ویژگی یک ازدواج خوب از دیدگاه خانم دکتر فهیمه رضایی


در همه مسیر زندگی ما درگیر چالش انتخاب کردن هستیم؛یکی از انتخاب های مهم افراد،انتخاب همراه در زندگی است که مشاوره ازدواج به افراد کمک میکند با توجه به شرایط و شخصیت خود بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند.

ویژگی یک ازدواج خوب از دیدگاه خانم دکتر فهیمه رضایی

در همه مسیر زندگی ما درگیر چالش انتخاب کردن هستیم؛یکی از انتخاب های مهم افراد،انتخاب همراه در زندگی است که مشاوره ازدواج به افراد کمک میکند با توجه به شرایط و شخصیت خود بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند.

ازدواج موفق به عوامل زیادی بستگی دارد؛اگرچه فرهنگ و اداب ورسوم هر کشور و حتی هر خانواده با یکدیگر متفاوت است اما ویژگی های ازدواج موفق در میان انها یکسان است.

امروزه به دلیل گستردگی روابط قبل از ازدواج افراد به تفاوت های فردی توجه نمیکنند البته باید توجه داشت این تفاوت ها باعث جذابیت رابطه برای انها میشود و افراد را درگیر کشف فرد مقابل میکند درحالیکه برای یک ازدواج موفق شباهت ها بیشتر از تفاوت ها اهمیت دارد.

در واقع انها با جذابیت تفاوت ها و کشف فرد مقابل وارد زندگی مشترک میشود اما پس از پایان این اکتشاف و فروکش کردن هیجان اولیه تازه با چالش های زندگی مشترک مواجه میشوند.

ویژگی یک ازدواج خوب از دیدگاه خانم دکتر فهیمه رضایی

تضمین موفقیت ازدواج!

تضمین این که یک ازدواج موفق خواهد بود یا خیر کار دشوار و تقریبا غیرممکنی میباشد و درمانگر هم نمیتواند به شما اطمینان بدهد که شما در اینده زوج خوشبختی خواهید بود یا خیر اما به شما مهارت های کاربردی و مهم در عرصه زندگی مشترک را اموزش میدهد تا بتوانید از مسیر زندگی کنار همسفر خود لذت ببرید.همچنین مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک میکند تا به شناخت عمیق تری نسبت به فرد مقابل پیدا کنید و نسبت به ریسک های احتمالی زندگی مشترک خود اگاه شوید؛تحقیقات نشان داده اند که مشاوره پیش از ازدواج احتمال موفقیت در ازدواج را تا 30 درصد افزایش داده است

مهمترین سوالات مشاوره پیش از ازدواج

مسائل مالی

آیا منبع اصلی درآمد مالی به عهده فقط یک نفر هست یا قراره که باهم مشارکت داشته باشید ؟ هرکسی قراره در زندگی چجوری خرج کنه ؟ آیا هرکسی که درآمد داره قراره انرا در زندگی چقدر خرج کنه یا چقدر پس انداز کنه آیا جساب مشترک می خواهید با هم داشته باشید؟ آیا خانواده ها کمک مالی به شما خواهند داشت ؟ وقتی بچه دار شوید مادر خانواده که قرار است یک مدت حمایت و مراقبت از فرزند را بر عهده بگیرد و حضور پررنگتری را داشته باشد مسائل مالی چگونه می خواهد حل و فصل شود؟

اعتقادات

ازسوالات مهم این است که دو طرف تا چه حد به اصول مذهبی و دینی معتقد هستند و تا چه حد به آنها پایبند هستند. مسلما فردی که پایه و اساس تفکر مذهبی در خانواده و شخصیت او وجود دارد، نمی تواند با کسی که به اصول و قواعد دینی معتقد نیست زندگی ایده آلی داشته باشد. بهرحال فرهنگ افراد را نمی توان تغییر داد شاید بتوانند این دو نفر با عقاید هم کناربیایند ولی ازدواج آنها احتمالا جزو ازدواج های با ریسک بالا خواهد بود.مشاوره ازدواج جهت شناخت عقاید مشابه و متفاوت زوجها با یکدیگر ، ضروری و لازم است.

بسیاری از زوج ها نیز برای مشاوره قبل از ازدواج به عبادتگاه خود و روحانیون خود مراجعه می کنند. این ایده خوبی برای کسانی است که اعتقاد یکسانی دارند و معتقدند این بخش مهمی از روابط آنها است. با این حال ، برای زوج هایی که اعتقاد یکسانی ندارند یا کسانی که یکی از طرفین آنها مذهبی است و دیگری معتقد نیست ، اهمیت دارد. سازگاری مذهبی می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود

میزان تمایل جنسی

این موضوع نیز از مواردی است که باید بین هردو شخص مطرح شود و باید مشخص شود که زن و مردی که می خواهند با هم ازدواج کنند از لحاظ میل جنسی چگونه اند و چقدر به برقراری رابطه جنسی اهمیت می دهند. قطعا اگر یکی دارای میل و تقاضای زیاد و دیگری کم باشد، به مشکل بر خواهند خورد

شیوه های اررتباطی

وقتی بحث میشود قهر میکنید یا پرخاشگری میکنید؟الگوی‌حل مسئلتون وقتی با مشکل‌مواجه میشوید به چه صورت هست.

برنامه ریزی تون برای تعطیلات به چه صورت هست؟بزای وقت های ازادتون چگونه به توافق می رسید که برنامه ریزی کنید؟

درست است دو نفر اصلا نمیتوانند صد در صد توافق نظر داشته باشند ولی مهم این است که خط قرمزها و ارزش ها میتوانند شبیه هم باشند؟

چگونه میتوانید به سازگاری برسید و بتوانید باهم حرف بزنید.ایا اهل فرار و نادیده گرفتن تنش هستید و از موضوع و مشکلاتتان فرار مبکنید یا صادقانه احساسات و رنجش ها را بیان میکنید و کاملا‌پویا به حل مسئله میپردازید.

مواردی که به انها اشاره شد فاکتورهای ثانویه بود که البته بسیاری از موارد دیگر هم هست اما فقط به موارد اساسی اشاره شده که در‌ مشاوره قبل از ازدواج تک تک این عوامل مورد چالش قرار میگیرد و شناسایی میشود و با توجه به صحبت هایی که مراجعین میکنند ریسک های ارتباطی انها در ازدواج مشخص‌میگردد که با توجه به ریسک هایی که توسط روانشناس ارائه میگردد انها تصمیم به ازدواج با یکدیگر میگیرند.برای دریافت نوبت مشاوره می توانید با شماره های021-88377816 و 88370060-021تماس بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»