چین: آمریکا به سیاست چین واحد احترام بگذارد


چین: آمریکا به سیاست چین واحد احترام بگذارد

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در تعامل با تایوان به سیاست چین واحد احترام بگذارد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز پنج شنبه در کنفرانسی خبری در پکن گفت اصل چین واحد، لازمه مشارکت در همکاری اقتصادی خارجی با تایوانِ چین است.

به نقل از سی سی تی وی، وانگ این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره گفتگو‌های آینده آمریکا و تایوان درباره ابتکاری اقتصادی و تجاری بیان کرد. طبق بیانیه‌ای که دفتر نماینده تجاری آمریکا منتشر کرده است، اولین دور این گفتگو‌ها قرار است پاییز امسال انجام شود.

وانگ گفت: «فقط چین واحد در جهان وجود دارد و تایوان، بخش جدایی ناپذیری از قلمرو چین است. دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نمایندگی کل چین را بر عهده دارد. اصل چین واحد لازمه مشارکت تایوان در همکاری اقتصادی خارجی است. چین با هر تلاشی از هر کشوری برای مذاکره و امضای ابتکار‌های تجاری و اقتصادی با منطقه تایوان که در آن‌ها به صورت رسمی به حاکمیت (تایوان) اشاره تلویحی شده باشد، مخالف است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین گفت: «ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم که به اصل چین واحد و مفاد سه اعلامیه مشترک چین-آمریکا با اقدامات ملموس پایبند بماند، تمامی تعاملات رسمی را با تایوان متوقف سازد، مذاکره با مقامات تایوان را برای دستیابی به توافق‌هایی که به صورت رسمی به حق حاکمیت تایوان اشاره می‌کند، متوقف سازد و از ارسال پیام‌های اشتباه به جدایی طلبان تایوان در قالب همکاری‌های اقتصادی و تجاری خودداری کند. چین برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود اقدامات قاطعانه‌ای خواهد کرد. ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم که قضاوتی اشتباه درباره موقعیت نداشته باشد و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.»


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایرادات اساسی قرارداد با چین؛ چرا شهرداری تهران شفاف سازی نمی کند؟