خداحافظی با خالقان Dead Space: شرکت EA استودیو Visceral را تعطیل کرد


شرکت EA در اقدامی عجیب و غیر منتظره استودیو Visceral را تعطیل کرد. این در حالی است که اعضای این استودیو از مدتها قبل به کار روی پروژه‌ای جدید و معرفی نشده از دنیای جنگ ستارگان مشغول بودند. برای آگاهی از جزئیات مربوط به تعطیلی استودیو Visceral و...

شرکت EA در اقدامی عجیب و غیر منتظره استودیو Visceral را تعطیل کرد. این در حالی است که اعضای این استودیو از مدتها قبل به کار روی پروژه‌ای جدید و معرفی نشده از دنیای جنگ ستارگان مشغول بودند. برای آگاهی از جزئیات مربوط به تعطیلی استودیو Visceral و دلایل اصلی این امر می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

همین چند وقت پیش بود که شاهد انتشار شایعات تازه‌ای در رابطه با برخی جزئیات بازی معرفی نشده‌ی جنگ ستارگان، اثری که اعضای استودیو Visceral وظیفه‌ی ساخت آن را بر عهده داشتند، بودیم. شایعاتی که اطلاعات گوناگونی را از بخش‌های مختلف این بازی در اختیار بازی‌دوستان قرار می‌داد. با این حال در آن زمان کمتر کسی فکرش را می‌کرد که استودیوی سازنده‌ی این بازی ظرف چند ماه آینده تعطیل شود و دیگر وجود خارجی نداشته باشد.

دلایل تعطیلی استودیو Visceral

نکته‌ی جالب و عجیب قضیه این جا است که سران شرکت الکترونیک آرتز سرنوشت نسخه‌ی معرفی نشده از مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان را با سرنوشت سازندگان آن گره زدند و به دلیل عدم رضایت خود از ساختار این بازی برای همیشه به کار استودیو Visceral پایان دادند. بنابر موارد موجود در بیانیه‌ی رسمی عضو ارشد شرکت EA یعنی پاتریک سودرلند، که در رابطه با تعطیلی استودیو Visceral و تغییر استراتژی شرکت EA در رابطه با نسخه‌ی جدید مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان منتشر شده است، به نظر می‌رسد که اعضای شرکت EA رضایت چندانی از سبک و سیاق کلی بازی جدید جنگ ستارگان نداشتند. در واقع این گونه می‌نماید که ساختار داستانی بازی جدید جنگ ستارگان و تمرکز این اثر بر کمپین تک نفره چندان به مذاق سران شرکت EA خوش نیامده است.

این در حالی است که از همان ابتدای کار کاملا مشخص بود که بازی جدید اعضای استودیو Visceral قرار است یک بازی اکشن ماجرایی داستان محور باشد و تمرکز اصلی آن روی بخش تک نفره قرار گیرد. حتی برای بخشیدن استحکام بیشتر به داستان این بازی و نوع روایت آن کارگردان شناخته شده‌ی دنیای بازی‌های کامپیوتری یعنی ایمی هنیگ به تیم تولید این اثر اضافه شد تا تجربیات مثبت خود در امر ساخت نسخه‌های ابتدایی از مجموعه بازی‌های آنچارتد را در اختیار اعضای استودیو Visceral قرار دهد. از همین رو عدم رضایت سران شرکت EA از محتوای بازی جدید جنگ ستارگان و تصمیم آن‌ها مبنی بر تعطیلی نابه‌هنگام استودیو Visceral تا حدی عجیب و غیر منتظره جلوه می‌کند.

سرنوشت بازی جنگ ستارگان در پی تعطیلی استودیو Visceral

در بیانیه رسمی پاتریک سودرلند آمده است که طی سال‌های اخیر صنعت بازی‌سازی تغییرات مختلفی را به خود دیده است و این تغییرات باید در چگونگی ساخت بازی‌های جدید نیز مشاهده گردد. نکته‌ی مهم این بیانه آن جا است که سادرلند به بازخوردهای دریافتی از تجربه کنندگان بازی جدید جنگ ستارگان اشاره می‌کند. بنابه ادعای او شرکت EA در حین پروسه‌ی ساخت نسخه‌ی جدید از مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان بخش‌هایی از نمونه‌ی ابتدایی این بازی را هراه با برخی از گیمرها تجربه نمود اما بازخوردهای جالب و مثبتی را از سوی آن‌ها دریافت نکرد. به همین دلیل اعضای شرکت EA تصمیم گرفتند در چگونگی ساخت این بازی و کیفیت محتوای آن تجدید نظر نمایند و با تعطیلی استودیو Visceral ادامه‌ی کار روی بازی جدید جنگ ستارگان را به بازی‌سازان حاضر در شعبه‌ی ونکور شرکت EA بسپارند.

خداحافظی با خالقان Dead Space: شرکت EA استودیو Visceral را تعطیل کرد

بنابر تصریح پاتریک سودرلند، به موجب این تغییر و تحولات شکل کلی تجربه‌ی گیمرها در بازی جدید جنگ ستارگان تا حد فراوانی گسترش خواهد یافت و به غیر از ساختار گرافیکی این بازی و جلوه‌های دیداری به کار رفته در تولید آن، سایر بخش‌های این اثر با تغییرات جدی همراه خواهد گردید. به عبارت بهتر به جز استیل گرافیکی این بازی مابقی تلاش‌‌های اعضای استودیو Visceral در امر تولید این اثر به طور کامل دور ریخته می‌شود.

در این میان جناب سودرلند در بیانیه رسمی خود گریزی هم به بازی Star Wars Battlefront 2 زده و به تعریف و تمجید از این بازی پرداخته است. اثری که با وجود برخورداری از تبلیغات گسترده طی ماه‌های گذشته، نتوانست در طول یکی دو هفته‌ی اخیر و در جریان تست نسخه‌ی بتای بخش آنلاین خود انتظارات بسیاری از گیمرها را آن گونه که باید برآورده کند.

در مجموع این گونه می‌نماید که شرکت EA به عنوان ناشر اصلی نسخه‌ی جدید از مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان قصد دارد با اعمال نفوذ خود ساختار این بازی را از حالت تک نفره خارج کرده و بخش‌های چند نفره و آنلاین را نیز به آن بیافزاید. حتی به نظر می‌رسد که سران EA قصد دارند برای شکل دادن به ساختار گم‌پلی این بازی از الگوی مجموعه بازی‌های Destiny استفاده کنند. بنابراین کاملا محتمل است که ساختار بازی جدید جنگ ستارگان از قالب یک بازی اکشن ماجرایی خارج شده و همانند مجموعه بازی‌های Destiny به ترکیبی از حالت تک نفره و چندنفره‌ی آنلاین تبدیل شود. البته سران EA هنوز به طور رسمی این موضوع را تایید نکرده‌اند.

به هر حال فعل و انفعال اخیر و تغییر استراتژی مذکور موجب شده است تا زمان انتشار نسخه‌ی جدید از مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان نیز دستخوش تغییر گردد. به گونه‌ای که چشم انتظاران این بازی دیگر نمی‌توانند شاهد ملاقات با اثر مورد انتظار خود در طول سال مالی ۲۰۱۹ میلادی شرکت EA باشند. البته به نظر نمی‌رسد که شرکت EA به همین راحتی از تولید نسخه‌های جدید مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان دست بکشد. چرا که پس از تعطیلی استودیوهای بازی‌سازی دیزنی و کناره‌گیری این شرکت از تولید مستقیم بازی‌های کامپیوتری، حق امتیاز مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان به طور موقت و به مدت محدودی در اختیار شرکت EA قرار گرفت. و از بخت خوب سران EA ساخت سه گانه‌ی جدید این مجموعه در عالم سینما فرصت مناسبی را برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های دنیای جنگ ستارگان در دنیای بازی‌های کامپیوتری فراهم آورد.

با توجه به تولید سه گانه‌ای جدید از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان، سران شرکت EA بر آن شدند تا حداکثر استفاده را از تبلیغات عظیم به راه افتاده پیرامون این عناوین ببرند و تا زمان آمدن هر سه نسخه‌ از این مجموعه به روی پرده نقره‌ای، هر سال (یا حداقل هر یک سال در میان) بازی‌دوستان را به مهمانی نسخه‌ای جدید از مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان دعوت کنند.

حتی این سیاست تا آن‌جا پیش رفت که تقریبا دو سال قبل سران EA بازی Star Wars Battlefront را در قالب اثری ناقص که از وجود کمپین تک نفره‌ی داستانی بی‌بهره بود روانه‌ی بازار ساختند. با این ادعا که اکثر بازی‌دوستان اهمیت چندانی به کمپین داستانی بازی‌های کامپیوتری نمی‌دهند و تنها به تجربه‌ی بخش آنلاین این آثار می‌پردازند.

خداحافظی با خالقان Dead Space: شرکت EA استودیو Visceral را تعطیل کردبا وجود تایید رسمی تعطیلی استودیو Visceral توسط EA هنوز ادامه‌ی نقش ایمی هنیگ در پروژه‌ی ساخت بازی جدید جنگ ستارگان به طور دقیق مشخص نیست.

ادعایی که به شدت توسط طیف گسترده‌ای از گیمرها مورد تمسخر قرار گرفت تا در نهایت سران EA حدود یک سال پس از انتشار این بازی و افتادن آب‌ها از آسیاب (و مهم‌تر از همه سرازیر ساختن سود کامل ناشی از فروش این بازی به جیب خود) ادعایشان را پس بگیرند و به این نکته اعتراف کنند که تنها به دلیل داشتن عجله برای هم‌زمانی نسبی تاریخ انتشار بازی Star Wars Battlefront و اکران فیلم سینمایی بیداری نیرو (نخستین قسمت از سه گانه‌ی جدید جنگ ستارگان در عالم سینما) اقدام به انتشار یک بازی ناقص و نصفه و نیمه نمودند.

در مجموع عدم علاقه‌ی سران شرکت EA به تولید عناوینی که تمرکز ویژه‌ای بر بخش تک نفره و داستانی دارند بر کسی پوشیده نیست. علاقه‌ای که در نهایت به تغییر ساختار بازی اکشن ماجرایی جنگ ستارگان و تعطیلی استودیوی سازنده‌ی آن انجامید.

تاریخچه‌ی استودیو Visceral

استودیو Visceral از همان زمان تاسیس خود یعنی در سال ۱۹۹۸ میلادی زیر نظر شرکت EA اداره می‌شد. البته این استودیو به مدت یازده سال تحت عنوان EA Redwood Shores به کار خود ادامه داد و پس از آن حدود هشت سال قبل به استودیو Visceral تغییر نام داد. شاید بتوان ادعا کرد مهم‌ترین اثری که اعضای این استودیو در قالب نام EA Redwood Shores اقدام به تولید آن نمودند بازی Dad Space بود. اثری که با تم ترسناکی که از آن بهره می‌برد توانست توجهات فراوانی را به سوی خود جلب کند و زمینه‌ساز نگاه جدی بازی‌دوستان به استودیو Visceral یا همان EA Redwood Shores گردد.

پس از تغییر نام به Visceral، اعضای این استودیو در طول هشت سال اخیر تنها ساخت یک آی پی جدید را در کارنامه‌ی خود به ثبت رساندند. اثری به نام دوزخ دانته که نتوانست نام خود را بیش از یک بازی متوسط مطرح کند. به غیر از این بازی جدید که از لحاظ سبک گیم‌پلی نیز با عناوین هشت سال اخیر استودیو Visceral کاملا متفاوت بود، تمرکز اصلی اعضای این استودیو در طول سال‌های گذشته بیشتر روی ساخت نسخه‌های بعدی از سری Dead Space و همچنین طراحی نسخه‌های جانبی برای مجموعه‌های شناخته شده‌ای نظیر The Sims، Army of Two و Battlefield قرار گرفت.

در واقع پیش از آغاز کار روی نسخه‌ی معرفی نشده از مجموعه بازی‌های جنگ ستارگان، اعضای استودیو Visceral کار روی بازی Battlefield Hardline را به پایان رسانده بودند. اثری که می‌توان آن را آخرین بازی ساخته شده به دست اعضای این استودیو لقب داد. به هر حال با تصمیم شرکت EA طومار استودیو Visceral پس از چیزی نزدیک به دو دهه فعالیت در دنیای بازی‌های کامپیوتری به طور کامل در هم پیچیده شد.

منبع: فوربز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.




سباستین استن جانشین کریس ایوانز در فیلم The Devil All the Time می‌شود