جنگ مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه ترامپ


جنگ مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه ترامپ

در حالیکه حدود سه ماه به انتخابات میاندوره‌ای کنگره باقی مانده، دموکرات‌ها در تلاشند تا با بهره‌برداری از یکسری تحولات، دونالد ترامپ را دستکم نزد افکار عمومی محکوم ساخته و از این دستاورد در انتخابات‌های آتی استفاده کنند. جمهوری‌خواهان نیز به دنبال...

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته گفت که سلفش دونالد ترامپ جرات متوقف کردن حمله به ساختمان کنگره را در ششم ژانویه ۲۰۲۱ نداشت.

جو بایدن که به دلیل ابتلا به بیماری کووید در قرنطینه به سر می‌برد، در سخنانی ضبط شده برای مجمع سراسری سازمان مجریان قانون سیاهپوست گفت: پلیس آن روز قهرمان بود اما ترامپ شجاعت لازم برای اقدام را نداشت.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا ادامه داد: زنان و مردان شجاع آبی ‌پوش در سراسر کشور هرگز نباید این را فراموش کنند. شما نمی‌توانید همزمان آشوب طلب و پلیس و طرفدار شورش و دموکراسی باشید.

این سخنان رئیس جمهوری دموکرات در حالی بیان می‌شود که دیگر هم حزبی‌های وی در کنگره و در قالب کمیته تحقیق وقایع ۶ ژانویه، با احضار نزدیکان ترامپ و رو کردن اسناد و مدارکی به دنبال زمینه چینی برای دستکم محو وی از صحنه سیاست هستند.

چند روز پیش و در آخرین جلسه عمومی کمیسیون تحقیق مجلس نمایندگان، ترامپ متهم شد که با سکوت ۱۸۷ دقیقه‌ای خود اجازه داد تا شورش‌های ششم ژانویه رخ دهد. در آن بازه زمانی هیچ موضوعی در دفتر خاطرات رسمی وارد نشده و هیچ سابقه‌ای از تماس‌های تلفنی ترامپ وجود ندارد.

دموکرات ها ترامپ را متهم می کنند که هم آشوب را برانگیخته و هم از فرونشاندن آن واهمه داشته است.

روزنامه دموکرات نیویورک تایمز به تازگی در نوشتاری رئیس جمهوری سابق را درنده سیاسی خواند و خواهان پیگرد نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ شد. این روزنامه هشدار داد که در غیر این صورت خطر فروپاشی، کلیت نظام سیاسی و کشور آمریکا را تهدید خواهد کرد.

در مطلب ۲ مرداد نیویورک تایمز آمده است: بیش از پیش روشن شده که ترامپ باید به ارتکاب جرائم متعدد متهم شود. پرسشی که در برابر وزارت دادگستری قرار دارد آن نیست که آیا شواهد قانع کننده ای دال بر ارتکاب جرائم وارد شده به ترامپ وجود دارد یا خیر؛ بلکه سوال اینجاست که کشور می تواند ننگ پیگرد جنایی رئیس جمهوری پیشین را به جان بخرد یا خیر.

در ادامه نوشتار نیویورک تایمز آمده که ترامپ با درس گرفتن از شکست های پیشین خود خطرناکتر از همیشه شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز همراه با دیگر رسانه های لیبرال گزارش کرد که درحالیکه اعضای حزب جمهوری‌خواه در تلاش برای معرفی نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ هستند، نسبت به پشتیبانی از دونالد ترامپ که با اتهامات فراوانی از جانب کمیته تحقیق مواجه شده، بیمناکند.

جنگ مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه ترامپ

در این گزارش آمده که شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه آشکارا نامزدها را تشویق می‌کنند تا وارد رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ شوند. همزمان نگرانی برخی اعضای این حزب در مورد بازگشت دونالد ترامپ به ‌ویژه در میانه افشاگری‌های علیه وی افزایش یافته است.

با این حال یافته های نظرسنجی های اخیر تصویر مغشوشی از اتمسفر سیاسی آمریکا ارائه می دهد.

از یک سو نتایج حاصل از نظرسنجی جدید شبکه ای بی سی و ایپسوس نشان می دهد که ۵۸ درصد آمریکایی‌ها خواهان ایراد اتهام علیه ترامپ و مجرم شناخته شدن وی بوده و ۴۰ درصد نیز نظری مخالف دارند.

از سوی دیگر یافته های نظرسنجی جدید شبکه راستگرای فاکس نیوز نشان می دهد که پس از برگزاری نخستین جلسه کمیته، میزان محبوبیت ترامپ اندکی کاهش یافت و میزان نظرات نامطلوب نسبت به وی با افزایشی یک درصدی از ۵۴ درصد فوریه به ۵۵ درصد رسید.

با این وجود، یافته های متفاوت جدیدترین نظرسنجی کالج امرسون نشان می دهد که پس از پایان جلسات کمیته و آغاز تعطیلات تابستانی کنگره، ترامپ با ۴۶ درصد رای موافق ۳ درصد محبوبتر از رئیس جمهوری کنونی بوده و در صورتیکه رقیب وی برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت باشد، با ۴۵ درصد محبوبیت و با اختلافی ۵ درصدی پیروز انتخابات ۲۰۲۴ خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که دموکرات‌ها و حتی جمهوریخواهان سنتی با نزدیک شدن به انتخابات ۱۷ آبان بیش از پیش طیف ترامپ را تحت فشار قرار دهند تا دستکم در افکار عمومی حمایت آنان از نامزدهای راهیابی به فرمانداری ها و کنگره پر هزینه شده و شانس پیروزی آنها بر رقبایشان کاهش یابد.

کنار گذاشتن ترامپ و حامیان وی هدف مشترک جمهوریخواهان سنتی و دموکرات‌هاست که علاقه‌ای به حضور این طیف غیرخودی در نظام سیاسی آمریکا ندارند.

تنها رقیب دموکرات‌ها در این پروژه عملکرد دولت بایدن است که یافته های نظرسنجی های اخیر نشان می دهد در ایجاد نارضایتی گوی سبقت را از دولت قبل ربوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه