ثروت ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز و ناشناخته بیت کوین چقدر است؟


ثروت ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز و ناشناخته بیت کوین چقدر است؟

ساتوشی ناکاموتو نام مستعار خالق ناشناس بیت کوین، اولین رمز ارز دنیا است. اما ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است و او چند بیت کوین دارد؟زمانی بیت کوین یک پروژه کلاهبرداری و طرح پانزی خطاب می‌شد و کمتر کسی به بستر خلاقانه و متفاوت آن به منظور انتقال پول...

ساتوشی ناکاموتو نام مستعار خالق ناشناس بیت کوین، اولین رمز ارز دنیا است. اما ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است و او چند بیت کوین دارد؟

زمانی بیت کوین یک پروژه کلاهبرداری و طرح پانزی خطاب می‌شد و کمتر کسی به بستر خلاقانه و متفاوت آن به منظور انتقال پول توجه می‌کرد. رفته رفته افراد بیشتری در سراسر دنیا این پروژه را جدی گرفتند و شروع به خرید و انباشت یا استفاده از آن به منظور انتقال پول کردند. بازار بیت کوین کم کم بزرگ شد، تا جایی که ارزش کل آن بعد از 12 سال مرز 1 تریلیون دلار را نیز رد کرد! با وجود این پیشرفت چشم‌گیر، و رشد قیمت هر واحد BTC از چند سنت تا نزدیکی 70,000 دلار، خالق آن هنوز مشخص نیست! تنها داده در دسترسی، نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) است. خوشبختانه برخلاف هویت، ثروت ساتوشی ناکاموتو مشخص است!

عده‌ای Satoshi Nakamoto را نام مستعار یک فرد می‌دانند، اما برخی دیگر عقیده دارند بیت کوین به دست گروهی از افراد ساخته شده است و این اسم رمز به یک تیم برنامه‌نویسی تعلق دارد. یک سری حدس و گمان در رابطه با هویت واقعی این اسم وجود دارد، اما تا کنون چیزی به اثبات نرسیده است. محتمل‌ترین فرد تا امروز هال فینی (Hal Finney) است که 8 سال قبل درگذشت. اولین تراکنش بعد از راه‌اندازی شبکه، مربوط به انتقال مقداری بیت کوین به هال فینی بود.

به عنوان سایر افراد محتمل باید باید به گریک رایت (Craig Wright)، نیک سابو (Nick Szabo)، آدام بک (Adam Back)، وی دای (Wei Dai) و حتی ایلان ماسک اشاره کنیم. اما جدای از بحث هویت، ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

ثروت ساتوشی ناکاموتو او را یکی از برترین میلیاردرهای دنیا می‌کند!

وب سایت Whale Alert یکی از قدرتمندترین ابزارها در حوزه ردیابی تراکنش‌های کریپتویی در سراسر دنیا شناخته می‌شود. این شرکت مدتی قبل تحقیقات گسترده‌ای انجام داد تا به آدرس‌های کیف پول‌های خالق بیت کوین برسد و ثروت ساتوشی ناکاموتو را مشخص کند. در نهایت معلوم شد این هویت مرموز، بیش از 1 میلیون واحد BTC در اختیار دارد!

هم‌اکنون که بیت کوین نسبت به سقف تاریخی خود (حوالی 68,000 دلار) نزدیک به 70 درصد ریزش داشته و حدود 20,000 دلار خرید و فروش می‌شود، ارزش 1,125,150 میلیون واحد بیت کوین چیزی حدود 22.5 میلیارد دلار است! به این ترتیب ساتوشی ناکوموتو در حال حاضر شصت و هشتمین فرد ثروتمند دنیا محسوب می‌شود.

آیا خالق بیت کوین به دنبال مال‌اندوزی بوده است؟

احتمالا تصور کنید در اختیار داشتن بیش از 1 میلیون عدد BTC توسط خالق نخستین رمز ارز دنیا، به نوعی خودخواهی یا شاید سواستفاده بوده، اما تحقیقات Whale Alert مشخص کرد هدف ساتوشی ناکاموتو از استخراج مستمر بیت کوین در نخستین روزها و ماه‌های راه‌اندازی شبکه، تلاش برای جلوگیری از حمله 51 درصدی به شبکه بوده است. منظور از حمله 51 درصد، به دست گرفتن کنترل بیش از نصف هش ریت (قدرت پردازشی) شبکه توسط یک موجودیت خاص است که به آن اجازه می‌دهد تراکنش‌ها را معکوس کند. پس ثروت زیاد ساتوشی ناکاموتو خواه ناخواه سبب محافظت از شبکه شده است!

بررسی‌های Whale Alert نشان داد بلاک‌های ماین شده‌ توسط خالق BTC از الگویی خاصی به نام پاتوشی (Patoshi) پیروی می‌کنند. بخش قابل توجهی از اولین تراکنش‌های شبکه بیت کوین به خصوص اولین انتقال که در آن ساتوشی ناکاموتو اقدام به ارسال BTC به کیف پول هال فینی کرد، داخل همین بلاک‌ها قرار دارند.

در تصویر زیر، خط‌های نسبتا عمودی (معروف به الگوی پاتوشی) نشان‌دهنده بلاک‌های ماین شده از طریق یک نرم افزار خاص هستند. بلاک‌های مربوط به دیگر خط‌ها با استفاده از نرم‌ افزار استخراج استاندارد بیت کوین ماین شده‌اند. با تکیه بر الگوی پاتوشی، Whale Alert موفق شد تا تعداد بیت کوین‌های ساتوشی ناکاموتو و ثروت وی را تعیین کند.

ثروت ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز و ناشناخته بیت کوین چقدر است؟ثروت ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز و ناشناخته بیت کوین چقدر است؟

وب سایت Whale Alert ضمن تحقیقات خود به اطلاعات مهم دیگری نیز دست پیدا کرد. نحوه تنظیم زمان بین ماین کردن بلاک‌ها توسط سازنده شبکه طوری بود که تقریبا هر 10 دقیقه 0.6 بلاک استخراج می‌شد. با تکیه بر الگوی پاتوشی و در نظر گرفتن کدهای داخل بلاک‌های استخراج شده توسط ساتوشی ناکاموتو، مشخص شد او برای ماین کردن از 48 کامپیوتر استفاده می‌کرد که وظیفه یکی از آن‌ها هماهنگ‌سازی مابقی با یکدیگر بود.

ساتوشی ناکاموتو سعی می‌کرد در ابتدای شروع به کار شبکه حدود 60 درصد کل هش ریت را در مشت خود بگیرد تا از حمله 51 درصد جلوگیری کند. وقوع چنین اتفاقی در اولین روزها و ماه‌های ظهور پروژه می‌توانست آن را به طور کامل نابود کند و اعتماد‌ها را در بدو تولد از بین ببرد. او به تسلطش روی بلاک چین بیت کوین ادامه داد تا وقتی که شبکه به اندازه کافی قوت بگیرد، غیر متمرکز شود و بتواند بدون نظارت وی پیشرفت کند. وقتی تعداد نودها افزایش یافت و شبکه به اندازه‌ای قابل قبول غیر متمرکز شد، ساتوشی ناکاموتو سرعت ساخت هر بلاک را به مقدار فعلی یعنی 1 بلاک در هر 10 دقیقه افزایش داد.

تحقیقی که به تعیین ثروت ساتوشی ناکاموتو ختم شد، نشان داد ساتوشی ناکاموتو وقتی از امنیت و عدم تمرکز شبکه اطمینان کافی پیدا کرد، استخراجش را از بلاک شماره 54,316 ادامه نداد.

تعداد دقیق بیت کوین های ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

وقتی شبکه بلاک چین بیت کوین شروع به کار کرد، تا قبل از نخستین هاوینگ پاداش استخراج هر بلاک 50 واحد BTC بود. با توجه به بلاک‌های متعددی که وی در شروع کار ماین کرد، ثروت ساتوشی ناکاموتو در مجموع به 1,125,150 واحد بیت کوین رسید. همانطور که گفتیم با در نظر گرفتن قیمت حدودا 20,000 دلاری هر واحد در حال حاضر، ارزش کل دارایی وی چیزی حدود 22.5 میلیارد دلار است.

ممکن است خالق بیت کوین روزی دارایی خود را بفروشد؟

ساتوشی ناکاموتو در صورت زنده بودن، هرگز با فروش یکجا یا حتی بخشی از بیت کوین‌های خود بازار این رمز ارز را به خاک و خون نخواهد کشید! او همواره در تلاش بود تا به شبکه نخستین رمز ارز پر و پال بدهد، پس مخالف این هدف عمل نخواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه