اگر هر روز 11 ساعت می‌نشینید، منتظر این خطرِ مرگبار باشید!


اگر هر روز 11 ساعت می‌نشینید، منتظر این  خطرِ مرگبار  باشید!

یک کارشناس ارگونومی با اشاره به خطرات بسیار کم تحرکی، "مرگ زودرس" را برای افرادی که روزانه یازده ساعت می نشینند، بسیار محتمل دانست.

پیام خانلری با اشاره به افزایش کم تحرکی در جوامع امروزی، گفت: با توجه به رشد سریع تکنولوژی، کم تحرکی هم در محل کار و هم در زندگی شخصی افراد در حال افزایش است.

وی در تعریف کم تحرکی گفت: عموما نشستن های ثابت بیش از ۳۰ دقیقه را رفتار کم تحرک می دانند، اما در مجموع نشستن، تکیه دادن، دراز کشیدن و هر حالتی که کمتر از یک و نیم "مِت" (یک "مِت" تقریبا برابر با مصرف یک و نیم کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر ساعت است) انرژی مصرف کند جزو رفتارهای کم تحرک طبقه بندی می شود.

خانلری با هشدار نسبت به عواقب خطرناک کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت، گفت: کم تحرکی علاوه بر چاقی و ایجاد برخی اختلالات اسکلتی عضلانی، ریسک ابتلا به بیماریهای قلب و عروقی، دیابت و برخی سرطان ها را نیز افزایش می دهد.

وی خطر مرگ زودرس را هم برای افراد کم تحرک محتمل دانست و افزود: خطر مرگ زودرس برای افرادی که بیش از یازده ساعت در طول روز می نشینند، بیش از سایر افراد است. این افراد حتی اگر به طور منظم ورزش کنند، اما برای مدت طولانی در طول روز بنشینند، بازهم در معرض این خطر خواهند بود.

این دانشجوی دکترای تخصصی ارگونومی به تاثیرات منفی کم تحرکی بر ذهن و روان افراد هم اشاره کرد و افزود: کم تحرکی می تواند احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش داده و عملکرد مغز را نیز کاهش دهد.

خانلری تاکید کرد: کارکنان اداری که بیشترین زمان کار خود را در حالت نشسته و بی تحرک قرار دارند، بیش از سایر گروه ها در معرض این آسیب‌های روانی قرار دارند.

وی در ادامه در تشریح برخی راهکارها جهت افزایش تحرک و کاهش زمان نشستن، توصیه کرد افراد بعد از حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه حتما از صندلی خود بلند شده و چند قدم راه رفته و یا تغییر وضعیت بدنی داده و به انجام چند حرکت کششی بپردازند.

وی افزود: همچنین توصیه می شود افرادی که بیشتر طول روز را رانندگی می کنند(رانندگان تاکسی و خودروهای سنگین) حتما در حالت ایستاده و پیاده روی به استراحت بپردازند.

خانلری گفت: توصیه می شود افراد و بویژه کارمندان بخشی از مسافت منزل تا محل کار را بصورت پیاده و یا با دوچرخه طی کرده و یا درصورت استفاده از اتوبوس های بین شهری یا مترو، یک ایستگاه زودتر پیاده شده و مابقی مسیر را پیاده روی کنند و یا افراد در صورت استفاده از خودروهای شخصی، آن را در محل دورتری از محل کار پارک کرده و مسافت باقی مانده را پیاده روی کنند.

وی افزود: افراد می توانند جهت افزایش تحرک، ملاقات با دوستان خود را با پیاده روی همزمان کرده و دون فره یا گروهی به پیاده روی بپردازند.

خانلری خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خستگی و آسیب چشم هم توصیه می شود افراد از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنند، بر اساس این قانون لازم است افراد هر ۲۰ دقیقه یکبار به شیء یا نقطه ای به فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری)، به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید.

این دانشجوی دکترای تخصصی ارگونومی گفت: در مجموع توصیه می شود افراد ۵۰ درصد زمان کاری خود را به صورت نشسته و ۳۰ درصد را بصورت ایستاده فعالیت داشته باشند و 20 درصد مابقی هم را هم به قدم زدن و پیاده روی اختصاص دهند و فعالیت های کاری مانند تماس های تلفنی را در چنین وضعیتی انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگها