نقش شورای عالی عتف در رفع نیازهای علمی کشور/ شبکه ملی آزمایشگاهی سال 1401 راه اندازی می شود


نقش شورای عالی عتف در رفع نیازهای علمی کشور/ شبکه ملی آزمایشگاهی سال 1401 راه اندازی می شود

دبیر کل شورای عالی عتف گفت: ما در شورای عالی عتف به دنبال رفع نیازهای علمی کشور هستیم.

پیمان صالحی گفت: وزارت فرهنگ و آموزش عالی در سال ۸۳ با تصویب مجلس به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری برای راهبری علوم ،تحقیقات و فناوری با رویکرد جدید و ماموریت‌های جدید تغییر نام پیدا کرد .

او گفت: در کنار این تغییری که برای وزارتخانه ایجاد شد شورایی پیش‌بینی شد که بتواند فعالیت‌های فرابخشی و بین بخشی را بین تمام بازیگران حوزه علوم، تحقیقات و فناوری راهبری کند.شورای عالی علوم ،تحقیقات و فناوری در همان زمان ایجاد شد ، ریاست آن برعهده رئیس جمهور به عنوان بالاترین مسئول در سیستم اجرایی کشور است.

به گفته دبیرکل شورای عالی عتف ،سیاست‌گذاری در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مأموریت های شورا است . یکی دیگر از موضوعات مهمی که بر عهده شورای علوم، تحقیقات و فناوری است مربوط به تامین مالی در حوزه های آموزش پژوهش و فناوری است و نهایتاً نظارت و پایش و ارزیابی باید صورت بگیرد.

صالحی گفت:یکی از کارکردهایی که شورای عالی عتف می تواند داشته باشد افزایش بهره‌وری از امکانات موجود است. در کشور وضعیت ما به این صورت است که وزارت علوم شبکه آزمایشگاهی به نام شبکه شعاع دارد که حدود ۷۰ هزار تجهیزات آزمایشگاهی و ۱۰ هزار آزمایشگاه جز آن است.

او ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شبکه راهبردی فناوری دارد ، دانشگاه آزاد ، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی هم اینگونه است .در یک استان وقتی یک محقق دانشگاه آزاد می‌خواهد آنالیزی را انجام دهد ،در همان استان در دانشگاه علوم پزشکی آن دستگاه موجود است که این محقق اطلاعی در خصوص آن ندارد .

دبیر کل شورای عالی عتف افزود: تمامی بازیگران موافقت کردند تا در یک سکو که یک پلتفرم واحد است ، قرار بگیرند. محاسبات ما نشان می‌دهد ۳۰۰ هزار تجهیز نیمه پیشرفته و پیشرفته در آزمایشگاه های کشور داریم که ارتباط منطقی با هم ندارند اما منابع مالی به این صورت هزینه می‌شود.زمان خرید تجهیزات گران قیمت این تجهیزات را براساس آمایش ملی خریداری نمی کنیم.

صالحی ادامه داد: ما بهینه هزینه نمی‌کنیم و بهینه خدمات نمی‌دهیم .چند میلیون دانشجو چند میلیون محقق در کشور داریم که به شدت نیازمند استفاده از این خدمات هستند اما برای استفاده بهینه از امکانات سخت افزاری، مالی و منابع انسانی، شبکه ملی آزمایشگاهی تشکیل می شود و تمام این ها بر روی یک سکوی واحد فعالیت هایشان را ادامه می‌دهند.

او گفت: بعد از مصوبه امروز مقرر شد آیین نامه ها و اساسنامه ها نگاشته شود. در سال ۱۴۰۱ شاهد راه‌اندازی شبکه ملی آزمایشگاهی با اهداف مدنظر خواهیم بود. تمامی کسانی که خدمات آزمایشگاهی می دهند می توانند وارد این شبکه شوند. ارائه خدمت استاندارد دارد .دستگاه ها باید درست کار کنند و کالیبره باشد. آموزش ها به صورت کامل ارائه می شود و حمایت برای گرفتن استانداردهای ملی و بین المللی انجام خواهد شد.

به گفته دبیرکل شورای عتف، برای تمامی خدمات سوبسید داده می‌شود. بر اساس خدمات گیرندگان هم درجات مختلف داریم یعنی می توانیم سوبسید را کم و زیاد کنیم خیلی از دستگاه‌ها را داریم که به ندرت در طول سال روشن می‌شود در حالی که می‌توانند در روز چندین آنالیز را انجام دهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ظاهر متفاوت احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟ +عکس