اصفهان به‌وقت دولت سیزدهم/ دستاوردهای بیست‌وپنجمین سفر چه بود؟


اصفهان به‌وقت دولت سیزدهم/ دستاوردهای بیست‌وپنجمین سفر چه بود؟

اصفهان - یک‌سالگی دولت سیزدهم بهانه‌ای برای بازخوانی عملکرد دولت و دستاوردهای بیست و پنجمین سفر استانی به اصفهان است، سفری که هنوز بعد از گذشت حدود ۲ ماه مصوبات آن به استان ابلاغ نشده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ بود که با برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور فعالیت دولت سیزدهم آغاز شد، دولتی که در ابتدای کار با قیمت‌های افسار گسیخته در بازار، روند صعودی قیمت ارز و دلار و … همراه بود و تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا نیز نمکی بر همه این ناملایمت‌ها بود.

در این بین حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و کابینه‌اش همه توان خود را به کار گرفتند تا شرایط را برای زندگی مردم بهتر کنند. از جمله راهکارهای دولت سیزدهم برای حل چالش‌های مردم در شهرها و استان‌های مختلف بازدیدهای میدانی از همه مناطق کشور بود به گونه‌ای که می‌توان گفت هر دو هفته یکبار سید ابراهیم رئیسی و وزرایش در یک استان حضور یافته و از نزدیک مطالبات مردم را دنبال کردند.

مطالبات مردم اصفهان از دولت سیزدهم

تا پیش از سفر رئیس جمهور به استان اصفهان، خبرگزاری مهر چندین گزارش را در قالب مطالبات مردم از رئیس جمهور آماده و منتشر کرد، هم صدایی همه اقشار مردم در زمینه احیای دائمی زاینده رود بیش از هر مطالبه دیگری به چشم می‌خورد، در این راستا خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی با عنوان «مانع تکرار تنش‌های آبی اصفهان با خلف وعده مسئولان شوید»، از زبان فعالان حوزه سیاسی در اصفهان این موضوع را رسانه‌ای کرد تا مسئولان در این ارتباط نسبت به راهکارهای ارائه شده از سوی فعالان این حوزه برای احیای دائمی زاینده رود آشنا شوند.

سعید دادگستر، دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی استان اصفهان در این گزارش هشدار داد که این تنش آبی باید مدیریت شود و اگر این وعده وعیدها و توافقات هیئت دولت با کشاورزان و مردم عملی نشود، دوباره ماجرای تنش‌ها در اصفهان تکرار می‌شود؛ از این رو حل بحران آب منطقه‌ای اصفهان، یزد و چهار محال بختیاری مطالبه اصلی مردم است.

او در این ارتباط راه حل این بحران را کاملاً ساده دانست و گفت: همین که مصوبات ۹ ماده‌ای آب در شورای عالی آب اجرا شود، احیای زاینده‌رود و جاری بودن همیشگی آن شدنی است اما این امر نیاز به عزم و اراده قوی دارد.

رسیدگی به بناهای تاریخی و ممانعت از تخریب آثار تاریخی به عنوان نماد و هویت اصفهان نیز از دیگر مطالبات مردم اصفهان از رئیس جمهور بود، این مطالبه که در قالب گزارشی تحت عنوان «وضعیت بحرانی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله / تپه اشرف آواره است» در خبرگزاری مهر منتشر شد این موضوع را به هیأت دولت یادآور شد که حفظ هویت اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بسته به حفظ آثار و بناهای تاریخی‌اش است.

در این زمینه مرمت‌های نامناسب بناهای تاریخی به ویژه در مساجد تاریخی میدان ثبت شده جهانی نقش جهان بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند، علیرضا جعفری‌زند، باستان شناس و فعال حوزه میراث فرهنگی در این ارتباط گفت: اولین اولویت اصفهان در حوزه میراث فرهنگی حفظ بناهای موجود است که یکی از حیاتی‌ترین آن‌ها در حال حاضر مسجد شیخ لطف‌الله است. ترکی از گنبد این مسجد که برای مرمت برداشته شده، بدون محافظ و پوشش در زیر باران‌های شدید بهاری اصفهان رها شده است. این بنای ثبت جهانی باید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های حفاظتی میراث فرهنگی اصفهان باشد.

همچنین در این گزارش ناایمنی بازار بزرگ اصفهان و همچنین نبود موزه مناسب در اصفهان از جمله نکاتی بود که به دولت سیزدهم یادآور شد.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی که سال‌ها مانده و به قولی به پروژه‌های میراثی این استان تبدیل شده است نیز از دیگر مطالبات مردمی بود که خبرگزاری مهر تحت عنوان گزارش «مطالبات مردم از قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران تا متروی بهارستان» به آن پرداخت.

پروژه‌هایی که مدت‌هاست روی ریل پیشرفت حرکت لاکپشت گونه دارد و تاکنون توجه جدی برای بهره برداری کامل آن صورت نگرفته است.

در این گزارش به آخرین وضعیت پروژه‌هایی مانند قطار سریع السیر اصفهان – تهران، مترو اصفهان – بهارستان، آزاد راه اصفهان – شیراز، دهکده المپیک اصفهان و رینگ حفاظتی شهر اصفهان اشاره شده و تکمیل این پروژه‌ها نیز به عنوان اصلی ترین خواسته مردم در زمینه عمرانی از رئیس جمهور مطالبه شده است.

تصویب سند زیست بومی گاوخونی به عنوان سندی که بیش از هفت سال است که روی میز مسئولان خاک می‌خورد و هنوز اراده‌ای جدی برای بررسی آن وجود نداشته است، خبرگزاری مهر این مطالبه را نیز در قالب گزارشی با عنوان «برهوت شدن تالاب گاوخونی چالش ملی است»، بررسی کرده است.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این ارتباط گفت: وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست باید به طور ویژه برای احیای تالاب گاوخونی اقدام کنند زیرا اگر این تالاب خشک شود گرد و غبار حاصل از خشکی آن می‌تواند تا شعاع هزار کیلومتری استان را نیز تحت تأثیر قرار دهد بنابراین وجود چنین مخاطره‌ای یک تهدید استانی و کشوری است.

او اضافه کرد: از سازمان حفاظت محیط زیست کشور درخواست داریم که مانند دیگر تالاب‌های کشور به وضع تالاب بین المللی گاوخونی توجه کند و طرحی ملی برای احیای آن در دستور کار قرار دهد.

در نهایت رئیس جمهور در تاریخ ۲۶ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تحت عنوان بیست و پنجمین سفر استانی به اصفهان سفر کرد، سفری که پس از چند بار لغو شدن، محقق شد و سید ابراهیم رئیسی در سفری یک روزه به مهم‌ترین مطالبات اقشار مختلف مردم این استان رسیدگی کرد.

جدول برنامه‌های سفر رئیس جمهور به اصفهان

ردیف
برنامه‌های سفر رئیس جمهور به استان اصفهان
۱ حضور در جمع کشاورزان شرق اصفهان
۲ بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)
۳ بازدید از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان
۴ دیدار با آیت الله ناصری
۵ دیدار با نخبگان استان اصفهان
۶ دیدار با اقشار مختلف مردم
۷ حضور در شورای اداری استان اصفهان
۸ حضور در نشست خبری

مهم‌ترین اظهار نظرات رئیس جمهور در سفر به اصفهان در زمینه مطالبات مردم این استان

رئیس جمهور در بدو ورود به اصفهان گفت: دولت برای رفع مشکل آب اصفهان برنامه دارد، او همچنین عدم بهره برداری از پروژه‌های دهه ۶۰ را شایسته اصفهان ندانست و خواستار تسریع در بهره‌برداری از این پروژه‌ها شد.

همچنین سید ابراهیم رئیسی در جمع کشاورزان شرق اصفهان گفت: باید طرح تقسیم عادلانه آب در منطقه عمل شود به نحوی که افراد به حق خود برسند.

او سفر خود به اصفهان در جمع نخبگان استان اصفهان از دانشگاهیان خواست از نظر فنی و حقوقی در زمینه آب نظرات خود را منعکس کنند تا از نظرات آنها استفاده شود و اگر کمبودی وجود دارد به عدالت رفتار شود و برای مردم نیز دلنشین باشد.

مشکلات ناشی از فرونشست در اصفهان

همچنین سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در شورای اداری استان اصفهان که با حضور رئیس جمهور و هیئت دولت برگزار شد به بیان اولویت‌های اصلی و مهم اصفهان پرداخت. استاندار اصفهان ضمن اشاره به مشکلات ناشی از بحران آب در این استان خواستار رسیدگی به وضعیت کشاورزان اصفهانی شد. مرتضوی همچنین به مشکلات ناشی از فرونشست نیز اشاره کرد و خطرات این موضوع را متذکر شد.

وی اظهار داشت: مشکلات مربوط به آب، معضلات معیشتی، فرونشست، مشکلات اقتصاد و ناهنجاری‌های دیگر را نصیب اصفهان کرده است و معتقدیم حل کردن مسائل آب استان در قالب تدبیرهای کوتاه مدت قابل انجام است. بخشی از این مشکلات نیز باید با یک طرح جامع و حمایت و پشتیبانی کامل در منطقه فلات مرکزی رفع شده و این مشکل برای همیشه از این استان‌ها رخت بربندد

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه دولت در قبال ساماندهی زاینده‌رود و تشکیل ستاد در این خصوص باید اهتمام کند، اضافه کرد: طرح‌های مختلف از زمان‌های گذشته متوقف شده است که می‌دانیم وزیر نیرو در حال ارزیابی و به نتیجه رساندن آن است بدین سبب امیدواریم در دولت سیزدهم دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

مرتضوی با اشاره به مشکلات بانکی، گمرکی و مالیاتی فعالان اقتصادی استان ادامه داد: بخش‌هایی از صنعت استان فرسوده شده و نیاز به بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی دارد لذا درخواست داریم مصوبه‌ای همانند نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی تهران در شعاع ۱۲۰ کیلومتر تهران برای اصفهان نیز در شعاع ۵۰ کیلومتر اخذ شود.

وی تاکید کرد: طلب‌هایی که بابت مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان اقتصادی ایجاد شده و عدم بازگشت چند ساله آن‌ها نارضایتی عمیقی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه باید مطالبات چند صد میلیاردی بنگاه‌های اقتصادی که از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی طلب دارند با تهاتر داده شود، گفت: اختیارات استان‌ها در حوزه پولی و بانکی پشتیبانی حداقل‌ها را نمی‌کند بنابراین نیاز است سقف پرداختی بانکه‌ها به استان‌هایی که شرایطی مانند اصفهان دارند تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

۳۳ درصد از جاده‌های اصفهان فرسوده است

استاندار اصفهان با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های استان اصفهان تاکید کرد: اصفهان با ۹ استان همسایگی دارد و ۳۳ درصد وضعیت جاده‌های استان اصفهان فرسوده است، بسیاری از بارهای داخل استان که متعلق به شرکت‌های ملی هستند نظیر پالایشگاه‌ها و فولادی‌ها در این جاده‌ها تردد می‌کنند. قرار بود پنج هزار میلیارد برای ترمیم جاده‌های استان در جلسه با مخبر و قاسمی مشخص شد. همان عدد محقق شود.

مرتضوی درباره پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان _ قم _ تهران توضیح داد: از روزی که آغاز شده تا امروز کشور چین توسعه راه‌هایش ۱۰ برابر شده است، اما علی رغم اینکه سعی شده سبک سازی کنیم، اما باز هم در کوچه و پس کوچه‌های دولت در بلاتکلیفی مانده و علی رغم پیشرفت این پروژه، اما تأمین و پشتیبانی‌های لازم صورت نگرفته است. برخی اوقات که صحبت از توافق این پروژه می‌شود، حجم عظیمی از پول‌های مملکت در بیابان ریخته شده است.

کمبود ۱۶ هزار معلم در اصفهان

استاندار اصفهان وضعیت آموزش و پرورش استان اصفهان را نامناسب توصیف کرد و گفت: ۱۶ هزار پرسنل و کادر آموزشی کمبود داریم و یکی از متراکم‌ترین کلاس‌های کشور را داریم. نزدیک سه هزار و ۲۰۰ کلاس فرسوده وجود دارد. خواهشمند است که به اجرای تعهدات دولتی اجرا شود.

وی درباره شرایط خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران تصریح کرد: ۳۳ درصد از اعزام‌های دفاع مقدس در اصفهان بوده و در حال حاضر خدمت رسانی به این عزیزان به نحوی است که گلایه دارند.

مرتضوی با اشاره با بیان اینکه «آلودگی هوا در اصفهان وضعیت اسفناکی دارند» خاطرنشان کرد: در سال گذشته اصفهان دو روز هوای پاک داشته و آلوده‌ترین شهر کشور است و باید به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی کمک شود.

استاندار اصفهان در ادامه ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در اصفهان بالایی دانست و توضیح داد: یک منطقه دیپلماتیک هم در منطقه شکل گیرد که اگر مورد تصویب قرار گیرد به توسعه گردشگری کمک می‌کند.

مصوبات سفر رئیس جمهور

در سفر استانی رئیس‌جمهور تقریباً برای ۳۰ دستگاه مصوباتی به انجام آمد و در مجموع ۲۱۷ مصوبه عمرانی به تصویب رسیده و تعداد قابل توجهی مصوبه در رابطه با بنگاه‌های اقتصادی در این استان به تصویب رسید و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رفع مشکلات پیش‌بینی شد.

مصوبات استان اصفهان به تفکیک شامل ۴۵ مصوبه در حوزه زیربنایی، ۳۳ مصوبه در حوزه بهداشت و درمان، ۴۲ مصوبه در حوزه آب، خاک و کشاورزی، ۲۶ مصوبه در حوزه رفاهی و اجتماعی، ۸ مصوبه در حوزه اشتغال، ۵۳ مصوبه در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی و ۹ مصوبه در سایر حوزه‌ها به تصویب رسیده و یک‌سوم از کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان به سامان‌بخشی و توزیع پروژه‌های فاضلاب استان اختصاص داده شده است.

وزرا و رؤسای سازمان‌های مختلف کابینه دولت سیزدهم نیز در این سفر یک روزه رئیس جمهور به اصفهان حجت الاسلام رئیسی را همراهی می‌کردند، در ادامه گوشه‌ای از وعده‌های دولت سیزدهم در سفر به استان اصفهان را آورده‌ایم.

عنوان مسئول وعده‌های سفر
رئیس جمهور دولت برای رفع مشکل آب اصفهان برنامه دارد

طرح جامع احیای دائمی زاینده رود تدوین می‌شود

وزیر راه و شهرسازی تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکن نهضت ملی تا شهریور ماه

پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران بزودی تعیین تکلیف می‌شود

۵۰ هزار واحد در طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده احداث می‌شود

وزیر بهداشت اختصاص اعتبار ویژه برای تکمیل زیرساخت‌های سلامت استان اصفهان
وزیر جهاد کشاورزی اعتبار سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی برای کشاورزی اصفهان

تسهیلات دامداران و مرغداران تا هفته آینده پرداخت می‌شود

وزیر نیرو ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان فریدن تخصیص یافت

مشکل فاضلاب چادگان حل می‌شود / تکمیل اعتبار بیمارستان چادگان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص ۲ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی برای مجتمع شهید مدرس در شهرضا

شهرضا دارای منطقه آزاد اقتصادی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش تصویب ۷۰۰ میلیارد اعتبار برای ۳۴ پروژه شاهین شهر و برخوار

افزایش سهمیه دانشگاه‌های تربیت معلم در کنکور امسال

سرپرست وزارت کار بیمارستان نجف‌آباد باید سریع‌تر به بهره‌برداری برسد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأمین آب شرب اصفهان در اولویت است / اقدامات اساسی برای زاینده‌رود
وزیر میراث فرهنگی تاکید ضرغامی بر تکمیل پروژه متروی بهارستان – اصفهان

خط دوم تله‎‌کابین صفه بر اساس مجوزهای شورای فنی توسعه یابد

تعیین تکلیف مالکیت زمین‌های حصه

معاون اجرایی رئیس جمهور ۳۰ هزار میلیارد اعتبار برای اصفهان پیش بینی شد

تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اصفهان هنوز ابلاغ نشده است

گفتنی است بر اساس گفته محمدرضا جان نثاری، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان هنوز مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان ابلاغ نشده است.

انتظار مردم استان اصفهان این است که با توجه به مصوبات خوبی که در سفر رئیس جمهور به استان اصفهان انجام شده است، این مصوبات هر چه زودتر برای اجرایی شدن به دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان ابلاغ شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

یگان ویژه و نیروهای مسلح همیشه برای مقابله با دشمنان آماده باشند