هیچ گزارشی از تخلفات روسای جمهور واصل نشده است / افزایش ورودی پرونده‌های دیوان عالی کشور


هیچ گزارشی از تخلفات روسای جمهور واصل نشده است / افزایش ورودی پرونده‌های دیوان عالی کشور

رکنا سیاسی : رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه رسیدگی به تخلفات روسای جمهور از وظایف دیوان محسوب می‌شود، گفت: هیچ گزارشی تاکنون از تخلفات روسای جمهور واصل نشده است. اگر موردی باشد رسیدگی می‌کنیم.

به گزارش رکنا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم امروز ( شنبه ) در نشست با خبرنگاران در محل دیوان عالی کشور ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبر باید واقع‌بینانه، امیدبخش، روشنگرانه و دارای جهت گیری سازنده باشد.

وی افزود : خبرنگار باید قدرت تحلیل داشته باشد آن را به درستی و با امانت منتشر کند. سرعت العمل خبر آنچنان نباید مقدم بر انتشار اخبار باشد بلکه باید درستی خبر و فهوای صحیح آن نیز به مراتب مورد اهمیت قرار بگیرد.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: قلم، نگارش، صدا، بیان، اخلاق و ارتباط گیری مناسب با رده‌های جامعه توسط یک خبرنگار، جمال و صفات بارز وی است.

حجت الاسلام احمد مرتضوی مقدم با بیان اینکه خبرنگاران حوزه حقوقی و قضایی باید از اطلاعات کافی و مهارت بالایی برخوردار باشند تا در حوزه قضایی قلم بزنند، تاکید کرد: به‌عنوان مثال یکسری پرونده‌ها در دیوان وجود دارند که مراحل مختلفی را طی می‌کند لذا خبرنگاران حوزه قضایی باید با اطلاعات کافی درباره موضوعات خبر تهیه و منتشر کنند تا موارد به درستی به اطلاع جامعه برسد.

وی با اشاره به نظارت آرای قضایی در کشور و ایجاد وحدت رویه بین دادگاهی که استنباط‌های مختلفی از قانون دارند، گفت: روز سه شنبه هر هفته جلسه‌ای در این رابطه و در دیوان عالی کشور برگزار می‌شود تا هیئت عمومی با بررسی موارد اختلاف را برطرف کند.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه همکارانم در دادگاه‌های کشور حضور دارند، گفت: انجام این اقدام برای بررسی آرای صادره و رسیدگی به اختلافات احتمالی در دادگاه‌ها است تا در این رابطه مشکلی در دادگاه‌ها وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دیدارهای چهره به چهره با مردم، گفت: این اقدامات در خصوص مسائل مختلف مردمی و حل و فصل آن برگزار می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره بر اینکه نقل مسائل قضایی نیازمند تخصص است، تاکید کرد: نظارت بر آرای قضائی در سراسر کشور، ایجاد وحدت رویه بین دادگاه ها از جمله وظایف دیوان عالی کشور است که جلسات ایجاد وحدت رویه به صورت مستمر برگزار می شود.

پرونده های ورودی به دیوان عالی کشور روبه افزایش است

وی با بیان اینکه پرونده های ورودی به دیوان عالی کشور رو به افزایش است، گفت: در سال گذشته ،۹۶ هزار پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده که ۹۰ هزار پرونده مختومه شده است. در خرداد ماه سال جاری ۸ هزار و ۳۰۰ پرونده ارجاع داده شده که ۷ هزار و ۸۰۰ پرونده مختومه شده است.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: رویه افزایشی پرونده های ورودی دیوان عالی کشور تنها در صورت اصلاح قانون تغییر پیدا می کند.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم در پاسخ به سوالی درباره زیاد بودن آرای خلاف شرع و بین گفت: اینکه گفته می‌شود این آراء زیاد است، اینگونه نیست. پرونده‌ای را قاضی رأی می‌دهد و چون فردی که این رأی برای وی صادر شده است آن را قبول ندارد، می گوید بین و خلاف شرع است اما واقعیت این است که همکار دیگری ممکن است برداشت دیگری داشته باشد و بسیاری از اینها اینگونه است؛ در حقیقت موضوع بیّن نیست، اختلاف نظر است.

وی توضیح داد: رأیی را می‌توان خلاف شرع بی‍‌‍ّن دانست که با مسلمات فقه و آیات قرآن در تضاد باشد و هر قاضی آنها را ببیند بگوید خلاف شرع بیّن است البته یک رأی خلاف شرع در دادگاهها و دیوان عالی کشور صادر شود هم زیاد است اما به طور کلی ورودی دیوان عالی کشور از ماده ۴۷۷ که مربوط به خلاف شرع بیّن است، موارد زیادی نیست و کم است.

رسیدگی به تخلفات روسای جمهوری در دیوان عالی

حجت الاسلام مرتضوی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور از وظایف دیوان عالی محسوب می‌شود، در دهه اخیر و با توجه به تغییر چندین دولت آیا گزارشی در رابطه با تخلفات رؤسای جمهور در دیوان عالی رسیدگی شده است یا خیر گفت: اگر چنانچه گزارشی به دیوان عالی کشور ارسال شود رسیدگی می‌کنیم. اما تاکنون هیچ گزارشی در خصوص تخلفات روسای جمهور واصل نشده است.

وی افزود: البته قانون، تکمیل این نوع پرونده‌ها را بر عهده دادستانی کل کشورقرار داده است که با کیفرخواست به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم درباره آخرین وضعیت پرونده شرکت گوهرناز قم اظهارداشت:

پرونده شرکت کیمیا سرخ نشاط آفرین ایرانیان(گوهر ناز) در سال ۹۸ تشکیل شد؛ در این پرونده متهم با وعده اعطا سودهای ۳۵ تا ۴۵ درصد به جمع‌آوری مبالغ هنگفتی از مردم کرده است.

این پرونده یک متهم اصلی و ۶ متهم به معاونت در جرم به مبلغ ۲۳۸ میلیارد و ۳۳ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اردوغان: کار‌های ناتمام خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند