تفکر چابک چیست | چه اصولی دارد و چطور می‌توانید آن را تقویت کنید؟


تفکر چابک چیست | چه اصولی دارد و چطور می‌توانید آن را تقویت کنید؟

وقتی استفاده از نرم افزارهای کامپیوتر به گستردگی الان نبود،برنامه نویسان این نرم افزارها و شرکت‌های استارتاپی در صدد عملی کردن ایده‌هایشان بودند در عرضه نرم‌افزارهایشان دچار مشکل می‌شدند تفکر چابک راهکاری بود که پس از شکست‌ در این حوزه ارائه شد.

تفکر چابک چیست؟

تفکر چابک یک روش مدیریت پروژه است که از چرخه‌های کوتاه توسعه به نام "اسپرینت" برای تمرکز بر بهبود مستمر در توسعه محصول یا خدمات استفاده می‌کند.

تاریخچه Agile

تیم‌های توسعه دهنده نرم افزار که از مفهوم تولید شرکت تویوتا در دهه 1940 ناشی می‌شوند ، در حالی که به سرعت نیازهای متغیر مشتریان خود را مرتفع می‌کنند، روش‌های Agile را برای کاهش ضایعات و افزایش شفافیت پذیرفته‌اند. یک تفاوت فاحش بین روش مدیریت پروژه چابک و مدیریت آبشاری پروژه (که متمرکز بر راه‌اندازی "انفجار بزرگ" است) این است که Agile به تیم‌های نرم افزاری کمک می‌کند تا بهتر از گذشته همکاری و نوآوری داشته باشند.
مدیریت پروژه چابک سنتی را می‌توان در دو چارچوب دسته‌بندی کرد: scrum و kanban. در حالی که اسکرام بر روی اسپرینت‌های پروژه با طول ثابت متمرکز است، kanban بر انتشارهای مداوم متمرکز است که پس از اتمام، تیم بلافاصله به مرحله بعدی می‌رود.

اصول کار چابک چیست؟

فلسفه چابک بر افراد توانمند، تعاملات آنها، تحویل اولیه و مداوم ارزش به یک شرکت متمرکز است.
مدیریت پروژه چابک بر ارائه حداکثر ارزش در برابر اولویت های کاری در زمان و بودجه مجاز متمرکز است ، به ویژه هنگامی که انگیزه تحویل بیشتر از ریسک پروژه می‌باشد.

تفکر چابک چیست | چه اصولی دارد و چطور می‌توانید آن را تقویت کنید؟

اصول کار چابک شامل موارد زیر است:

این پروژه نیازها را به قطعات کوچکتری تقسیم می‌کند ، سپس از نظر اهمیت توسط تیم اولویت بندی می‌شود.
این پروژه چابک باعث همکاری مشترک، به ویژه با مشتری می شود.
پروژه چابک منعکس می شود، یاد می‌گیرد و در فواصل منظم تنظیم می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مشتری همیشه راضی است و نتایج حاصل از آن منافع دارد.
روشهای چابک برنامه‌ریزی را با اجرا ادغام می‌کنند، به سازمان اجازه می‌دهند تا طرز تفکر کاری ایجاد کند که تیم بتواند بهتر به تغییر نیازها پاسخ دهد.

اصول تفکر چابک

تفکر چابک از اصول و چارچوب هایی تشکیل می شود، که دارای اهمیت می باشند. متخصصین در زمان تدوین این تفکر اصولی را برای آن راه اندازی نموده اند. این اصول بخش مهی از ارزش های تشکیل خواهد داد، و شامل موارد زیر می باشد:

تعریف تفکر چابک

رضایت مشتری و ارائه خدمات
توجه کردن به نیازهای مشتری و تعیین برنامه برای رفع آن
تحویل دادن محصول در زمان تعیین شده
ارتباط داشتن با مشتریان و توسعه دهندگان شرکت
توجه به نیروی انسانی و ایجاد انگیزه برای کار
داشتن ارتباط چهره چهره در میان اعضا
استفاده از مصحول برای سنجش
سرعت پیشرفت محصول در حد معین
افزایش کیفیت تولید
صرفه جویی در وقت و استفاده از روش های بهینه
داشتن سیستم مدیریتی
ارزیابی بهبود فرایند برای دادن بازخورد به اعضا

تفکر چابک چیست | چه اصولی دارد و چطور می‌توانید آن را تقویت کنید؟

مدیریت پروژه چابک چیست؟

مدیریت پروژه چابک (APM) روشی تکراری برای برنامه ریزی و هدایت فرایندهای پروژه است.
در توسعه نرم افزار Agile، یک پروژه Agile در بخش‌های کوچک تکمیل می‌شود. به این بخش‌ها تکرار گفته می‌شود. به عنوان مثال در توسعه نرم افزار چابک، تکرار به یک چرخه توسعه واحد اشاره دارد. هر بخش یا تکرار توسط تیم پروژه که باید شامل نمایندگان ذینفعان مختلف پروژه باشد، مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد. از بینش‌های به دست آمده از نقد یک تکرار برای تعیین مرحله بعدی در پروژه استفاده می‌شود.
مزیت اصلی مدیریت پروژه چابک توانایی آن در پاسخگویی به موضوعاتی است که در طول پروژه به وجود می‌آیند. ایجاد یک تغییر لازم در یک پروژه در زمان مناسب، می‌تواند باعث صرفه جویی در منابع شود و در نهایت به تحویل یک پروژه موفق در زمان مقرر و در حد بودجه کمک کند.
تیم‌های نرم افزاری که از روش‌های مدیریت پروژه چابک استقبال می‌کنند ، سرعت توسعه خود را افزایش داده و همکاری را گسترش می‌دهند. همچنین توانایی پاسخگویی بهتر به روند بازار را تقویت می‌کنند.

تفکر چابک چیست | چه اصولی دارد و چطور می‌توانید آن را تقویت کنید؟

مدیریت پروژه چابک چیست؟

روش پروژه چابک، پروژه‌ها را به قطعات کوچک تقسیم می‌کند - که در جلسات کاری که از مرحله طراحی اولیه تا آزمایش و تضمین کیفیت (QA) اجرا می‌شوند ، تکمیل می‌شوند.
اسپرینت‌ها معمولاً کوتاه هستند و طی چند روز یا چند هفته انجام می‌شوند. مدت زمان آنها معمولاً دو تا چهار هفته است.
این برنامه انتشار مداوم به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تا موفقیت این بخش‌ها را نشان دهند و در صورت عدم دستیابی به هدف‌های هر اسپرینت، به سرعت معایب آن را برطرف می‌کنند. اعتقاد این است که این امر به کاهش احتمال خرابی‌های بزرگ در پروژه کمک می‌کند، زیرا در طول چرخه عمر پروژه بهبود مستمر وجود دارد.

نحوه کار APM

تیم‌های چابک بازخورد سریع، سازگاری مداوم و بهترین شیوه‌های کیفیت را در تکرارهای خود ایجاد می‌کنند.
علاوه بر این ، تیم مدیریت پروژه چابک از تیم‌ها می‌خواهد که هنگام کار خود، زمان و هزینه را به طور مداوم ارزیابی کنند. آنها برای اندازه‌گیری کار خود به جای نمودارهای گانت و نقاط عطف پروژه برای ردیابی پیشرفت، از نمودارهای سرعت ، میزان هزینه و نتیجه استفاده می‌کنند.
مدیریت چابک پروژه نیازی به حضور یا مشارکت مدیر پروژه ندارد. اگرچه یک مدیر پروژه برای دستیابی به موفقیت تحت روش‌های سنتی تحویل پروژه، مانند مدل آبشار (روشی که مدیر پروژه بودجه، پرسنل، محدوده پروژه، کیفیت، الزامات و سایر عناصر اصلی را مدیریت می‌کند) برای موفقیت ضروری است، اما نقش مدیر پروژه‌ای که تحت روش APM است بین اعضای تیم توزیع می‌شود.

تفکر چابک چیست | چه اصولی دارد و چطور می‌توانید آن را تقویت کنید؟

به عنوان مثال، اهداف پروژه توسط مالک محصول تعیین می‌شود، در حالی که اعضای تیم برنامه‌ریزی، گزارش پیشرفت و وظایف سنجش کیفیت را تقسیم می‌کنند.
با این وجود هنوز هم می‌توان از مدیران پروژه در مدیریت پروژه چابک استفاده کرد. بسیاری از سازمان‌ها هنوز از آن‌ها برای پروژه‌های چابک - بویژه پروژه‌های بزرگ و پیچیده - استفاده می‌کنند، اما سازمان‌ها معمولاً این مدیران پروژه را بیشتر در نقش هماهنگ کننده قرار می‌دهند ، و مالک محصول مسئولیت تکمیل پروژه را به عهده می‌گیرد.
با توجه به تغییر کار از مدیران پروژه به تیم های Agile، مدیریت پروژه Agile از اعضای تیم می‌خواهد که بدانند چگونه در این چارچوب جدید کار کنند. آنها باید بتوانند با یکدیگر و همچنین با دیگر ذینفعان همکاری کنند. آنها باید بتوانند با یکدیگربه خوبی ارتباط برقرار کنند تا پروژه‌ها در مسیر خود قرار گیرند.

حتماً بخوانید:
تفکر چابک چیست | چه اصولی دارد و چطور می‌توانید آن را تقویت کنید؟

7 تکنیک معجزه آسا برای افزایش خلاقیت و داشتن تفکر خلاق

افزایش خلاقیت ممکن است؟ آیا شما به دنبال راه سریع و موثر برای ترویج تفکر خلاق و مهارت حل مسئله در شرکت خود هستید؟

آیا تفکر چابک مناسب است؟

در این بخش با مفهوم کلیدی تفکر چابک بیشتر آشنا شدید. اما نکته کلیدی این است، که می توانیم از این تفکر و اصول آن استفاده کنیم؟ استفاده از این تئوری نتایج مطلوبی به همراه دارد. اگر تازگی وارد حیطه شغلی شده اید، با استفاده از این تئوری می توانید موفق تر و کارآمدتر باشید. طبق این متد شما با به کارگیری این اصول می توانید، از هدر رفتن وقت و هزینه ها جلوگیری نمایید. از سویی این امکان وجود دارد، که اشتباهات پروژه خود را به حداقل برسانید. رضایت مشتری یکی دیگر از فواید این تفکر می باشد.

همانطور که می دانید، جهان کنونی به سرعت در حال پیشرفت و انحصار می باشد، تنها افرادی می توانند در حیطه شغلی خود به موفقیت برسند، که دارای مدیریت بالایی در این زمینه ها باشند. با توجه به اینکه بازارها رقابتی شده، و ارائه خدمات در سطح بالایی قرار دارد، شما زمانی موفق می شوید، که مشتریان را به سوی خود جذب کنید، و نیازهای جدید و به روز آن ها را شناسایی نمایید. دلیلی که باعث شکست گروه استارتاپ ها می شود، توجه نکردن به این اصول می باشد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگران زن و مرد شمالی ایرانی / باورتان نمی شود ! + عکس ها و اسامی