حذف تدریجی قید قرعه کشی در طرح جامع تخصیص خودرو


حذف تدریجی قید قرعه کشی در طرح جامع تخصیص خودرو

در پی پایان پذیرفتن دوره نخست فروش خودرو گروه های خودروسازی کشور از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با موافقت وزارت صمت، به منظور حمایت از متقاضیان واقعی و وارد کردن تعداد خودروی بیشتری به چرخه فروش؛ ۱۵ خودرو از طریق این سامانه، بدون قید قرعه کشی...

در پی پایان پذیرفتن دوره نخست فروش خودرو گروه های خودروسازی کشور از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با موافقت وزارت صمت، به منظور حمایت از متقاضیان واقعی و وارد کردن تعداد خودروی بیشتری به چرخه فروش؛ ۱۵ خودرو از طریق این سامانه، بدون قید قرعه کشی عرضه شده‌اند.

در این سیستم فروش جدید، ۱۵ خودرو بدون قرعه کشی و تنها از طریق تکمیل ظرفیت در طرح‌های پیش فروش و مشارکت در فروش و همین طور فروش فوری و فروش فوق العاده گروه خودروسازی مدیران خودرو نیز عرضه شده و متقاضیان واقعی این فرصت را دارند که از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با کلیک روی خودروی مورد نظر، به سایت خودروساز وارد شده و مراحل خرید خود را به سرانجام برسانند.

مدل خودروگروه خودروسازیمدل فروش
تارا اتوماتیکایران خودرومشارکت در تولید
تارا دستیایران خودرومشارکت در تولید
دنا پلاس توربو شارژایران خودرومشارکت در تولید
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیکایران خودرومشارکت در تولید
ساینا Sسایپاپیش فروش
ساینا Sسایپامشارکت در تولید
کوئیک Sسایپاپیش فروش
کوئیک Sسایپامشارکت در تولید
کوئیک آر با گیربکس معمولی و رینگ آلومینیومیسایپاپیش فروش
کوئیک آر با گیربکس معمولی و رینگ آلومینیومیسایپامشارکت در تولید
کوئیک با گیربکس معمولیسایپاپیش فروش
کوئیک با گیربکس معمولیسایپامشارکت در تولید
ایکس ۵۵ پرو اکسلنت اسپرتمدیران خودروفروش فوق العاده
ایکسپ ۵۵ پرو اکسلنتمدیران خودروفروش فوق العاده
تیگو ۸ پرو پریمیوممدیران خودروفروش فوری
ساز و کار این فروش‌ها به این صورت است که متقاضیان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، خودرو مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند و فرایند ثبت درخواست در وبگاه خود خودروساز انجام می‌شود. بدیهی است که در صورتی که متقاضی واجد شرایط خرید خودرو باشد، پس از ثبت نام و تکمیل فرایند خرید در موعد مقرر می‌تواند خودرو خریداری شده را تحویل بگیرد.

از آنجایی که این طرح بصورت مشارکتی و یا پیش‌فروش انجام شده است قیمت خودرو‌ها در زمان تحویل محاسبه شده و متقاضیان از سود مشارکت خود نیز در این مدت بهره‌مند خواهند شد.

آیا طرح پیش‌فروش خودرو کمکی به التهاب بازار خودرو می‌کند؟

باتوجه به کمتر بودن نسبت عرضه خودرو به تقاضای آن در ایران وجود التهاب در بازارخودرو، مخصوصا با توجه به سیاست های کنترل قیمتی قابل انتظار است. بدیهی است که روش های شناخته شده کنترل تنش بازار و مبارزه با ورود حداکثری واسطه‌های خودرو به منظور کنترل قیمت از طریق فروش خودرو توسط خودروسازان به مصرف کننده نهایی محدود است. در ایام اخیر شاهد تلاش دولت و استفاده از برخی از همین روش‌ها نظیر فروش خودرو به افراد واجد شرایط از طریق قرعه کشی هستیم.

بدیهی است که درنظر گرفتن شرایطی نظیر نداشتن پلاک فعال، داشتن گواهینامه رانندگی و … به خودی خود تا حد زیادی دست واسطه‌های فروش خودرو را محدود میکند. در نهایت عدم تعادل عرضه و تقتضتی خودرو از طریق قرعه کشی ممکن است بتواند دست سودجویان این بازار را محدود کند.

استفاده از صف در مناسبات اقتصادی از دیگر ابزارهای ثابت شده ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار است. به نظر تصمیم گرفته شده اخیر مبنی بر فروش خودروی نو بصورت مشارکت در تولید و یا پیش‌فروش خودرو نوعی استفاده از همین ابزار برای فروش خودرو به متقاضیان واقعی است.

به نظر واسطه‌های بازار علاقه چندانی به پرداخت‌های نسبتا طولانی مدت حتی با وجود امتیاز بهره‌مندی از سود مشارکت نیستند. این در حالی است بعضا تحویل‌های چند ماهه با اقبال بیشتری از طرف متقاضیان واقعی روبرو شده است.

اگرچه نتیجه این روش فروش خودرو به متقاضیان واقعی هنوز کاملا روشن نیست اما شواهد نشان از بازگشت بیشتر آرامش به بازار خودرو و استقبال خریداران نهایی خودرو میدهد.

امیدواریم در صورت نمود مثبت این روش فروش خودرو در میان مدت شاهد عرضه بیشتر خودرو در این مسیر باشیم تا در کنار سیاست های کنترل قیمتی شاهد بازگشت آرامش به بازار خودرو در ایران باشیم.

تداوم طرح عرضه خودرو بدون قرعه کشی

با توجه به بررسی‌های انجام پذیرفته و همین طور خط مشی وزارت صمت، برنامه ریزی صورت گرفته است تا همچنان شاهد طرح‌های عرضه خودرو بدون قرعه کشی باشیم. تداوم این طرح‌ها کمک خواهد کرد تا متقاضیان واقعی بیشتری، خودروی مورد علاقه خود را از گروه‌های مختلف خودروسازی داخلی خریداری کرده و رضایت بالاتری در میان مشتریان حاصل شود.

به این ترتیب با یک فرایند حذف تدریجی قرعه کشی و گذار رسیدن به مدل فروش بدون قرعه کشی و بر مبنای ظرفیت عرضه روبرو هستیم که باعث خواهد شد تا در نهایت به طور کامل دست دلالان از برنامه‌های فروش کوتاه شده و عده بیشتری از هموطنان گرامی که متقاضی خرید خودرو هستند، موفق به دریافت خودروهای مورد علاقه خود شوند.

مزایای طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به مزایای اجرای طرح سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که بنا به دستور وزیر از طریق آدرس اینترنتی https://sale.iranecar.com به انجام رسیده است.

از جمله این مزایا، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

حذف قرعه کشی های مختلف

در فرمول قبلی هر یک از شرکت های خودروساز، به تنهایی طرح‌های فروش خود بر مبنای قرعه کشی را برگزار کرده و متقاضیان در یک سردرگمی، ثبت نام‌های مختلف در برنامه های فروش عرضه شده از سوی خودروسازان گوناگون انجام می‌دادند. در این میان به جایی رسیده بودیم که حتی خود فرد متقاضی به درستی نمی‌دانست سرانجام کدام خودرو از کدام خودروساز را ترجیح داده و باید بودجه مالی خود را برای کدام زمان قرعه کشی با اطمینان بیشتری آماده کند! اما با حذف قرعه کشی‌های متعدد و برنامه‌های فروش گاه و بیگاه بی نظم، اکنون هر فرد متقاضی، روبروی تمام برنامه های فروش و خودروهای عرضه شده قرار داشته و می‌تواند با اطمینان خاطر یک تصمیم واحد گرفته و به این جهت کاملا متمرکز برای خرید یک خودروی مشخص، اقدام کند.

بازگشت تعادل به عرضه و تقاضا

یک مشکل بزرگ در مدل فروش خودرو قبلی وجود داشت به این شکل که هر فرد متقاضی در چند برنامه فروش ثبت نام کرده، در حالی که در نهایت می توانست تنها یک شانس خرید واقعی خودرو داشته باشد. اما به این شکل ممکن بود که در فرایندهای قرعه کشی با اشخاص خوش شانسی روبرو باشیم که در چند قرعه کشی نام آن ها موفق بیرون می آمد. به این شکل علی رغم این که شخص تنها می‌توانست برای واریز وجه و تکمیل خرید یکی از خودروها اقدام کند، این موضوع موجب سوخته شدن یک فرصت دیگر در قرعه کشی‌های دیگر می‌شد. اگر چه خالی شدن یک جایگاه، به معرفی افراد جدید در لیست‌های رزرو می‌انجامید، اما این موضوع پیچیدگی و بهم ریختگی زیادی را در طرح‌های فروش مجزای خودروسازان رقم می‌زد.

با یکپارچه شدن طرح تخصیص خودرو، دیگر شاهد چنین آشفتگی نیستیم و می‌توان گفت که تعادل به مراتب بالاتری در بازار عرضه و تقاضا شکل گرفته است و این در نهایت باعث خواهد شد تا سهولت بیشتری در دست یافتن خریداران واقعی به خودرو صورت بگیرد.

تجمیع سیستم‌های نظارتی

در مدل قبلی به ازای هر یک از برنامه‌های فروش که برگزار می‌شد، نیازمند سیستم نظارتی بودیم که باید هر بار فعال شده و به بررسی و نظارت بر عملکرد صحیح و امنیت قرعه کشی و به طور کل فرایند فروش می‌پرداخت. اما با تغییر این الگو، در حال حاضر سیستم نظارتی به صورت متمرکز و یکپارچه بر یک سیستم تخصیص و قرعه کشی فعال شده و این موجب افزایش سطح نظارت و امنیت خواهد شد.

اطلاع رسانی بهینه

در فرم قبلی این ریسک وجود داشت که برخی از متقاضیان واقعی از اطلاع رسانی برنامه های فروش جا مانده و فرصت ثبت نام را از دست بدهند. این در حالی است که در فرم جدید، تمامی طرح‌های فروش به صورت یکپارچه عرضه شده و با اطلاع رسانی دقیق، متقاضیان می‌توانند به راحتی از میان تنوع بالای محصولات، خودروی مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای ثبت نام اقدام کنند.

جمع بندی

در نهایت به نظر می‌رسد که بتوان با فرمول جدید، به ویژه حذف تدریجی قرعه کشی و وارد شدن کامل به فرایند عرضه به تناسب ظرفیت و تقاضا، بتوان بهترین ساختار از رساندن خودروها به دست متقاضیان واقعی را رقم زد. شما چه نظری در این باره دارید؟

برچسب ها
پست ویژه

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟