حرکت در مرزهای دانش از مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه هاست


حرکت در مرزهای دانش از مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه هاست

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران گفت: طبق فرمایشات رهبری باید در مرزهای دانش حرکت کرد.

احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها در حوزه‌های اداری و مالی با مسائل و گرفتاری‌های بسیاری مواجه هستند. اما با مقاومت، صبور بودن و اتکا به خداوند متعال، حتماً گشایش‌هایی هم اتفاق خواهد افتاد و می‌توانیم مسیر پر پیچ و خم را پشت سر بگذاریم.

نوحه‌گر، استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها را لازمه گشایش در فعالیت‌های دانشگاه دانست و افزود: مرتفع شدن مشکلات اداری و مالی دانشگاه‌ها به افزایش شادابی علمی محیط‌های علمی کمک می‌کند. بدون تردید این شادابی زمینه‌ساز توسعه پایدار و پایداری توسعه در کشور است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران با بیان اینکه شرایط اقتصادی دانشگاه‌ها از شرایطی که کشور درگیر آن است تاثیر می‌پذیرد، اضافه کرد: برای کم‌اثر کردن سیاست‌های استکبار جهانی در زمینه تحریم‌هایی که حتی شرکت‌های کوچک را هم درگیر کرده است، نیازمند مدیریت منابع در دانشگاه هستیم تا بتوانیم علاوه بر حل مشکلات دانشگاه، در زمینه بومی‌سازی فناوری‌ها و عبور از تحریم، به کل کشور هم کمک کنیم.

نوحه‌گر، رفع چالش‌های اداری و مالی دانشگاه‌ها را مستلزم ادراک بالاتر و همسویی بیشتر اجزای نظام برنامه‌ریزی کشور نسبت به کارکرد‌ها و سیاست‌های موجود در دانشگاه‌ها دانست و گفت: ریل‌گذاری برای توسعه کشور نیازمند حرکت به سمت برنامه‌ریزی بلندمدت و ترسیم برنامه راهبردی برای آینده دانشگاه‌ها است. اگر قرار است به سطحی از توسعه برسیم که بتوانیم پرچم خودکفایی را برافراشته کنیم، مسیر آن از دانشگاه عبور می‌کند.

وی افزود: اگر قرار است ارتباط بین دانشگاه و جامعه را برقرار کنیم، طبیعی است که دانشگاهیان باید در نظام برنامه‌ریزی کشور مشارکت داده شوند؛ نه اینکه یک سری افرادی که شاید اطلاعات آن‌ها در حد محدود است، در نظام برنامه‌ریزی کشور نقش‌های محوری ایفا کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر امروز در نظام آموزش عالی کشور سرمایه‌گذاری لازم صورت نگیرد، در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. در نظام بودجه‌ریزی کشور باید نگاه ویژه‌ای به نهاد‌های تولید علم و فناوری صورت گیرد.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام‌بخش و پیشرو بوده است» اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع‌های دانشگاهی و دانشجویی مختلف بر حرکت در مرز‌های دانش تاکید دارند و این از مطالبه‌های ویژه ایشان از دانشگاهیان است. رهبری انقلاب همواره تاکید دارند که در زمینه مسائل علمی باید دنبال قله بود؛ بنابراین برنامه‌ریزان و بودجه‌ریزان لازم است توجه مضاعف به محیط‌های علمی و دانشگاهی داشته باشند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟