مهمترین مصوبات کمیسیون فرهنگی مجلس در یکسال گذشته | فیلم


مهمترین مصوبات کمیسیون فرهنگی مجلس در یکسال گذشته | فیلم

جوانی جمعیت و ازدواج جوانان مهم ترین مصوبات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در یکسال گذشته بود. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است. این کمیسیون بر اساس ماده ۵۶...

جوانی جمعیت و ازدواج جوانان مهم ترین مصوبات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در یکسال گذشته بود.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.

این کمیسیون بر اساس ماده ۵۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به منظور ادای وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی، جوانان، زنان و خانواده مطابق ضوابط این آیین نامه تشکیل می‌شود.

برای بررسی نقش و عملکرد این کمیسیون در تهیه و تصویب قوانین و لوایح و نظارت‌ها، حجت الاسلام آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مهمان برنامه صف اول دیشب (جمعه ۱۴ مرداد) بود.

حجت الاسلام آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این برنامه به بررسی نقش و عملکرد این کمیسیون در تهیه و تصویب قوانین و لوایح و نظارت‌ها پرداخت و درباره مهمترین تصمیم سال جاری کمیسیون فرهنگی به موضوع جوانی جمعیت به عنوان اولویت اول کمیسیون اشاره کرد و گفت: درخصوص جمعیت جوان، کمیته‌ای را در کمیسیون ایجاد کردیم یعنی در ۶، ۷ ماه اول مجلس، کمیسیون فرهنگی موفق شد که به بحث جمعیت ورود کند.

وی ادامه داد: ما می‌توانستیم از چند راه ورود کنیم، یکی اینکه به عنوان لایحه از طریق دولت بیاید که تقریبا سخت بود یا طرحی از جانب خود مجلس بیاید و به صحن آورده شود و این را هشتاد و پنجی کنیم که نیاید به صحن مجلس بلکه یک کمیسیون مشترکی ترتیب داده شود و تخصصی باشد و روی آن کار شود و بعد به شورای نگهبان داده شود که الحمد الله در مجلس رای آورد، هم به شکل طرح و هم به شکل اینکه بشود یک طرح هشتاد و پنجی که مجلس به آن رای داد که ما اعتماد می‌کنیم به کمیسیون مشترک، کمیسیون مشترک هم ترتیب داده شد و قانون آن را نوشتند.

حجت الاسلام آقا تهرانی گفت: بحث تسهیل ازدواج را ۲۰ سال قبل قانونش را نوشته بودند، اما قانونی غیر فعال بود، حدود ۹۰ ماده مطرح و به شورای نگهبان داده شد و شورای نگهبان هم پذیرفت، موضوعاتی درباره بودجه آن تمام شد و دولت هم قول مساعدت و همکاری داد و تقریبا ۲۷ همت برای این جریان گذاشته شد تا بتوانند در ابعاد مختلف کار کنند و اینکه شخصی که فرزند بیشتری دارد بیمه اش ارزان‌تر از شخصی که فرزند کمتری دارد، باشد.

وی به بحث فضای مجازی به عنوان دومین اولویت کمیسیون فرهنگی مجلس اشاره کرد و گفت: فضای مجازی نباید رها باشد. کمیسیون مشترکی دراین باره ترتیب داده و در صحن علنی مطرح شد و رای آورد. بحث فضای مجازی یک کار خیلی تخصصی است و اینطور نیست که هر کسی از نمایندگان ورود کند. کمیسیون ما ورود و حدود ۲۷ ماده برای آن تدوین کرد که ما نسبت به گیت وی‌ها بتوانیم مدیریت و جرم انگاری کنیم. دراین باره مجلس می‌خواهد که این موضوع قانون‌مند شود تا بتواند آن را مدیریت کند. همه جای دنیا هم چنین است، امریکا هم بیش از ۲۷۰ ماده گذاشته است، مصوبه جدیدی هم در این جهت دارند که بتوانند از نفوذ ایران در امریکا جلوگیری کنند، قانون می‌دهند بنا براین چرا ما این کار را نکنیم. باید مدیریت درست و عاقلانه شود، این موضوع به صحن مجلس آمد و کمیسیون مشترک هم ترتیب داده شد و امیدوار هستیم که به زودی به نتیجه برسد.

حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی افزود: دیگر چیزی که در اولویت ماست بحث ساترا و موضوع قانون صدا وسیما در این خصوص است، این هم چند رقم تا به حال نوشته شده و ورود‌های مختلفی داشتند و عملیاتی شده است. برخی از آن‌ها منتهی کامل‌تر می‌تواند باشد و به دلیل رشد علمی که الان وجود دارد. برای کنترل برنامه‌ها چگونه است که باید قانونمند شود. مجلس در این جهت موظف است که قانون را درست و قوی بدهد که مسئولینی که پای کار هستند بتوانند دقیق کار خودشان را به خوبی انجام دهند و معلوم باشد چه کسی مسئول و چه کسی پاسخگو است.

وی گفت: درباره این موضوع هم قانونش نوشته شده است و به دنبال تکمیل آن هستیم و قول داده شده که تا دو ماه دیگر آماده شود و ما بتوانیم در صحن کمیسیون مطرح کنیم و به صحن مجلس بیاوریم.

حجت الاسلام و المسملین آقا تهرانی درباره بحث جوانی جمعیت و موضوع تک فرزندی هم گفت: درحال حاضر بحث جمعیت را شروع کرده ایم. از بانک و مسئولین بانکی خواستیم که بیایند و آیین نامه‌ای که بنا بود ۶ ماهه تهیه کنند ارائه دهند. کار جمعیت الان به نظر بنده نسبت به بسیاری از قوانین جلوتر است برای بودجه ان رفته ایم و چانه زده ایم، این کاری است که راه انداختیم و این نظر همه مردم و مقام معظم رهبری است که به نظر من کار درستی است.

آقا تهرانی درباره بودجه فرهنگی و سهم حوزه فرهنگ هم گفت: ما تلاش کردیم که این بار بودجه فرهنگ که پایین بود به سه درصد رسانیدم و تلاش می‌کنیم بیشتر کنیم و به دنبال این هستیم که در بحث پنج ساله بتوانیم از سه تا پنج درصد بالا ببریم.

وی همچنین به موضوع عفاف و حجاب به عنوان اولویت دیگر کمیسیون فرهنگی که در دستور کار این کمیسیون است پرداخت و گفت: قانون برای بحث عفاف و حجاب امر به معروف و نهی از منکر داریم. قانون آن وجود دارد هم از مجلس و هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین و سیاست گذاری شده منتهی عملیاتی نشده است.

آقا تهرانی افزود:کمیسیون در این جهت فعال و جلساتی هم در این خصوص داشته ایم حتی با وزارت کشور که آسیب شناسی می‌کند جلساتی برگزار کرده ایم. منتهی نکته‌ای که برای عفاف و حجاب است درصد زیادی بر می‌گردد به افرادی که در دولت کار می‌کنند. اول اینکه به نظر نمی‌آید خود دستگاه‌هایی که تحت حاکمیت هستند اول قانون را اجرا کنند. برای همین اولویت بندی می‌شود اول دستگاه‌ها اجرای احکام کنند و خود وزارت کشور با دستگاه‌ها صحبت کنند تا ببینند مشکلشان کجاست و اینکه چرا اقدام نشده است.

وی گفت: در این خصوص کمیسیون فرهنگی از دستگاه‌ها دعوت کرده است و متاسفانه بعضی از دستگاه‌ها این موضوع را جدی نگرفته اند. قانون و برنامه آن وجود دارد منتهی باید عملیاتی شود، دولت پای کار است، چون بالاخره یکی از قواعد و قوانین اسلامی ماست و چیزی مورد انتظار نداریم. از طرف مجلس و قانون معطلی نداریم. اگر جای از آن هم نقصی باشد حتما ورود خواهیم کرد.

وی همچنین بیمه برخی از هنرمندان هم گفت: ما در بودجه امسال برای کمک و حمایت ایشان بودجه گذاشته ایم و تلاش کردیم که از سختی‌هایی که به آن‌ها وارد شده است کاهش دهیم. ما در مجلس دعوت می‌کنیم از خود هنرمندان و دو سه هفته قبل هم از بازیگران و هنرمندان و کارگردانان دعوت کردیم تا به مجلس بیایند که اگر حرفی دارند بزنند. ما این کار را انجام می‌دهیم و اگر کسی هم از قلم افتاده است دعوت می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی درباره طرح و تدبیر مسئله ازدواج جوانان از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: بحث جمعیتی که داریم کنار آن بحث تسهیل ازدواج هم هست. قانونی که سابق بود و نیمه کاره رها شده بود تمام آن مواد را به اینجا آوردیم و کامل‌تر کردیم که جوانان زودتر بتوانند ازدواج کنند و کسانی که ازدواج می‌کنند از جهات مختلف کمک مادی به آنان شود، مثلا کسانی که زودتر ازدواج کردند استخدامشان زودتر باشد. قانون تمام شده و شورای نگهبان هم پذیرفته و ابلاغ هم شده است، منتهی ۶، ۷ ماهی وقت می‌خواهد که آیین نامه‌های داخلی آن نوشته شود تا کار آن تمام شود.

(۰)


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم/ حسن نوروزی جهت ثبت‌نام به وزارت کشور آمد