ساکنان البرز چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها/ گره کور متروی کرج باز شود


ساکنان البرز چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها/ گره کور متروی کرج باز شود

البرز - اگرچه سفر نصف روزه رئیس جمهور مصوبات خوبی برای البرزی ها را دربرداشت اما مردم استان چشم‌انتظار تحقق این وعده‌ها هستند زیرا بررسی ها نشان دهنده بوده که اقدامات محسوسی انجام نشده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: ۱۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ مصادف با پنجم ماه مبارک رمضان بود که رئیس جمهور و هیئت همراه در قالب نوزدهمین سفر استانی به البرز سفر کردند، اگرچه این سفر تنها یک نصف روز بیشتر نینجامید اما مصوبات راه‌گشایی در پی داشت، مصوباتی که هر کدام در صورت تحقق مشکلی را از مشکلات ریز و درشت کوچک‌ترین استان کشور باز می‌کند. مشکلاتی که برخی از آن در قالب گزارش «مطالبات مردم البرز از دولت» مطرح شد.

تعدادی از معاونان رئیس جمهور، وزرا و معاونان و مدیران کل وزارتخانه‌ها حجت‌الاسلام رئیسی را در این سفر همراهی و به نمایندگی از رئیس جمهور به هفت شهرستان تابعه استان سفر کردند، تا با دیدار با مردم و مسئولان محلی به بررسی نیازها و مشکلات بپردازند.

تمامی اخبار سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه را در این قالب می‌توان در لینک «نوزدهمین سفر استانی هیئت دولت» مشاهده کرد.

ساکنان البرز چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها/ گره کور متروی کرج باز شود

مصوبات سفر رئیس جمهور به البرز چه بود؟

۱۷۲ طرح با ۱۰ هزار و ۷۴۳ میلیارد اعتبار برای سفر استانی رئیس جمهور به البرز مصوب شد، علاوه بر طرح‌های عمرانی، برای طرح‌های اقتصادی البرز مبلغ ۲۳ هزار و ۲۰۹ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه گذاری از منابع داخلی بانک‌ها برای توسعه اقتصادی استان البرز پیش بینی شد.

یک هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان تسهیلات برای ازدواج جوانان البرز در سال جاری پیش‌بینی شد، همچنین برای توسعه فضاهای آموزشی یک هزار و ۷۱ میلیارد تومان طی سه سال دیده شد که مدارس کپری و کانکسی جمع‌ آوری شود.

در بخش توسعه تخت‌های بیمارستانی البرز اعتبار پیش بینی شد، ضمن آنکه در حوزه راه‌های استان بیشترین اعتبارات تدارک در نظر گرفته شده است، سایر حوزه‌ها، مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها، میراث فرهنگی، گردشگری، وزارت نفت، وزارت نیرو، محیط زیست ورزش و جوانان بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بنیاد حفظ آثار، جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید، دستگاه قضائی نیز در البرز اعتبار پیش‌بینی شد.

بخش زیربنایی ۵۴ طرح با ۶ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و بانک‌ها
صنعت و معدن ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات
فرهنگی و آموزشی و ورزشی ۳۹ طرح با اعتبار یک هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان
بهداشت و درمان ۱۳ طرح با اعتباری بیش از ۷۵۵ میلیارد تومان
رفاهی و اجتماعی ۱۶ طرح با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان و ۲۰۵ میلیارد تومان تسهیلات
آب، خاک و کشاورزی ۲۹ طرح با اعتباری حدود ۷۳۸ میلیارد تومان
اشتغال ۴ طرح با اعتباری حدود ۳۴۰ میلیارد تومان و تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان
حوزه‌های امنیتی، انتظامی و قضائی ۹ طرح با اعتبار ۲۵۱ میلیارد تومان

در مجموع نیز سرمایه‌گذاری و مشارکت بانک‌ها طی ۲ توافق به ۲۲ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان مورد موافقت قرار گرفت.

جذب اعتبارات سفر ریاست جمهوری به البرز روند مساعدی دارد

مصطفی پوریایی، نماینده استاندار البرز در پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور در خصوص آخرین وضعیت تأمین اعتبار مصوبات سفر رئیس به استان البرز اظهار کرد: از اعتبار در نظر گرفته شده برای این سفر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان آن اسناد بوده و به ادارات ابلاغ شده است، همچنین اعلام شده که ۳۲۵ میلیارد تومان دیگر در مرحله دوم پرداخت شود که در حال پیگیری هستیم.

ساکنان البرز چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها/ گره کور متروی کرج باز شود

وی با اشاره به اینکه اجرای مصوبات، بعد از عید نوروز و در سال ۱۴۰۱ انجام شده است، گفت: برخی از مصوبات مربوط به سال ۱۴۰۱ و برخی تا ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ طول می‌کشد به همین دلیل هر سال به صورت چهار قسط یا در چهار فصل بودجه‌ای پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول در این خصوص توضیح داد: اگر دستگاه اجرایی برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار درخواست کند اگر در سال ۱۴۰۱ باشد بایستی تا شهریور ۱۴۰۲ در ۴ فصل بودجه‌ای آن را تزریق کنیم که سعی شده در اقساط اول مبالغ بیشتری به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در هفته‌های آتی ابلاغ‌ها از سمت سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان البرز به ادارات و دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد، گفت: اگر دستگاهی بدهی به پیمانکاری داشته باشد با تحویل اسناد به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان با دریافت اوراق، بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنند.

پوریایی به پروژه‌هایی که در اولویت پرداخت بودجه هستند، اشاره کرد و گفت: عمده بودجه‌ها در خصوص پروژه‌های آبرسانی است اما اعتبارات قابل توجهی نیز صرف توسعه سرانه‌های حوزه بهداشت و درمان استان می‌شود چرا که به دلیل کمبود اعتبار روند پروژه‌ها در این بخش کند بوده است.

وی افزود: تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان محدود است این در حالی است که برخی از پروژه‌های عمرانی بیمارستان‌های استان پیشرفت قابل توجهی داشتند اما به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده بودند که در اولویت تأمین اعتبار قرار گرفتند.

نماینده استاندار البرز در پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برخی از پیمانکاران بیمارستان‌ها که طلب ۲۰ میلیاردی تومانی داشته‌اند علاوه بر آن ۲۰ میلیارد تومان، برای خرید تجهیزات بیمارستان مبالغی دیگر نیز دریافت کرده‌اند تا سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش یابد.

پوریایی به پیشرفت فیزیکی قابل توجه بیمارستان‌های نیمه‌کاره استان به ویژه بیمارستان فردیس اشاره کرد و افزود: با پرداخت بودجه مورد نیاز برای تجهیز بیمارستان فردیس و طلب پیمانکار مربوطه و پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد، امیدواریم تا چند ماه آینده این بیمارستان افتتاح شود.

سرانه پایین آموزشی در البرز

وی به تأمین اعتبار توسعه سرانه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: سرانه آموزشی استان البرز نسبت به کل کشور پایین است به همین دلیل بودجه قابل توجهی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

پوریایی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی پروژه‌های شاخص ملی در بخش‌های مختلف فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی فعال هستند و در حال تزریق بودجه هستند، گفت: برخی به دلیل بدهی به پیمانکاران در حال پرداخت آنها هستیم به طور مثال ورزشگاه ۶ هزار نفری کرج که دپوی بدهی بالایی داشته‌اند پرداخت شده، علاوه بر آن بودجه اضافی برای تکمیل این ورزشگاه در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی با استان داشته همچنین با پیگیری‌های استاندار البرز توانسته‌ایم بودجه‌های خوبی برای استان تأمین کنیم چراکه بعضاً مسئولین نهادهای کشوری اطلاعات درستی از مشکلات استان برای تأمین بودجه ندارند از این رو سعی شده است هدایت شده عمل شود تا بودجه‌های لازم محقق شود.

پوریایی به پروژه‌های شاخص استان اشاره کرد و گفت: انتقال آب به اشتهارد، احداث تونل جاده هشتگرد به طالقان، اصلاح جاده‌های خطر ساز مثل تعریض مسیر شهرک ماهدشت، تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، احداث مدرسه، تکمیل سیستم سیگنالینگ مترو هشتگرد و تکمیل متروی درون شهری کرج، ایجاد خوابگاه‌های دانشجویی و تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری از جمله پروژه‌هایی است که به آنها تزریق بودجه صورت گرفته و به صورت هدفمند و مستمر روند پیشرفت کار مورد بررسی و پایش دقیق قرار می‌گیرد.

گره کور متروی کرج باز می‌شود؟

کلنگ پروژه قطار شهری کرج از سال ۱۳۸۵ آن به زمین زده شده اما تاکنون با دلایل مختلف به بهره‌برداری نرسیده و برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ طی ۱۵ سال اخیر اجرای این پروژه ناکام مانده و مردم رنگ قطار شهری را به چشم ندیده‌اند. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در باید از کارگاه ساخت خط ۲ قطار شهری کرج اظهار کرد: اینکه اتمام یک پروژه آن هم پروژه‌ای مهم تا این حد طول بکشد اصلاً قابل قبول نیست. ۱۵ سال برای تکمیل این پروژه مدت بسیاری است که موجب ناخرسندی مردم شده است که باید این مشکل را رفع کنیم. مدیران پروژه ساخت خط ۲ قطار شهری کرج باید برنامه زمان‌بندی دقیقی را برای تکمیل این پروژه ارائه دهند. از مدیران و صاحب‌نظران می‌خواهیم تا پیشنهادهای خود را برای روش‌های تأمین مالی تکمیل این پروژه اراده دهند.

ساکنان البرز چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها/ گره کور متروی کرج باز شود

محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در این راستا با بین اینکه بخشی از مترو کرج در هفته دولت به صورت آزمایشی افتتاح می‌شود، اظهار کرد: بنا شده ایستگاه f تا k (۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی) در هفته دولت به صورت آزمایشی بهره برداری شود.

وی با اشاره به گام‌های مورد نیاز برای بهره برداری قطعی از این ۲ ایستگاه توضیح داد: تست سرد، تست گرم و راه اندازی آزمایشی مراحلی است که قبل از بهره برداری قطعی از این ایستگاه‌ها باید طی شود.

وی اضافه کرد: با راه اندازی آزمایشی که شهریور ماه انجام می‌شود، طبق پروتکل‌های بین‌المللی سیر و حرکت قطار شهری، حدود سه ساعت در روز مسافر در ایستگاه‌ها جابه‌جا می‌شود. در بهره برداری قطعی هم ایستگاه‌ها حدود ۱۲ ساعت در روز پذیرای مسافران خواهند بود.

یک شهرستان جدید در البرز تشکیل می‌شود؟

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز درباره تشکیل یک شهرستان جدید وعده داد و با اشاره به ظرفیت‌ها ماهدشت، محمدشهر و کمالشهر تصریح کرد: یک شهرستان جدید در استان ایجاد می‌شود تا توسعه‌یافتگی بیشتری صورت گیرد و در تقسیمات کشوری دارای اولویت باشند.

ساکنان البرز چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها/ گره کور متروی کرج باز شود

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در این زمینه اظهار کرد: این شهرهای پر جمعیت استان باید به شهرستان ارتقا یابند تا برای توسعه و پیشرفت مورد توجه ویژه قرار گیرند، ارتقای این شهرها در سفر رئیس جمهور محترم دولت مردمی سیزدهم مطرح شد و دستور بررسی و اقدام از سوی آیت الله رئیسی دریافت کرد. اکنون مصمم هستیم که با پیگیری‌های ویژه نسبت به تحقق این امر اقدام کنیم و سفر احمدی مدیر کل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور نیز با این هدف صورت گرفت.

بیمارستان کمالشهر و رفع گرد محرومیت در حوزه درمانی

این بیمارستان از حدود هفت سال پیش کلنگ‌زنی شد که به خاطر مشکلات ریز و درشت به سرانجام نرسید، خبرگزاری مهر در قالب گزارش با عنوان «بیمارستان نیمه‌تمام کمالشهر ناامید از دولت؛ چشم‌انتظار خیرین» به بیان این مشکلات پرداخت، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در حاشیه بازدید از بیمارستان در حال احداث کمالشهر اظهار کرد: این منطقه به وجود بیمارستان نیاز دارد و باید نیاز آنها برطرف شود. با همت وزیر بهداشت و استاندار البرز این بیمارستان تا دو سال آینده ساخته شود. وزارت بهداشت منابع لازم برای این کار را اختصاص دهند.

ساکنان البرز چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها/ گره کور متروی کرج باز شود

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در این زمینه اظهار کرد: از شهرداری و شورای اسلامی شهر کمالشهر این انتظار وجود دارد که تا زمان تخصیص اعتبار از محل سفر رئیس جمهور به استان، تا جای ممکن نسبت به پیشبرد امور و همکاری با پیمانکار اقدام کنند. بیمارستان کمالشهر مورد توجه ویژه رئیس جمهور است و با توجه به نیاز منطقه و مطالبه مردم باید در زمان مقرر تکمیل شود.

اعتبارات فرهنگی سفر رئیس جمهور به البرز ابلاغ شد

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز با بیان اینکه طی مکاتبه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبارات فرهنگی مصوب در سفر رئیس جمهور به استان ابلاغ شد، اظهار کرد: بر این اساس ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز فرهنگی و هنری کرج به نسبت مساوی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و استان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تخصیص یافت. همچنین ۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خانه مطبوعات به نسبت مساوی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و استان تعلق گرفت.

وی بیان کرد: مبلغ ۱۶ میلیارد تومان نیز برای تکمیل کتابخانه‌های طالقان و ماهدشت اختصاص پیدا کرد، برای تکمیل شهرک سینمایی شهر جدید هشتگرد هم ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تأمین می‌شود. با تزریق این اعتبارات، زیرساخت‌های فرهنگی استان تا حدود قابل توجهی ارتقا می‌یابد.

ایران کوچک همان گونه که به عنوان آخرین استان کشور تأسیس شد در بسیاری از سرانه‌ها و امکانات یا آخرین است یا رتبه بسیار پایینی دارد، حالا مردم استان چشم انتظار آن هستند که وعده‌های داده رئیس جمهور بخشی از مشکلات آنها را حل کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فرمانده جدید سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز معرفی شد