یک آگهی معمولی که با جان بیماران قلبی بازی می کند


یک آگهی معمولی که با جان بیماران قلبی بازی می کند

"مناسب برای بیماران قلبی"؛ این جمله ای است که در توصیف سس مایونز تبرک در قالب یک آگهی تبلیغاتی از صدا و سیمای ملی منتشر می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، در آگهی‌های مختلف برخی عبارت‌ها درحالی برای ترغیب مشتریان به خرید استفاده می‌شود که واقعیت ندارند و غیرواقعی بودن یک ادعا وقتی که پای سلامت در میان است، می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود.

درباره این آگهی با دکتر امیرحسین مرتضویان فارسانی رییس انستیتو تحقیقات تغذیه گفت و گو کردیم، وی می‌گوید: ادعایی مبنی بر این که یک سس مایونز ویژه بیماران قلبی است، ادعای بسیار بزرگی است که باید از سوی سازمان غذا ودارو مجوز داشته باشد.


وی تاکید می‌کند: تقریبا این یقین وجود دارد که برای سس مایونز چنین چیزی واقعی نیست.

دکتر مرتضویان با بیان این که سس‌های مایونز حاوی ۶۰ درصد چربی هستند می‌گوید: اگر مبنا را بر این بگذاریم که ۳۰ یا ۴۰ درصد از چربی سس‌های مایونز کاسته شده، باید از خود بپرسیم که آیا ۳۰ درصد چربی برای بیماران قلبی و عروقی سودمند است؟

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور تاکید می‌کند: پزشک متخصص تعیین می کند بدن هر فرد خصوصا بیماران قلبی و عروقی چه میزان چربی نیاز دارند و این موضوع از فردی به فرد دیگر متغیر است، دهها نوع بیماری قلبی وجود دارد بنابراین این عبارت‌ها قانونی و اخلاقی نیست.

دکتر مرتضویان یادآوری می‌کند: هر گونه عبارت درباره سلامت باید مجوز سازمان غذا و دارو داشته باشد و درباره چنین محصولی همین که نوشته شود سس کم چرب کفایت می کند.

دکتر مریم طاهرخانی فلوشیپ اقدامات مداخله ای قلب نیز در خصوص مصرف سس مایونز توسط بیماران قلبی می‌گوید: نمی‌توان به طور مستقیم عنوان کرد سس مایونز فرآورده مناسبی برای بیماران قلبی است، چراکه میزان کالری بالایی دارد و مصرف آن برای اینگونه افراد توصیه نمی‌شود.

این دانشیار دانشگاه نیز مصرف سس مایونز را به دلیل دارا بودن روغن فرآورده مفیدی برای افراد به ویژه مبتلایان به بیماران قلبی نمی‌داند.

دکتر علی رمضانخانی دکترای تخصصی آموزش بهداشت نیز درباره اثر تولیدات رسانه‌ای بر سلامت جامعه می‌گوید: تولید محتوای رسانه ای همچون کاردی دولبه عمل می کند، اگر بدون مشورت با فرد متخصص اطلاعاتی در دسترس مخاطب قرار گیرد، برخلاف انتظار ممکن است نگرش منفی ایجاد کند و عواقب جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.


عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم پزشکی ادامه می‌دهد: در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی و حتی تولیدات خانگی، ناهنجاری‌های اجتماعی و رفتارهای نامناسب سلامت محور به تصویر کشیده می‌شود، می توان گفت برخی از این فیلم ها و سریال ها آفت زندگی مردم شده است و نه تنها سلامت جسمی، بلکه سلامت روانی، اجتماعی و معنوی مخاطب را تهدید می کند.


بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی تبلیغات با بار آموزشی منفی را خطری جدی برای نظام سلامت می‌داند و می‌گوید: بر همین اساس تمامی محتواهای تولید شده در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید بر اساس نظرات کارشناسانه ممیزی شوند تا از بروز مشکلات جدی و ترویج فرهنگ غلط جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری قلبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی