امروز دینداری ما به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست


 امروز دینداری ما به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: پیش از انقلاب دینداری ما زیر پرچم کفر، فسق و طاغوت بود؛ اما امروز دینداری ما در سایه ولایت است و به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد اخلاق در مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) که به مناسبت ماه محرم در حسینه امام خمینی که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، گفت: بالاترین مقامی که انسان می‌تواند به آن برسد معیت و همراهی با امام معصوم است.

وی افزود: در دعاها از خداوند می‌خواهیم که ما را از یاران و سربازان امام و ولی خدا قرار دهد. در دعای عهد بالاتر آن است که «خدایا اگر مرگ بین من و امام زمان فاصله انداخت مرا برگردان»؛ یعنی مومن نباید راضی باشد که مرگ بین او و ولی خدا فاصله قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: در زیارت عاشورا شرط معیت با ولی خدا در سه چیز معرفت بر اهل‌بیت(ع)، معرفت بر دوستان اهل‌بیت(ع) و تبری و تنفر از دشمنان اهل‌بیت(ع) بیان شده است.

این استاد اخلاق درباره اهمیت معرفت نسبت به امام و حجت خداوند، عنوان کرد: معرفت نسبت به امام یعنی اهداف و رسالت او را بشناسیم و بدانیم وظایف ما در قبال او چیست. اگر این معرفت نباشد در کنار امام قرار گرفتن برای انسان نه تنها سودی ندارد بلکه گاهی خسارت بار است.

وی با اشاره به مثالی بیان کرد: خوارج چون معیار را فهم خود قرار داده بودند امام خود امیرمومنان امام علی(ع) را تخطئه می‌کردند در حالی که صراط و معیار حق امیرمومنان امام علی(ع) بودند. دشمن با استفاده از مقدساتی همچون قرآن خوارج را فریب داد که از امیرمومنان امام علی(ع) جدا شدند و فتنه‌های عظیمی بر علیه اسلام درست کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه معرفت نسبت به شان و رتبه امام بسیار مهم است، اظهار کرد: ولی خدا همچون قطب‌نما در کشتی است. همه اعمال به عنوان فروع دین اعم واجبات و مستحبات روح انسان را قوی می‌کنند، همچون غذا که جسم را قوی می‌کند اما به انسان درباره خوبی و بدی جهت نمی‌دهند.

این استاد اخلاق افزود: غذا صرفا جسم را قوی می‌کند انسان می‌تواند با جسم قوی یک شخص قوی خوب یا بد باشد. آن کس که جهت شما را به سوی خوبی یا بدی مشخص می‌کند امام است، اگر امام حق جلودار باشد و ما زیر پرچم او دینداری کنیم اعمال ما را قوی می‌کند که به سمت خدا هدایت شویم اما اگر امام ما امام ظلم و جور باشد اعمال ما را به سوی شیطان هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: خوارج سجده‌های طولانی می‌کردند روح قوی داشتند اما چون هادی آنها امام حق نبود کارهای آنها به نفع شیطان تمام می‌شد. نوزدان در شکم مادر را بیرون کشیده و جلوی چشم مادر سر می‌بریدند. خوارج همچون داعش امروز روح قوی در جنایت داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه اگر جلودار انسان امام حق باشد اعمال او را به سمت خداوند هدایت می‌کند. تاکید کرد: از این جهت در روایت است که روز قیامت هر دسته‌ای را با امام و رهبرشان محشور می‌کنیم.

این استاد اخلاق با بیان اینکه امام به کسانی که پشت سر او هستند هویت می‌بخشد. ابراز کرد: از همین جهت شاخص دینداری در این است که زیر پرچم چه کسی باشید. فروع دین همچون نماز روزه حج و غیره زیر پرچم اهل‌بیت(ع) ارزش حقیقی خود را پیدا می‌کنند. شاخص و ملاک دینداری صرفا اعمال نیست.

وی افزود: افرادی همچون طیب یا رسول ترک با اینکه سابقه خوبی در دینداری نداشتند اما چون اهل‌بیت(ع) قطب‌نمای آنها بود در نهایت هدایت شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: اگر کسی در جبهه امام حق باشد گاهی سهوی هم گناهی را مرتکب شود چون زیر پرچم حق است او را می‌بخشند اما اگر کسی در جبهه امام ظلم و جور باشد شبانه روز هم عبادت کند و عمل صالح انجام دهد از او نمی‌پذیرند.

این استاد اخلاق با استناد به روایتی از امام باقر(ع) عنوان کرد: حضرت به نقل از خداوند متعال می‌فرمایند من عذاب می‌کنم هرجمع را که از امام ظالمی که از طرف خدا نیست اطاعت کنند اگرچه اهل عمل باشند اما از هر جمعی که پشت سر امام عادل باشند از آنها می‌گذرم اگرچه در عمل گناهانی داشته باشند.

وی افزود: وقتی شما در کشتی نجات باشید اگر سهوی گناهی هم انجام دهید کشتی شما را به سمت ساحل نجات می‌برد اما کشتی باطل غرق شدنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه برخی می گوید مردم از دین برگشتند، گفت: از نظر کمی اصلا اینگونه نیست. ما سالیانه سی مییلون زائر امام رضا(ع) و ۱۵ میلیون زائر جمکران داریم. اعتکاف‌ها، سوگواری‌های محرم، شب‌های قدر که مملو از جمعیت جوان می‌شوند، تشیع بی‌نظیر حاج قاسم چهل سال پس از انقلاب و جمعیت سه میلیونی مهمانی غدیر امسال، این سخن را رد می‌کند که مردم از دین برگشتند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب دینداری ما زیر پرچم کفر، فسق و طاغوت بود؛ بهره کشور را بیگانگان می‌بردند و گاو شیرده آنها بودیم. امام آمدند ولی شیطان را کنار زدند. امام راحل ولایت اجتماعی را تغییر دادند، امروز دینداری ما تحت لوای امام زمان(عج) است. از نظر کمیت و کیفیت دینداری امروز ما به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. امروز مردم ما ولایت امام معصوم(ع) را به عنوان شاخص دینداری دارند.

این استاد اخلاق با تاکید بر اینکه معرفت به شان و رتبه امام لازم است زیرا ایشان معیار حق هستند. خاطرنشان کرد: انسان باید بداند امام معصوم(ع) از ما چه انتظاری ما دارند. برخی نسبت به اهل بیت محبت داشتند اما اقدام یا اقدام به موقع نداشتند. ابن عباس نسبت به امام حسین(ع) محبت داشت اما در صحنه کربلا با امام حسین(ع) همراه نشد و فقط ایشان را نصیت کرد. برخی معرفت و دلدادگی داشتند اما اقدام و عمل آنها به موقع نبود و پس از کربلا به کربلا رسیدند. شهدای کربلا معرفت و دلدادگی داشتند که در کنار امام ماندند و شهید شدند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی