قدیمی ترین فرش جهان


قدیمی ترین فرش جهان

فرش های قدیمی جز زیباترین فرش ها هستند که در طول تاریخ بافته و مورد استفاده قرار می گرفتند. این فرش ها در طرح ها و نقش های متفاوتی هم بوده و هر کدام از این نقش ها به عنوان ...

فرش های قدیمی جز زیباترین فرش ها هستند که در طول تاریخ بافته و مورد استفاده قرار می گرفتند. این فرش ها در طرح ها و نقش های متفاوتی هم بوده و هر کدام از این نقش ها به عنوان نمادی است که بیانگر هر دوره ای از تاریخ می باشد. در هر دوره از تاریخ که پادشاهان مختلفی روی کار می آمدند نماد پادشاهی مخصوص به خود داشتند که بر روی تابلو ها و فرش ها این نماد به چشم می خورد. فرش ها جز وسیله هایی هستند که از زمان های بسیار قدیم با شکل و شمایلی متفاوت مورد استفاده قرار می گرفتند و تا به امروز هم در شکلی متفاوت تر هم موجود می باشند.

صنعت فرش بافتی از قدیم به صورت جدی مورد استفاده بود و تا به امروز هم به شکل کم رنگ تری هم بافته می شود و دلیل این موضوع وجود دستگاه های فرش بافی مجهز و مخصوص است که بسیار هم مورد استفاده قرار می گیرد.

فرش پازیریک قدیمی ترین فرش جهان می باشد که در طرح و نقش بسیار زیبا و رنگی بافته شده است که این فرش دارای قدمت و طول عمر بسیار بالایی می باشد و برای قرن ها پیش می باشد. می تواند غیر قابل باور باشد که این فرش با وجود قدمت بالا، هنوز زیبایی خود را داشته و طرح ها کاملا بر روی آن مشخص می باشد. این فرش بسیار زیبا و قدیمی امروزه در موزه ای در روسیه نگه داری می شود و به علت این که این فرش بسیار قدیمی و بسیار آسیب پذیر است به صورت کاملا ویژه ای مراقبت می شود و افراد کاملا متخصص هم‌ برای نگه داری بهتر این قالی حضور دارند. برای شستشوی انواع فرش دستبافت و عتیقه ای و گل ابریشم میتوانید از قالیشویی معتبر مانند قالیشویی در 13 ابان خدمات بگیرید.

قدیمی ترین فرش جهان

تاریخچه ی فرش قدیمی پازیریک

هر فرشی که قدیمی باشد تاریخچه ای هم دارد چرا که در هر دوره ای از تاریخ فرش ها به صورت دستبافت و در طرح های مختلفی بافته می شدند و این طرح ها مرتبط با تاریخ هر دوره و هر سرزمین می باشد که امروزه برخی از این فرش ها به صورت عتیقه ای در موزه ها موجود می باشد که یکی از آن ها فرش پازیریک است و همان طور که گفته شده از قدیمی ترین فرش های جهان است که قدمت بسیار بالایی دارد. این اثر توسط فردی به نام رودنکو کشف شد که این کشف در سال ۱۳۲۶ می باشد. این فرش کشف شده در دره ی پازیریک بود و این دره هم در آلتای واقع در روسیه می باشد که در آن دره علاوه بر این فرش اجساد مومیایی، گلدان های چوبی و... وجود داشت که این فرش نسبت به سایر اجسام بسیار سالم تر بود که به عنوان وسیله ی تاریخی در موزه قرار دادند. این فرش به علت این که در دره های پازیریک بود و کشف شد، فرش را به این نام اعلام کردند. این فرش در طرح و نقش همان دوره ی خود بود که نقش سوارکارانی بر روی اسب را نشان می دهد و منسوب به ایرانیان بسیار قدیمی می باشد این فرش جنسی از پشم بسیار مرغوب دارد که توانسته تا به امروز باقی بماند. این فرش در موزه ای به نام آرمیتاژ در روسیه به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای نگه داری می شود تا کوچک ترین آسیب نیز به این فرش وارد نشود چرا که با توجه به قدمت بسیار بالای این فرش در صورت سهل انگاری در نگهداری ممکن است به طور کلی این فرش زیبا و قدیمی از بین برود. این فرش به علت طرح و نقشی که دارد کاملا قدیمی و تاریخی بودنش را نشان می دهد چرا که وجود اسب و گل و گلدان و همین‌طور عقاب و... در دوره های تاریخی بسیار قدیمی مورد استفاده بود چرا که این طرح ها نشان از قدرت است و در دوره هایی از تاریخ که پادشاهان مختلفی به سلطنت می رسیدند از این نشان ها بسیار استفاده می کردند.

قدیمی ترین فرش جهان

طرح های بافته شده ی فرش پازیریک

این فرش از قدیمی ترین فرش های جهان است و بر طبق تحقیقات صورت گرفته این فرش در حدود ۲۵۰۰ سال پیش وجود داشته و قدمت بسیار بالایی دارد و هم چنین بیش ترین استفاده ی این فرش در قدیم برای پوشاندن اسب هایشان بود و نکته ای که از این فرش گرفته می شود هم این است که این فرش با توجه به طرح و نقشی که دارد به دوره ی هخامنشی و پادشاهان آن دوره شباهت دارد به همین دلیل در این باره گفته هایی و مستنداتی وجود دارد که بیان گر دوران هخامنش می باشد. که در واقع دوره ی این فرش نیز بر می گردد به قرن ۴ یا ۵ قبل از میلاد. این فرش نشان دهنده ی هنر بسیار زیبا و ماهرانه ی ایرانیان در آن دوره است و تا به امروز هم این هنر زیبا و دستبافت در موزه موجود می باشد. طرح هایی که بر روی این فرش بافته شده است و به وضوح هم مشخص است به تعداد ۲۸ اسب به همراه سوارکار وجود دارد که چهره ی سوارکاران هم کاملا مشخص می باشد و این مورد نشان می دهد که این فرش به دست هنرمندانه ی ایرانیان بافته شده است. در حاشیه ی دیگر این فرش گوزن هایی وجود دارد که این گوزن ها هم کاملا مختص ایرانیان بوده و به طور کل ایرانی بودن این فرش را نشان می دهد. از حیوانات تخیلی دیگر هم در این فرش استفاده شده است و گل ها و درختانی زیبا هم در این فرش به چشم می خورد که بیش تر در قسمت های حاشیه ای فرش دیده می شوند که این گل ها به صورت پیوسته و مستقل هستند و در طرح ها و رنگ های مختلفی طراحی شده اند و هم چنین این گل ها به طور کاملا ذهنی طبیعت را بر روی فرش به تصویر کشیده است که این می تواند خلاقیت ذهن بافنده باشد که صورت بسیار زیبا طبیعت را طراحی و بر روی فرش پیاده کرده است.

قدیمی ترین فرش جهان

نحوه ی شست و شوی فرش پازیریک

شست و شوی فرش های قدیمی و قدمت که در موزه ها وجود دارند کمی مشکل و سخت می باشد و لازم است که حتما به روش های کاملا جدید و مکانیزه ای انجام شود. در روش های مکانیزه ای فرش ها در بالاترین کیفیت شسته و خشک می شوند و اصلا اسیبی هم به آن ها وارد نمی شود. این فرش ها به علت این که در جای مخصوصی نگه داری می شوند معمولا دچار آلودگی های شدید نمی شوند به همین دلیل هرزگاهی و چند سال یکبار به شست و شوی آن ها پرداخته می شود و هم چنین برای این که این فرش های قدیمی بسیار بیش تر از سایر فرش ها دچار بیدزدگی می شوند برای همین از پارچه های ضد بید هم استفاده می کنند. جهت شست و شوی آن ها از مواد شوینده های کاملا مخصوصی استفاده می شود چرا که این فرش ها بسیار حساس و آسیب پذیر می باشند به همین دلیل همه مواردی که مرتبط با شست و شوی این فرش ها است باید مخصوص و به روز باشد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پناهیان: هیچ ابزاری جز حجاب نشان‌دهنده جاری بودن محبت در جامعه نیست