قول رئیس مجلس برای تامین اعتبار ساماندهی حریم «فلک الافلاک»


قول رئیس مجلس برای تامین اعتبار ساماندهی حریم «فلک الافلاک»

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از قول رئیس مجلس برای تامین اعتبار ساماندهی حریم قلعه تاریخی «فلک الافلاک» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عطا حسن‌پور در سخنانی با اشاره به بازدید «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی از قلعه «فلک‌الافلاک»، موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی و سایر بخش‌های این مجموعه تاریخی-فرهنگی اظهار داشت: در این راستا رئیس مجلس به منظور تأمین اعتبار کافی برای ساماندهی عرصه قلعه «فلک‌الافلاک» قول همکاری مساعد داد.

وی اضافه کرد: «به موجب سفر رئیس مجلس به لرستان مقرر شد، بودجه سال ۱۴۰۱ به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ شود و امیدواریم هر چه زودتر با تخصیص اعتبار لازم، ساماندهی کامل قلعه «فلک‌الافلاک» انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: همچنین در این بازدید «قالیباف» بر ثبت جهانی این قلعه تاریخی و فرهنگی تاکید کرد.

بنا بر این گزارش، قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!