پرداخت خسارت‌های بدنی بیمه شخص ثالث


همان طور که می‌دانید، این روزها امکان ایجاد تصادفات و حوادث رانندگی بسیار بالا بوده و در طی این حوادث، احتمال آسیب دیدن مال و جان افراد وجود دارد. در بسیاری از این موارد آسیب‌ها سنگین و غیرقابل جبران هستند. اما برای این که این خسارت‌ها تا حدی...

همان طور که می‌دانید، این روزها امکان ایجاد تصادفات و حوادث رانندگی بسیار بالا بوده و در طی این حوادث، احتمال آسیب دیدن مال و جان افراد وجود دارد. در بسیاری از این موارد آسیب‌ها سنگین و غیرقابل جبران هستند. اما برای این که این خسارت‌ها تا حدی جبران شوند، از بیمه استفاده می‌شود. مهم‌ترین بیمه در این مورد هم بیمه شخص ثالث می‌باشد که اجباری بوده و همه رانندگان موظف به خریداری آن هستند. این بیمه خسارت‌های وارده بدنی و مالی به افراد ثالث و خسارات جانی راننده را پرداخت می‌کند. اما آیا تا به حا فکر کرده‌اید که اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث نداشته باشد، این خسارت‌ها و به ویژه خسارت‌های جانی چگونه جبران خواهند شد؟ یا اصلا امکان جبران خسارت‌های جانی و بدنی وارده به اشخاص ثالث و خود راننده مقصر وجود دارد یا خیر؟ باید بگوییم: بله، امکان پرداخت خسارت های بدنی در این گونه موارد وجود دارد که البته نیازمند وجود شرایطی است. در ادامه به طور کامل به این شرایط خواهیم پرداخت.

چه کسی یا چه نهادی مسول جبران خسارت‌های بدنی است؟

حال که فهمیدیم در برخی موارد حتی در صورت عدم وجود بیمه شخص ثالث هم امکان پرداخت خسارت های بدنی وجود دارد، می‌خواهیم بدانیم چه افراد یا چه ارگانی این مسولیت را برعهده دارند. این کار بر عهده صندوق تامین خسارت های بدنی است. صندوق تامین خسارت یک نهاد غیردولتی و بیمه‌ای است که به صورت مستقل فعالیت خود را انجام می‌دهد. هدف از ایجاد این صندوق جبران خسارت‌های بدنی وارده به افرادی است که نمی‌توانند از طریق بیمه آن را جیران نمایند و از طرف دیگر، آسیب واصله به آن‌ها غیر قابل جبران باشد. در این گونه موارد صندوق تامین خسارت‌های بدنی وارد عمل شده و خسارت‌های ناشی از این آسیب‌ها را به افراد زیان دیده پرداخت می‌کند. البته برای انجام این کار وجود برخی شرایط الزامی است و باید خسارت وارده در قوانین صندوق تامین خسارت‌های مالی بگنجد.

همین طور بخوانید: بهترین بیمه شخص ثالث

در چه مواردی صندوق تامین خسارت‌های مالی جبران خسارت می‌کند؟

نکته مهم در مورد پرداخت خسارت های بدنی توسط صندوق تامین خسارت این است که در چه مواردی این صندوق دست به کار شده و نسبت به پرداخت خسارت زیان دیده اقدام خواهد کرد. همان گونه که اشاره‌ای داشتیم، این صندوق در مواردی که اشخاص دچار آسیب شده و بیمه شخص ثالث هم نداشته باشند، به کمک می‌آید. اما باید دقت داشته باشید که این صندوق تنها خسارت ناشی از حوادث رانندگی را پوشش می‌دهد و خسارت‌های بدن افراد که در اثر عوامل دیگر به وجود می‌آیند، تحت پوشش این صندوق قرار نخواهند گرفت. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین موارد پرداخت خسارت های بدنی توسط صندوق تامین خسارت را برای شما آورده‌ایم.

  • نداشتن بیمه نامه شخص ثالث راننده مقصر
  • باطل شدن بیمه شخص ثالث مقصر
  • منقضی شدن بیمه شخص ثالث فرد مقصر
  • فرار کردن مقصر حادثه و شناخته نشدن او
  • زمانی که خسارت بدنی ایجاد شده بیش از سقف تعهدات بیمه شخص ثالث باشد
  • در مواردی که فعالیت شرکت بیمه لغو شده باشد
  • هنگامی که شرکت‌بیمه‌ای ورشکست شده باشد
  • خسارت‌های بدنی ایجاد شده در تعهدات بیمه شخص ثالث نباشد

پرداخت خسارت‌های بدنی بیمه شخص ثالث

پرداخت خسارت‌های بدنی توسط صندوق بلاعوض بوده یا باید برگشت داده شود؟

نکته مهم دیگری که باید به آن پرداخته شود این است که آیا خسارت‌های پرداختی توسط صندوق بلاعوض بوده یا باید برگشت داده شود. این خسارت‌ها در بیش‌تر موارد باید به صندوق تامین خسارت برگشت داده شود. اما این که چه کسی این خسارت‌ها را باید بپردازد، بستگی به دلیل و نوع حادثه ایجاد شده دارد. پس می‌دانیم که این خسارت‌ها توسط صندوق تامین خسارت به صورت بلاعوض پرداخت نمی‌شود. حال جهت برگشت خسارت پرداختی به این صندوق ممکن است چند حالت گوناگون رخ دهد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • گاهی مواقع ممکن است صندوق تامین خسارت به اسن دلیل نسبت به پرداخت خسارت های بدنی افراد زیان دیده در حادثه اقدام نماید که بیمه شخص ثالث راننده مقصر منقضی شده، باطل شده یا این که اصلا بیمه شخص ثالث ندارد. در این گونه موارد صندوق خسارت وارده را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد. البته بسته به میزان خسارت و نوع حادثه امکان قسط بندی خسارت تا ۲۰ سال هم وجود دارد. البته در این گونه موارد هیچ سودی به اصل خسارت تعلق نخواهد گرفت.
  • مورد بعدی زمانی است که فعالیت شرکت بیمه‌ای به هر دلیلی لغو شده باشد و این خسارت ایجاد شده را پرداخت نکند. در این گونه موارد صندوق خود از طریق بخش حقوقی‌اش نسبت به دریافت این خسارت از شرکت بیمه‌ای خواهد کرد.

صندوق تامین خسارت‌های بدنی اعتبار لازم را از کجا می‌آورد؟

همان گونه که در ابتدای مطلب بیان کردیم، صندوق تامین خسارت بدنی یک صندوق غیر دولتی است که به صورت مستقل فعالیت می‌کند. نکته مهم این جا است که این صندوق منابع لازم برای پرداخت خسارت های بدنی را از کجا تامین می‌کند. چند را مختلف برای تامین منابع مورد نیاز تامین صندوق خسارت وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین این راه‌ها که صندوق به وسیله آن‌ها تامین منابع می‌کند را برای شما بیان کرده‌ایم.

  • دریافت هشت درصد از حق بیمه شخص ثالث صادر شده از همه شرکت‌های بیمه‌ای
  • دریافت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث از رانندگان
  • مبالغی که در ازای پرداخت‌های خود از راننده مقصر یا شرکت بیمه دریافت می‌کند
  • دریافت ۲۰ درصد از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی
  • درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری
  • دریافت ۲۰ درصد از هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی قوه قضائیه
  • استفاده از کمک‌های مردمی
  • دریافت جریمه‌های شرکت‌های بیمه
  • در صورت کسری منابع می‌تواند از بودجه کشور هم کمک بگیرد

پرداخت خسارت‌های بدنی بیمه شخص ثالث

سوالات متداول در مورد پرداخت خسارت های بدنی

  • چه نهادی مسول پرداخت خسارت های بدنی در زمان‌های عدم وجود بیمه شخص ثالث می‌باشد؟

صندوق تامین خسارت های بدنی به عنوان صندوق بیمه‌ای مستقل از دولت این خسارته‌ا را جبران می‌کند.

  • در چه مواردی امکان پرداخت خسارت‌ های بدنی از طریق صندوق وجود دارد؟

این صندوق تنها زمانی نسبت به پرداخت خسارت اقدام می‌کند که حادثه رانندگی رخ داده باشد. در این گونه موارد هم تنها در شرایطی که راننده بیمه شخص ثالث نداشته یا باطل و منقضی شده باشد، فعالیت شرکت بیمه لغو شده یا مقصر فرار کرده باشد، امکان پرداخت خسارت وجود خواهد داشت.

  • آیا پرداخت خسارت های بدنی توسط صندوق تامین خسارت بلاعوض است؟

خیر، این خسارت‌ها بسته به نوع حادثه و دلیل عدم وجود بیمه شخص ثالث، از راننده مقصر یا شرکت بیمه دریافت خواهد شد. نکته مهم در دریافت خسارت از راننده مقصر، قسطی بودن و عدم تخصیص سود به ان می‌باشد.

  • منابع لازم صندوق خسارت های بدنی به چه صورت تامین می‌شوند؟

این منابع از راه‌های گوناگون از جمله درصدری از بیمه شخص ثالث صادره همه شرکت‌ها، درصدی از جرایم رانندگی، درصدی از هزینه دادرسی قوه قضائیه، سرمایه گذاری و هزینه‌های بازگشتی توسط مقصرین تامین می‌شود.

برچسب ها
پست ویژه

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویری از خانم بازیگر در یک مهمانی