«ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه» رویکرد ستاد اقامه نماز در یک دهه آینده


زرهانی گفت: تمرکز ستاد اقامه نماز در این دهه بر روی ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه است. معتقدیم مردم تابعی هستند از متغیر شناخت خودشان و تعهد مبتنی بر یک شناخت و بصیرت است.

خبرگزاری شبستان؛ قرآن و معارف: دکتر «سید احمد زرهانی»، قائم مقام ستاد اقامه نماز با حضور در خبرگزاری شبستان در گفت و گو با این رسانه با بیان اینکه ما در حوزه نماز یک کالبدشکافی انجام دادیم، تصریح کرد: مسایل جاری جامعه را بررسی کردیم و این نکته برای ما روشن شد که یک قدری کاهلی در اقامه نماز وجود دارد، برای جبران این کاهلی تمرکز خود را بر ترویج معارف نماز قرار دادیم؛ شامل فلسفه نماز، آداب نماز، اسرار نماز و آثار نماز که اینها با توجه به آموزه های قرآن، عترت و سنت رسول اکرم (ص) چه ارمغانی برای جامعه دارند و روی این اصل این نامگذاری ها هر کدام شان معطوف به یک مطالعه پیشینی است. به عنوان مثال روز نماز و خانواده، چون مادر اولین معلم و اولین نهاد فرهنگ ساز است که اگر به درستی به وظایف خود در حوزه دینی و تربیتی عمل کند فرزندان نمازخوان به بار می آیند، اما با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و رشد حاشیه نشینی امور تربیتی در برخی خانواده ها کمرنگ شده است. لذا یکی از دلایلی که ما خانواده و نماز را انتخاب کردیم برانگیختن مدیران نظام، خانواده ها، علما و حوزه ها برای نجات برخی از خانواده ها از بلاتکلیفی تربیتی و کم تحرکی تربیتی است.

«ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه» رویکرد ستاد اقامه نماز در یک دهه آینده

دکتر زرهانی با اشاره به نامگذاری یکی از روزهای دهه فرهنگی ترویج معارف نماز با عنوان «کارخانه، بازار و نماز» گفت: من در سال 59 هم دوره آقای عسگراولادی مسلمان در مجلس اول بودم. ایشان وزیر بازرگانی شدند. ما اصطلاحا در محافل خصوصی به ایشان می گفتیم «فقیه الوزرا»، چرا؟ چون بازاری بودند ولی مکاسب خوانده بودند و حرام و حلال را بلد بودند، هنوز هم طیفی از بازاریان قدیم ما دارای مطالعات فقهی هستند. امروز جوانانی که وارد بازار می شوند ضمن اینکه هیئت دار و مذهبی هستند ولی از فقه تجارت غافل می باشند.

«ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه» رویکرد ستاد اقامه نماز در یک دهه آینده

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در ادامه اظهار کرد: لذا ما به دنبال ایجاد یه یک تحرک جدید در این زمینه هستیم تا آموزش های فقهی را ولی به صورت ساده در حد 50 تا مسئله به بازاریان بیاموزیم بر همین اساس محتوای آموزشی تدوین کرده ایم تا کسانی که در بازار کار می کنند و پای منبر می نشینند، وقتی برای مدارس دخترانه یا پزشکان و پرستاران سخنرانی می کنند صحبت هایشان با سخنرانی که در مسجد برای بازاریان می کنند متفاوت باشد. لذا ما به دنبال تدوین این درسنامه هستیم تا اگر خداوند توفیق داد یک حرکتی ایجاد کنیم،

وی تصریح کرد: در سایر بخش ها هم همین طور. در هر حوزه ای که این نامگذاری بر اساس یک هدفی صورت گرفته و اندیشه پشت این کار است، این اندیشه باز شده و در دسترس قرار گرفته است. به عنوان مثال یک روز را به نام حوزه علمیه و امام جماعت، نامگذاری کردیم و با این نامگذاری در پی این بودیم که حوزه های علمیه را به پرورش نیروی انسانی ویژه اقامه نماز ترغیب کنیم. یعنی آنها باید علاوه بر فقه اصول، ادبیات، تفسیر و معارف متداول حوزه به علوم ارتباطات، روانشناسی کودک و نوجوان، تعلیم و تربیت و مشاوره هم تسلط داشته باشند مثلا یک نوجوان عاصی و بیزار از نماز چگونه جلب و جذب می شود؟ در دوره دفاع مقدس رزمندگانی داشتیم که به قول معروف «داش مشدی» بودند اما همین ها آمدند رزمنده شدند و به شهادت رسیدند و یا به درجه سرداری و جانبازی نائل شدند؛ پس راهکار وجود دارد.

«ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه» رویکرد ستاد اقامه نماز در یک دهه آینده

زرهانی بیان کرد: لذا ما به دنبال پرورش حوزه و امام جماعت با مهارت هستیم نه اینکه فقط در نام حوزه و امام جماعت خلاصه شوند، بنابراین دستگاه های فرهنگی و خبرگزاری ها در راستای این هدف بازوان ستبر و قوی ستاد اقامه نماز هستند. ما فقط 100 نفر نیرو در ستاد اقامه نماز هستیم، طبق سیاست گزاری های حوزه اداری – مالی و نیروی انسانی دفتر حضرت آقا بیشتر از این تعداد مجاز نیستیم. بیش از 10 هزار نفر به ما کمک می کنند، اینها از خانواده ستاد اقامه نماز می باشند لذا تلاش ما این است که این اندیشه ها را در این شرایطی که ذهن و ضمیر مدیران ارشد کشور از صغیر تا کبیر منهای خود حضرت آقا که طلایه دار و پرچم دار حرکت های فرهنگی هستند، همه متوجه مسئله معیشتی است البته در هیئت دولت آقای رییس جمهور فرمودند: هر کاری شما بگویید من انجام می دهم. این نظر بسیار مهم و راهگشا بود اما در عین حال همه سرشان گرم مسئله حل مسئله معیشتی است و نیاز است که اهالی فرهنگ موج های فرهنگی ایجاد و مدیریت کنند و اذهان را به سمت اولویت اندیشه و فرهنگ سوق دهند.

«ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه» رویکرد ستاد اقامه نماز در یک دهه آینده

مدیرعامل مجمع خیرین مسجد ساز گفت: اگر ما موشک و سفینه به فضا بفرستیم اما به لحاظ معنوی کاستی داشته باشیم ولی نماز اولویت دانشمندان ما نباشند، موفق نخواهیم بود. اروپاییان در شکار مغزها مهارت 100 ساله در جهان سوم دارند. همین کشورهای همسایه که روزی آب و نانشان را ما تامین می کردیم، همین ها دانش بنیان های ما را یکجا می برند لذا ما زمانی می توانیم روی مسئله نماز و تعلیم و تربیت اسلامی متمرکز شویم که قدرت نظام پای کار بیاید. «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ...؛ همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز برپا مى‌دارن...» لذا آنهایی که توانایی دارند در نظام باید پای کار نماز بایستد. این افراد توانمند اگر به درستی پای کار بایستد، در این صورت است که دانشمندان ما اهل اقامه نماز پرورش می یابند و تخصص خود را به بیگانه نمی فروشد، ورزشکاران ما پناهنده نمی شوند. این انحرافاتی که ما شاهد هستیم و گاهی نیمرخ فرهنگی ما را در گوشه و کنار کدر می کنند، کمتر به وقوع می پیوند.

زرهانی اظهار کرد: گفت: به هر حال تمرکز ستاد اقامه نماز در این مرحله و در این دهه روی ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه است. ما معتقدیم مردم تابعی هستند از متغیر شناخت شان، چرا ما اکنون اینجا نشستیم؟ چرا ما در سربازخانه نیستیم؟ چرا در کارخانه نیستیم؟ چرا هدایت گر قطار و اتومبیل نیستیم؟ چون شناخت، دانش و انگیزه هایمان ، ما را به این سمت و سو سوق داده است و آنهایی هم که در حوزه فنی و مهندسی فعالیت می کنند بر اساس دانش و بینش خودشان کار می کنند. برای عموم جامعه، هر کس باید در هر حوزه ای که متخصص است یک دانش دینی و یک دانش تخصصی ایجاد کند، مرحوم رجایی به ما یاد می دادند که تعهد فقط یک اقدام و ورزیدگی نیست. افزون بر آن مبتنی بر یک شناخت و بصیرت است لذا تمرکز ستاد اقامه نماز در این مرحله روی معارف نماز است.

«ترویج معارف نماز و دانش افزایی جامعه» رویکرد ستاد اقامه نماز در یک دهه آینده

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان