بازنشستگی ساپکو پس از 30 سال فعالیت


بازنشستگی ساپکو پس از 30 سال فعالیت

ساپکو یا شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو، (به انگلیسی: Supplying Automotive Parts Company یا SAPCO) یکی از زیر مجموعه‌های ایران خودرو به حساب می‌آید که وظیفه‌ی طراحی و تأمین قطعه برای خط تولید شرکت ایران خودرو را بر عهده دارد. وزارت...

ساپکو یا شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو، (به انگلیسی: Supplying Automotive Parts Company یا SAPCO) یکی از زیر مجموعه‌های ایران خودرو به حساب می‌آید که وظیفه‌ی طراحی و تأمین قطعه برای خط تولید شرکت ایران خودرو را بر عهده دارد.
وزارت صمت برای بهبود صنعت خودروی ایران طرحی به نام تحول صنعت خودرو را برنامه ریزی کرده است. در این طرح زمانبندی برنامه های آینده‌ی ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو بیان شده است. از برنامه های ذکر شده در این طرح می‌توان به انحلال ساپکو و البته سازه گستر (شرکت تامین قطعات گروه خودروسازی سایپا) نام برد.

بازنشستگی ساپکو پس از 30 سال فعالیت

طبق طرح تحول صنعت خودرو، انحلال ساپکو از فروردین ۱۴۰۲ آغاز و تا شهریور سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. با پایان فعالیت ساپکو، فعالیت های مربوط به تامین قطعات ایران خودرو و ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو) در قالب دفتر فروشی تخصصی دنبال خواهد شد.
سازه گستر نیز عاقبتی مانند ساپکو‌ خواهد داشت، در نتیجه ایران خودرو و سایپا دو زیرمجموعه بزرگ خود را از دست خواهند داد. در سال‌های اخیر ساپکو حواشی زیادی داشته است، اوج این حواشی در دوران مدیرعاملی هاشم یکه زارع بود.

بازنشستگی ساپکو پس از 30 سال فعالیت
وی با این توجیه که ساپکو از وظایف اساسنامه‌ای خود دور شده است، این شرکت را به نوعی منحل کرد تا فعالیت هایش در قالب دفتر فروش ادامه پیدا کند. همچنین شایعه‌هایی وجود دارد که بر اساس آنها در گذشته فسادهایی نیز در ساپکو رخ داده و این مسئله در تصمیم یکه زارع نقش مهمی داشته است. طبق این اتفاق یکه زارع به دنبال این بوده که رابطه بین ایران خودرو و قطعه سازان را به نوعی کوتاه و فعالیت ساپکو را به دفتر فروش تقلیل دهد تا باعث کاهش فساد شود.
پس از ترک ایران خودرو توسط یکه زارع، نوبت به مدیریت فرشاد مقیمی شد. وی ساپکو را دوباره زنده کرد و این شرکت در حال حاضر با مدیریت عادل پیرمحمدی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.
با این حال وزارت صمت تصمیم گرفته است، ساپکو را منحل کند، اتفاقی که اگر در بازه زمانی مورد نظر (فروردین تا شهریور ۱۴۰۲) رخ بدهد، این شرکت در ۳۰ سالگی بازنشسته خواهد شد. ساپکو با رویکرد خودکفایی قطعات خودروی پیکان و تکمیل حلقه ارتباطی طراحی، ساخت و مونتاژ خودرو در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت ایران خودرو تاسیس شد.

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم