پوست گوجه فرنگی، هندوانه و سیب برای تولید وسایل بهداشتی و بسته بندی


محققان بین المللی در یک فعالیت پژوهشی مشترک، پروژه ای را راه اندازی کرده اند که به کمک آن می توان از ضایعات کشاورزی نظیر پوست و دانه برخی محصولات، بسته بندی ها و محصولات بهداشتی پایدار و زیست سازگار تولید...

پوست گوجه فرنگی، هندوانه و سیب برای تولید وسایل بهداشتی و بسته بندی

محققان بین المللی در یک فعالیت پژوهشی مشترک، پروژه ای را راه اندازی کرده اند که به کمک آن می توان از ضایعات کشاورزی نظیر پوست و دانه برخی محصولات، بسته بندی ها و محصولات بهداشتی پایدار و زیست سازگار تولید کرد.

به گزارش سیناپرس،تولید و انباشت مرتب زباله های کشاورزی و مواد غذایی و همچنین پلاستیک های پتروشیمی، مشکلی است که اثرات زیست محیطی و اقتصادی قابل توجهی دارد. در راستای غلبه بر این مشکل، پروژه ای بین المللی به نام ECOFUNCO که به معنی پوشش‌های زیستی چندمنظوره پایدار با عملکرد بالا است با مشارکت دانشگاه آلیکانته اسپانیا طراحی شده است.

در این پروژه، هدف اصلی، استفاده از ضایعات صنایع کشاورزی و غذایی و در این مورد به خصوص، به کارگیری دانه‌ها و پوست گوجه‌فرنگی، هندوانه و سیب، برای استخراج ترکیبات با ارزشی است که متعاقباً در بسته‌بندی های غذایی و همچنین بهداشت شخصی قابل استفاده خواهند بود.

به گفته مجریان این پروژه پژوهشی، دستیابی به مواد جدید، پایدار و قابل بازیافت و کمک به اقتصاد چرخشی، دو محور اصلی پروژه ECOFUNCO هستند. به گزارش سیناپرس،ما در این راستا، در آزمایشگاه‌های دانشگاه آلیکانته، موادی با خواص آنتی‌اکسیدانی، روغن‌ها یا بیوپلیمرهایی مانند کوتین پوست از دانه‌های گوجه‌فرنگی، هندوانه، سیب و گوجه‌فرنگی را به دست آورده‌ایم که توسط سایر شرکای پروژه برای به دست آوردن مواد خلاقانه و پایدار استفاده می شوند.

به گزارش سیناپرس،گروه های مرتبط با این پروژه، به استخراج ترکیبات فعال موجود در ضایعات کشاورزی و مواد غذایی پرداخته و با استفاده از تکنیک های استخراج پایدار مبتنی بر امواج مایکروویو و امواج فراصوت، موفق به دستیابی به عصاره های جدید با ارزش افزوده بالا نظیر پروتئین ها، کوتین، پلی ساکاریدها، پلی فنول ها و اسیدهای چرب شده اند.

این ترکیبات، توسعه پوشش های ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی را برای محصولات بهداشتی شخصی مانند دستمال کاغذی و همچنین انواع پلاستیک برای بسته بندی فعال محصولات تازه و کارتن های یکبار مصرف با ویژگی های بهبود یافته ضد آب را امکان پذیر کرده اند. این محصولات ضمنا قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر هستند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل امور فنی مربوط به این پروژه، توسط Asociación RUVID منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه