هزینه دوهزار میلیاردی سگ‌های ولگرد بر دوش دولت/ ضرورت تدوین قوانین اثرگذار در حوزه حیوانات


هزینه دوهزار میلیاردی سگ‌های ولگرد بر دوش دولت/ ضرورت تدوین قوانین اثرگذار در حوزه حیوانات

در آخرین مورد در هفته گذشته، دو خبر دردناک از جان باختن دو کودک، در پی حمله سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر قم مخابره شد که از طرفی موجب ناراحتی شهرندان قمی و از سویی دیگر سبب نگرانی از تکرار اینگونه حوادث در کشور شده است.

گروه اجتماعی-رجانیوز: تا چندسال گذشته، حمله‌ سگ‌های ولگرد یک موضوع غیرعادی برای جامعه محسوب می‌شد اما امروزه با رشد شبکه‌های اجتماعی و تشویق عده‌ای برای غذادادن به سگ‌ها با عنوان «دوستی با محیط زیست»، جمعیت سگ‌های ولگرد کشور از دومیلیون عبورکرده است و این موضوع باعث شده خبر حمله سگ‌های ولگرد به انسان‌ها، روزهای زیادی در صدر اخبار حوادث باشد.

در آخرین مورد در هفته گذشته، دو خبر دردناک و متأثر کننده از جان باختن دو کودک، در پی حمله سگ‌های ولگرد در منطقه دامشهر قم مخابره شد که از طرفی موجب ناراحتی شهرندان قمی و از سویی دیگر سبب نگرانی از تکرار اینگونه حوادث در کشور شده است.

طبق آمارهای منتشرشده، در سال حدود ۲۰۰ هزار نفردر کشورمان، مورد حمله سگ قرار می‌گیرند که باید فورا واکسن هاری را تزریق کنند. مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به ایرنا گفته، دولت برای واکسن هاری هر فرد گزیده شده باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کند، یعنی واکسن هاری سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد و از آنجا که هزینه واکسن هاری تحت پوشش بیمه است این مبلغ به طور کامل از طریق دولت تامین می‌شود.

البته از این موضوع هم نباید گذشت که نگهداری سگ‌های ولگرد هم برای کشور و شهرداری‌ها هزینه‌های هنگفتی به همراه دارد. شهردار پردیس سال گذشته اعلام کرده هزینه نگهداری ۸۵۰ قلاده سگ ماهانه ۵۰ میلیون تومان است و این یعنی برای نگهداری دو میلیون سگ باید سالانه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد! باید به این هزینه‌ها هزینه‌های زنده‌گیری، عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد را هم اضافه کرد که رقم بسیار زیادی می‌شود.

غذادادن به سگ‌های‌ ولگرد شاید سبب ایجاد احساس مهربانی و لذت در فرد باشد اما این کار درهم ریختن اکوسیستم طبیعت را به دنبال دارد و مشکلات متعددی به وجود‌ می آورد. به گفته کارشناسان محیط زیست، حیوانات غریزه‌ای دارند که وقتی احساس امنیت کنند و غذایشان فراهم باشد، بیشتر تولیدمثل می‌کنند و اگر امنیت و غذا فراهم نباشد خودبه‌خود تولیدمثل نمی‌کنند. به اعتقاد کارشناس حوزه حیات وحش، هرگونه غذارسانی به سگ‌های ولگرد و بدون‌صاحب، باعث دادن امتیاز ویژه به این گونه، تولید مثل بیشتر و افزایش جمعیت آنها می‌شود.

حملات متعدد سگ‌های ولگرد به کودکان بی‌پناه در روزها و ماه‌های اخیر ضرورت تدوین قوانینی جدی و اثرگذار در این باره را بیش از پیش یادآوری می‌کند. در کشورهای توسعه‌یافته قوانین سختی درباره حیوانات وجود دارد، در این کشورها معمولا هیچ سگ بدون صاحب واکسینه‌نشده‌ای وجود ندارد. سگ‌ها یا در صف واکسیناسیون، عقیم‌سازی و واگذاری هستند یا به روش‌هایی دردناک کشته می‌شوند. البته برخی کشورها هم سگ‌های ولگرد و بدون صاحب را به کشورهایی صادر می‌کنند که گوشت سگ می‌خورند.

مصر یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد سگ‌های ولگرد را در خود جای داده است؛ در این کشور، سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌ها از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند و به کشورهایی مانند کره جنوبی و چین که مصرف‌کننده گوشت سگ هستند، صادر می‌شوند. تعداد سگ‌های ولگرد در مصر از سال ۲۰۱۷ که صادرات سگ‌های ولگرد شروع شده به‌شکل چشمگیری کاهش یافته است.

در آمریکا، دولت استفاده از «تله‎‌های سیانوری» برای کشتن حیوانات آسیب‌رسان به مزارع چون روباه، سگ‌های وحشی، کایوتی و نظیر آن ها را مجاز دانسته است. این وسیله که پس از جذب حیوانات به طعمه، سم سیانور به داخل دهان آن ها اسپری می‌کند با مخالفت‌های فراوان فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات روبه رو بوده است. همچنین کشتن سگ‌های بی‌خانمان در اتاق‌های گاز از دیگر روش هایی است که هنوز در ۹ ایالت آمریکا استفاده می شود. در این روش، حیوانات را در جعبه‌های بدون منفذ قرار می‌دهند و درون آن گاز تزریق می‌کنند.

هلند موفق شده است عنوان اولین کشوری را که حتی یک سگ بی‌خانمان در خیابان‌هایش ندارد، کسب کند. برای مدتی طولانی، هلند آمار بیشترین تعداد سگ خیابانی در اروپا را داشت. دولت هزینه عقیم کردن سگ‌ها را به طور رایگان برعهده گرفت و اقدامات حقوقی این عمل را با نتایج عالی اجرا کرد و اکنون هیچ سگ ولگردی در این کشور وجود ندارد. البته برای کسانی که حیوانات خانگی خود را در خیابان رها می‌کنند، مجازات زندان در نظر گرفته و برای به سرپرستی گرفتن حیوانات مالیات سنگینی وضع شده است.
فرانسه نیز در قوانین خود برای نگهداری از سگ‌های درنده و پرخطر شرایط سختگیرانه‌ای پیش‌بینی کرده و سگ را از حیوانات خانگی معمول جدا کرده است. سگ‌های درنده در این کشور نمی‌توانند در اماکن عمومی حضور داشته باشند و صرفا در اماکنی که استثناشده حضور می‌یابند، استفاده از پوزه‌بند و قلاده برای این دسته از سگ‌هایی که توسط صاحبان‌شان نگهداری می‌شوند، الزامی است و علاوه‌بر این، هرگونه نگهداری از سگ باید با اخذ مجوز همراه باشد تا فرآیند عقیم‌سازی، تزریق واکسن‌های مورد‌نیاز و واگذاری سگ‌ها قابل‌پیگیری باشد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان