به مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی با بانک‌ها اشاره کرد و گفت: دولت یک سری تسهیلات برای واحدهای صنعتی تکلیف نموده که پس از بررسی‌های لازم توسط کمیته تامین مالی پرداخت می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای رفع مشکلات برخی واحدهای تولیدی شهرستان با تعدادی از بانک‌ها در سطح استان مذاکراتی داشته‌ایم، برای واحدهایی هم که تعطیل‌ هستند جلساتی با مدیران این واحدها برگزار و مسائل بررسی‌ شده است.
فرماندار کاشمر افزود: طی چند روز گذشته در جلسه‌ای که با مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام گرفت، برای تامین سرمایه در گردش ۵ واحد تولیدی صحبت‌هایی شد که امیدواریم با پیگیری‌های مجدانه، به نتیجه برسد.
دایی صراف با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان گفت: با ‏هدف ایجاد اشتغال پایدار بر اساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی شهرستان کارگروه اشتغال روستایی ‏با استفاده از نظرات نخبگان اجتماعی هر روستا تشکیل شده و با توجه به ظرفیتهای زیارتی و سیاحتی شهرستان و حضور زائرین در امام زاده ‏سید حمزه و سید مرتضی، راه اندازی بازارچه فروش محصولات صنایع دستی بانوان در ااین اماکن ظرفیت خوبی در زمینه فروش و عرضه محصولات صنایع دستی در شهرستان است.
کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر: رای‌گیری مرحلهٔ دوم انتخابات مجلس دوازدهم