تست و بررسی بیسو T3


مقدمهدر سال ۲۰۱۵ کمپانی بایک و ینژانگ چین که هردو از کمپانی‌های بزرگ خودروسازی چین بودند، تصمیم گرفتند همکاری کنند و سه شرکت بیسو، هونسای و ویونگ را پایه‌گذاری کردند. اولین محصول این شرکت بیسو T3 بود که سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و در نمایشگاه...

مقدمه

در سال ۲۰۱۵ کمپانی بایک و ینژانگ چین که هردو از کمپانی‌های بزرگ خودروسازی چین بودند، تصمیم گرفتند همکاری کنند و سه شرکت بیسو، هونسای و ویونگ را پایه‌گذاری کردند. اولین محصول این شرکت بیسو T3 بود که سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و در نمایشگاه خودروی تهران در غرفه سیف خودرو قرار گرفت.

تست و بررسی بیسو T3

سیف خودرو که پیشتر نامش با بدقولی همراه بود، این اتومبیل را به ایران وارد کرد؛ اما این شرکت باز هم از خود صورت خوشی نشان نداد، چراکه قرار بود چند ماه پس از عرضه بیسو T3 به بازار چین مدل T5 هم به مشتریان پیش‌فروش شود، متأسفانه سیف خودرو نتوانست به قولش عمل کند و سر افرادی که مدل T5 را خریداری کردند، بی‌کلاه ماند. در سال ۱۳۹۹ شرکت سیف خودرو به مشتریان اعلام کرد که به‌جای بیسو به آنها SWM می‌دهد، اما این قول هم عملی نشد.

بیسو T3 یک خودروی کراس آور کامپکت است که ایرانیان در دهه‌های اخیر به این کلاس خودرو علاقه زیادی نشان داده‌اند. با این همه فروش بیسو T3 در ایران بسیار اندک بوده و حالا باید دید شکست حق این خودرو بوده یا خیر؟ و آیا عیب از خودرو است یا سیف خودرو یا عهدشکنی چینی‌ها؟ البته گفتنی است بیسو T3 قیمت نسبتاً منطقی در بازار ایران دارد.

طراحی ظاهری بیسو T3

بیسو T3 از طراحی ظاهری مناسبی برخوردار است و از همه مهم‌تر از روی هیچ خودرویی کپی نشده و حتی خودرویی مانند لیفان X70 از روی این خودرو کپی شده. پس با یک خودروی نسبتاً لوکس با قیمت مناسب و طراحی قابل قبولی روبه‌رو هستید که نسبت به برادر بزرگ‌ترش بیسو T5 از طراحی هماهنگ‌تر و پخته‌تری بهره می‌برد.

تست و بررسی بیسو T3

هنگامی‌که از جلو به خودرو می‌نگرید متوجه خطوط کرومی می‌شوید که در طرفین جلوپنجره به‌کار رفته و در سمت راست جلوپنجره نشان توربو، ظاهر جالب‌تری به خودرو بخشیده است. هرچه از کنار چراغ به سمت جلوپنجره می‌روید، چراغ باریک‌تر می‌شود. در طرح کاسه چراغ‌ها دو عدد دی‌لایت گرد که همانند BMW می‌بینید که جلوه زیبایی به چراغ داده است؛ اما نکته منفی طراحی لوگوی بیسو این است که بسیار ساده است و هیچ جلوه و جذابیتی ندارد. در زیر لوگوی بیسو دوربین جلو را می‌توانید مشاهده کنید. هنگامی‌که به در کاپوت می‌نگرید، متوجه خطوط تیزی می‌شوید که از داخل به راننده جلوه و حس خوبی می‌دهد و دو عدد محفظه متوازی‌الاضلاع مشاهده می‌کند.

تست و بررسی بیسو T3

در نمای بغل خودرو فلاپ‌های مشکی‌رنگ می‌بینید که طرحش کمی خاص است و نوعی نبوغ در طراحی به شمار می‌رود. یک خط از در عقب شروع شده و تا انتهای در جلو ادامه پیدا کرده که نمای عضلانی به خودرو القا می‌کند. بیسو T3 دارای رینگ ۱۶ اینچی ده پره است و خطوط فلزی در آن به‌کاررفته که به خودرو ظاهری اسپرت بخشیده و البته در تمام نسخه‌ها و رنگ‌های این خودرو با سقف مشکی عرضه می‌شود. ازآنجایی‌که شیشه عقب متصل به کنار خودرو است، حس جالبی به سرنشین می‌دهد.

تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3

در نمای عقب شاهد چهره‌ای ساده اما زیبا هستیم که مصداق زیبایی در سادگی است. قاب پلاک روی سپر نصب شده و نوشته BISU AUTO روی در صندوق به زیبایی خودنمایی می‌کند. به‌رسم اکثر خودروهای چینی روی سپر شاهد دو عدد اگزوز نمایشی هستید و اگزوز اصلی زیر سپر نصب شده و دو عدد مه شکن گرد روی سپر قرار گرفته است. طراحی بیرونی نمره قابل قبول برای یک خودروی اقتصادی را دریافت می‌کند.

کابین و امکانات بیسو T3

کابین بیسو در نگاه اول جذابیت بالایی دارد و دلیل آن داشبورد و صندلی چرمی به رنگ موکا، استفاده از خطوط طرح فلز روی فرمان و داشبورد است که به طراحی BMW شباهت دارد. پشت آمپر از سه قسمت تشکیل شده است: نشانگر دور موتور و سرعت، آنالوگ است. یک کامپیوتر سفری دیجیتال با صفحه نمایش آبی رنگ هم دارد که در برخی ساعات نور صفحه کمی چشم را اذیت می‌کند. نوار چراغ آبی رنگی دور هر سه قسمت کشیده شده که در سرعت‌های مختلف رنگ آن تغییر پیدا می‌کند؛ اما در کل وضوح بالایی دارد. رانندگی با فرمان چهارپره بیسو که روی آن خطوط فلزی به‌کاررفته، به راننده حس فاخری می‌دهد، اما متأسفانه کیفیت مواد به کاررفته در آن جالب نیست.

تست و بررسی بیسو T3

دور دریچه کولرها نوار طرح فلز کشیده شده و کنار آن‌ها روی داشبورد پد نرم به‌کاررفته که به راننده و سرنشین حس خودروهای لوکس دست می‌دهد؛ اما بالای آن از پلاستیک خشک استفاده شده و اصلاً کیفیت مناسبی ندارد.

مواد به کاررفته بر روی درب‌های عقب و جلو از کیفیت بالایی ندارد. البته از یک خودروی چینی اقتصادی بیشتر از این انتظار نمی‌رود! اما جنس چرم صندلی‌ها ظاهر زیبایی به داخل خودرو می‌دهد و ظاهراً کیفیت چرم مطلوب است.

تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3
تست و بررسی بیسو T3

با نشستن در کابین بیسو فضای مناسبی برای چهار نفر سرنشین را تجربه می‌کنید، حتی در ردیف عقب هم از فضای مناسبی‌بهره می‌برید ولی بزرگ‌ترین عیب در ردیف عقب، عدم وجود زیر آرنجی است. نقطه قوت کابین این است که در ردیف عقب دریچه کولر هم وجود دارد که ما در این مدل از آن بهره‌مند نیستیم. اکثر خودروهای چینی امکانات رفاهی متعددی دارند که بیسو هم از آن بی‌بهره نیست. در بیسو T3 امکاناتی ازجمله دوربین جلو، رادار نقطه کور، رادار خطی، ترمز پارک برقی، رادار جلو، صندلی شش حالته برقی راننده (شاگرد: چهار حالته دستی)، آیینه تاشو برقی و سقف شیشه‌ای وجود دارد. درکل باید گفت بیسو در قسمت کابین و امکانات رفاهی نسبت به قیمت مناسبش نمره قبولی دریافت می‌کند.

مشخصات فنی بیسو T3

این روزها که قیمت بنزین رو به افزایش است، ما باید به سراغ خودرویی با حجم موتور پایین‌تر برویم که مصرف کمتری داشته باشد و بیسو T3 یکی از همین خودروهاست.

تست و بررسی بیسو T3

بیسو T3 از یک موتور ۴ سیلندر ۱/۳ لیتری توربو متصل به یک گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی بهره می‌برد. قدرت ۱۳۳ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که در دور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ حداکثر گشتاور به چرخ‌های جلو وارد می‌شود. به گفته شرکت سازنده، بیسو می‌تواند در ۱۲ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ برسد و نهایتاً با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. بیسو در چین با پیشرانه‌های مختلف و گیربکس ۵ سرعته عرضه می‌شود.

در نظر داشته باشید که با این موتور توربو و حجم اندک باید بنزین با کیفیت در باک خودرو بریزید.

تجربه رانندگی با بیسو T3

هنگامی‌که به خودرو استارت می‌زنید با کم‌ترین صدا روشن می‌شود، اما نکته منفی این است که در سرعت‌های بالا سروصدای بسیار زیادی به کابین وارد می‌شود و هنگام شتاب گیری از صدای گوش‌خراش بیسو آزار می‌بینید. بیسو در دست‌اندازهای کوچک و بزرگ نسبت به خودروهای چینی راضی‌کننده است، اما در مقایسه با خودروهای کره‌ای مانند هیوندای توسان خیلی جالب عمل نمی‌کند. هندلینگ و پایداری خودرو راضی‌کننده است. بدترین مسئله بیسو شتاب اولیه آن است و موقع راه افتادن واقعاً شما را آزار می‌دهد و مانند تمام خودروهایی که گیربکس CVT دارند، هنگامی‌که آن را روی حالت برفی و یا اسپرت قرار دهیم، در عملکرد گیربکس هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و فقط برای دل‌خوشی شما دور موتور بالاتر می‌رود! اگر بخواهم از کیفیت سواری بیسو را توصیف کنم، باید بگویم که اصلاً مناسب نیست و شما هیچ لذتی نمی‌برید و نمی‌توانید رانندگی پر گاز و اسپرتی داشته باشید و فقط باید آرام برانید.

با اندازه‌گیری مالک شتاب بیسو ۱۲/۶ بوده است که به عدد ۱۲ کمپانی نزدیک است. صندلی‌های نه‌چندان راحت خودرو در طولانی‌مدت شما را خسته می‌کند. مصرف سوخت بیسو بسیار عجیب‌وغریب است. بنا بر گفته مالک این خودرو به‌طور ترکیبی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به موتور ۱۳۰۰ سی‌سی اصلاً مناسب نیست. شرکت سازنده مصرف خودرو را ۷/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌داند که تقریباً با مصرف واقعی همخوانی دارد. در مورد استهلاک هم باید گفت بیسوی ما تا امروز پانزده هزار کیلومتر کار کرده است. مالک به خودرو فقط بنزین معمولی زده و تا امروز بیسو هزینه‌ای برای تعمیرات برای مالک نتراشیده است! گفتنی است نمایندگی‌های سیف خودرو در کشور ما محدود است، بنابراین خدمات پس از فروش مناسبی هم ندارد.

تست و بررسی بیسو T3

جمع‌بندی

بیسو T3 یک خودروی کامپکت اقتصادی شهری است که از طراحی و آپشن‌های جذابی بهره می‌برد، اما بازار فروش مناسبی ندارد و در بازار ایران بداقبال بوده است. البته بدفروش بودن دلیل بد بودن نیست. پس اگر به دنبال خودروی اقتصادی با موتور کم‌حجم هستید یا اهل گاز دادن نیستید و می‌خواهید از آپشن‌های بیشتر بهره ببرید، می‌توانید به سراغ خودروهایی چون بیسو T3 و یا رقبایش نظیر هاوال H2، چری تیگو ۵ و یا ریگان کوپا و… بروید. قیمت بیسو T3 در بازار امروز از ۶۵۰ میلیون شروع می‌شود و در نسخه‌های صفر کیلومتر فول آپشن تا ۸۰۰ میلیون تومان بالا می‌رود.

تست و بررسی بیسو T3

و در پایان کار از جناب آقای حسین تویسرکانی برای همکاری با تیم پدال تشکر می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!