اربعین تمهید و مقدمه سازی برای اداره جهان است


اربعین تمهید و مقدمه سازی برای اداره جهان است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به جایگاه اربعین گفت: اربعین تمهید و مقدمه سازی برای اداره جهان است. در اربعین نباید به فکر موکب باشیم بلکه باید به فکر تولید محتوا باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) هر شب پس از نماز مغرب و عشا برگزار می شود، گفت: ضمن ارتباطات وسیع و گسترده هر جایی مشکلات خود را دارد. در جریان سیر تاریخی جهان به این نقطه ای رسیده ایم که امروز در آن قرار داریم و اگر بخواهیم تاثیری بر عبور و مرور تاریخ بگذاریم در جامعه و جهان مسایل مشترک خواهیم داشت و باید همه را با هم در نظر بگیریم. زمان یعنی زمان جهان نه زمان جامعه ما. مسایل کلیدی تهران و حتی جهان اسلام اگر بخواهد بررسی شود باید وضع همه دنیا مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) در آبان 57 فرمودند هیچ حادثه ای در جهان اسلام در هر نقطه ای که رخ می دهد بدون تاثیر در نقاط دیگر نیست لیکن میزان اثرپذیری مردم در نقاط دیگر بستگی به آگاهی و انتخاب خود آنان دارد. در واقع امام (ره) قدرت تاثیرگذاری بر زنان و روند وضعیت جهانی را حفظ می کنند در عین حال مرتبط دانستن همه بخش های عالم با یکدیگر را تصریح می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در طول 12 سال تحصیل در آموزش و پرورش مرد و زن جهانی تربیت نمی کنیم، گفت: آموزش و پرورش متاسفانه نتوانسته است نیروی جهانی تربیت کند. متاسفانه دین اسلام را یک دین فرعی معرفی کرده اند نه دین جمعی و باز هم متاسفانه برخی دین را از بعد فردی و اجتماعی تبدیل می کنند اما آن را جهانی نمی کنند در حالی که ما مرام جهانی داریم، پیامبر اسلام برای همه جهان است و حکومت ایشان جهانی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: اصلی ترین دعای این ماه فتح عالم و آزادسازی عالم است و این یعنی نگاه و دید جهانی. احمقانه است که بگوییم دینی که امام زمان دارد در مسایل اساسی و تحلیل هایش به یک منطقه خود را محدود کند.

این خطیب مذهبی خطاب به سخنرانان و مداحان گفت: سخنرانان و مداحان وقتی درباره امیرالمومنین (ع) سخنرانی می کنند یا به مداحی می پردازند، جهانی مداحی نمی کنند و درگیری ها را قومی و منطقه ای بیان می کنند در حالی که همه جهان تشنه امیرالمومنین (ع) هستند و امیرالمومنین علی (ع) در مسیر احیای امامت و ولایت به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در دین اسلام ما حلقه درون گروهی، دینی و مذهبی خاص خود را نداریم بلکه دین اسلام یک دین جهانی است.

خطیب دینی با بیان اینکه کربلا مرکز عالم است و بحث ما درباره امام حسین (ع) جهانی است، خاطرنشان کرد: موضوع امام حسین (ع) آیینی، مذهبی و اعتقادی نیست بلکه یک مسئله جهانی است و می دانیم کربلا را به مرکز اداره عالم تبدیل خواهیم کرد.

وی در ادامه از ذاکران اهل بیت (ع) تقاضا کرد تا نوحه جهانی بخوانند و گفت: با پرداختن به اینکه امام حسین (ع) به صرف ظلم ستیزی به کربلا رفت، بسیار محدود و منطقه ای است. وقتی این گونه به موضوع امام حسین (ع) و قیام وی می پردازیم در واقع ایشان را به عنوان یک اسطوره تاریخی معرفی کرده ایم مانند سایر افرادی مانند گاندی و چگوارا که در مقابله با ظلم ایستادند، این در حالی است که ما باید جلوتر برویم و وظیفه ما این است که علت و هدف حضور امام حسین (ع) را در کربلا برای جهانیان بازگو کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: در جلسات اینچنین باید نظریه های علوم انسانی جا به جا شود و همه دنیا بفهمند جهان یک رییس دارد و ما داریم مقدمات ظهورش را فراهم می کنیم.

وی در خصوص مراسم اربعین نیز گفت: در اربعین باید سالانه مجمع اساتید دانشگاه در رشته های مختلف را برگزار کنیم، همایش های تخصصی در گروه ها و موضوعات مختلف برگزار شود و جهان باید از کربلا اداره شود. در اربعین نباید فکر موکب باشیم بلکه باید به فکر تولید محتوا باشیم.

خطیب دینی با بیان اینکه اربعین و حج را دایما با هم مقایسه می کنند، تاکید کرد: حج را سعودی ها دفن کرده اند و نمی گذارند عالم خبردار شود، این در حالی است که با 20 میلیون زائر سالانه در اربعین دنیا را خبردار می کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع اربعین جدی است، گفت: اربعین تمهید و مقدمه سازی برای اداره جهان است. حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: خداوند اجازه نمی دهد با هر ترفندی فقط مشکلات خودمان را حل کنیم بلکه باید مشکلات جهان را حل کنیم. اسلام مانند یک دنیا است که همه را نجات می دهد.

وی با اشاره به ذات قدرت گفت: هیچ کس به کمتر از قدرت مطلقه راضی نیست چرا که خاصیت قدرت این است و هر کدام از قدرت ها با قدرت دیگر تعارض پیدا می کند. وی تاکید کرد: اگر طبع حیات بشری را بشناسیم، همه می دانند صهیونیسم بین الملل است که در قدرت است، اسمی که خودشان از آن به عنوان حلقه لندن – واشنگتن – تل آویو یاد می کنند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: قرآن کریم از جهاد کبیر صحبت می کند. جهاد کبیر بزرگ تر از جهاد اکبر است. جهاد اکبر در قرآن جهاد با شمشیر نیست بلکه به معنای آن است که از کافران اطاعت نکنید و جهاد کبیر بکنید یعنی مبارزه جدی انجام دهید. به عبارتی جهاد کبیر یعنی ایستادگی در برابر پراکندگی قدرت و قدرت چند تکه و ایجاد قدرت متمرکز و تمرکز قدرت انقلاب اسلامی ایران دمار از روزگار صهیونیست ها درآورده است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ قدرت ها در برابر دین و پیامبران مخالفت کرده اند، گفت: امام علی (ع) می فرمایند مردم به قدرت های سیاسی شبیه تر از پدران و مادران شان هستند و در جای دیگری می فرمایند مردم به امرای زمانه خود شبیه تر هستند و این به معنای آن است که آن قدر که زمانه ما را تربیت می کند، سایر عوامل تاثیر کمتری در تربیت انسان دارند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها