تقریب بین مذاهب اسلامی باید به صورت قلبی و محتوایی باشد


تقریب بین مذاهب اسلامی باید به صورت قلبی و محتوایی باشد

باید وحدتی را بین سطوح مختلف انسانی ایجاد کرد که نشان دهنده برادری و برابری نوع انسانی باشد و این اخوت نوعی و عقیدتی در همه زمینه ها پدیدار شود.

تقریب بین مذاهب اسلامی باید به صورت قلبی و محتوایی باشد
بشیرا ماجکی، از اعضای انجمن دانشجویان مسلمان در شهر لاگوس کشور نیجریه در گفتگو با تقریب با بیان اینکه از نظر اسلام در یک جامعه توحیدی همه کارها بر اساس یک روال و نظم صورت می گیرد، افزود: در چنین جامعه ای همه باید یک مقصد داشته باشند. یعنی همه در یک فکر بوده و در مسیر رسیدن به وحدت گام بردارند. البته نظم جامعه و مقصد واحد و وحدت اندیشه، به این مفهوم نیست که وجوه تمایز در جامعه از بین برود و جامعه دچار هرج و مرج شود. بلکه باید اختلاف دیدگاههای متعدد که بر اساس ماهیت هستی وجود دارد همراه با اختلاف هایی که لازمه زندگی اجتماعی است، باقی بماند ولی به مثابه یک کل منسجم و یکپارچه عمل کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: در این صورت با توجه به محوریت رضایت الهی در این گردهمایی و اجتماعی انسانی، می توان شاهد پیروزی الهی بود. این در حالی است که پیروزی مسلمانان در هماهنگی آنها برای رسیدن به رضای خداست. این تلاش در ادامه به تقویت جایگاه دین اسلام و تحق وعده های الهی منتهی خواهد شد.

او همچنین بیان داشت: آن چه که در وحدت میان مسلمانان حائز اهمیت است، تقریب بین مذاهب اسلامی به صورت قلبی و محتوایی و نه شکلی است و در این مسیر، باید همه الزامات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که با ماهیت توحید و اتحاد و تقریب بین مذاهب اسلامی باشد، حفظ شود.

بشیرا ماجکی ادامه داد: در روند ایجاد اتحاد میان ملت های اسلامی، تقریب مذاهب اهمیت بسیاری دارد و از جمله اموری است که نخست با وجه معنوی و سپس با اشتراکات آنها انطباق پیدا می کند. یعنی از یک سو، وجه تمایز انسان از سایر موجودات، وجه خلیفه اللهی او به شمار می آید و از سوی دیگر وجه مشترک نوع انسانی باید در این وحدت در نقطه کانونی قرار بگیرد و به واسطه محوری بودن از سایر نکات اختلافی حفظ شود.

او در نهایت تصریح کرد: باید وحدتی را بین سطوح مختلف انسانی ایجاد کرد که نشان دهنده برادری و برابری نوع انسانی باشد و این اخوت نوعی و عقیدتی در همه زمینه ها پدیدار شود.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!