احتمال تاخیر در خصوصی‌سازی صنعت خودرو/ واگذاری سهام خودروسازان زمان‌بر است


معاون وزیر صمت ضمن تاکید بر زمان‌بر بودن واگذاری سهام خودروسازان، از...
معاون وزیر صمت ضمن تاکید بر زمان‌بر بودن واگذاری سهام خودروسازان، از احتمال تاخیر در امر خصوصی‌سازی آن‌ها خبر داد.

احتمال تاخیر در خصوصی‌سازی صنعت خودرو/ واگذاری سهام خودروسازان زمان‌بر است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین مراحل فرایند خصوصی‌سازی دو شرکت ایران خودرو سایپا اظهار کرد: خصوصی‌سازی این دو شرکت یک امر بسیار پیجیده‌ای است چرا که این خودروسازان وام‌هایی را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند که واگذاری سهام آن‌ها را ملزم به تسویه حساب کامل این تسهیلات کرده لذا انجام این کار نیازمند داشتن نقدینگی بسیار زیادی است به همین خاطر تسویه این وام‌ها در نتیجه خصوصی‌سازی خودروسازان یک امر زمانبر خواهد بود.


معاون وزیر صمت خاطر نشان کرد: در حال حاضر اراده وزارت صمت بر این است که در زمان مقرر شده (شهریور سال ۱۴۰۱) خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا به سرانجام برساند. البته باید این نکته را هم یادآور شد که این احتمال می‌رود که به دلیل وجود برخی موانع از جمله بدهی‌های بانکی، فرایند خصوصی سازی خودروسازان نیازمند زمانی بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد. در حال حاضر این احتمال می‌رود که تنها بخش از خصوصی سازی این دو شرکت در شهریور ماه انجام شود و مابقی سهم در بازه‌های زمانی دیگر انجام شود.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان فرایند خصوصی‌سازی، همه سهام این دو خودروساز خصوصی می‌شود یا مختص به سهام تو در تو است، گفت: اشتباهی که اکنون در خصوص سهام خودروسازان وجود دارد این است عده‌ای فکر می‌کنند، چون دولت مالکیت ۵ درصد از سهام ایران‌خودرو و همچنین ۱۷ درصد از سهام ساپیا را دارد، این شرکت‌ها دولتی است این در حالی است که از نظر قانون تجارت این شرکت‌ها خصوصی است.


منطقی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر، چون از منظر قانون تجارت، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا خصوصی است، وزارت صمت سعی دارد مدیران عامل این خودروسازان نیز توسط بخش خصوصی انتخاب شود. اکنون وزارت صمت قصد دارد دیگر در امر تعیین مدیران عامل دیگر دخالتی نداشته باشد.


پایان پیام//


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته