36موکب استان سمنان در راه کربلا/خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع)


36موکب استان سمنان در راه کربلا/خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع)

سمنان- اعزام ۳۶ موکب از استان سمنان به کربلا نشان از نقش آفرینی ویژه مردم این استان در رویداد اربعین دارد، حالا در نخستین مرحله ۲۲ کامیون به مقصد عراق حرکت کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نزدیک به ۲۰ روز دیگر اربعین حسینی فرا می‌رسد، و عاشقانی که ۴۰ روز برای ارباب شهید خود عزاداری کرده اند سعی می‌کند با هر روشی که شده خودشان را به قبله‌گاه عشق یعنی حرم اباعبدالله حسین (ع) که در کربلا قرار دارد برساند.

عزاداران زیادی از همان روزهای اول محرم برای سفر اربعین برنامه‌ریزی کرده و کوله بار خود را آماده می‌کنند تا با پای پیاده عازم سفر عشق شوند پای زائران حسینی وقتی که به مرز مهران می‌رسد نه تنها خسته نمی‌شود بلکه تازه جان دوباره می‌گیرد چرا که می‌داند برای رسیدن به معشوق باید راه زیادی را بپیماید.

اعزام ۳۶ موکب از استان سمنان به کربلا

مرز مهران در این زمان پر اسپندهایی می‌شود که موکب ها آن را برای زائران دود می‌کنند. این مرز که ۲۸۰ کیلومتر با کربلا فاصله دارد و مهم‌ترین مرز زمینی به حرم اباعبدالله شناخته می‌شود، در سال جاری میزبان چهار موکب از استان سمنان خواهد بود.

از مرز مهران که خارج و به کشور عراق وارد می‌شوید افرادی را می‌بینید که مدام مشغول خدمات رسانی به زوار هستند. افرادی که خود را خادم زائران می‌دانند از صبح تا شب به آنان خدمت می‌کنند.

جبار دوست محمدی رئیس نوسازی عتبات عالیات استان سمنان می‌گوید: در عراق هر موکب استان سمنان، بر اساس نوع خدمات و محل استقرار به طور میانگین بین ۸۰ الی ۱۵۰ نفر خادم دارد. ۳۶ موکب استان سمنان در اربعین سال جاری به این کشور اعزام می‌شوند.

در پشت صحنه این خدمت رسانی و پیاده روی اربعین کسانی هستند که روزها و ماه‌های پیش از محرم و پس از این ماه قمری تا اربعین تلاش می‌کنند، نیرو و کمک‌های لازم را برای این سفر جمع آورده کرده و برای عراق ارسال کنند.

آمار و ارقام موکب‌های اعزامی استان سمنان که بیان شد، اطلاعاتی بود که رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان درباره برنامه‌های اربعین استان با حضور در محل کاروان‌های پشتیبانی اربعین استان اعلام کرد.

36موکب استان سمنان در راه کربلا/خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع)

حال و هوای کمک‌های مردمی

حال و هوای افرادی که برای جمع آوری محموله موردنیاز اربعین استان سمنان در محل کاروان‌های پشتیبانی جمع شدند دست کمی از حال و هوای مسافران اربعین نداشت در آنجا مردم «هر که دارد هوس کربلا بسم الله / السلام علیک یا اباعبدالله» می‌خوانند و برای ارسال هرچه سریع‌تر کمک‌های ارسالی استان سمنان برای پیاده روی اربعین کمک کردند.

کامیون‌های غول پیکری که یک به یک صف شدند تا هرچه کمک‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست موکب ها برسانند. حسن همتی راننده یکی از کامیون‌ها گفت: از همدان به شوق اباعبدالله (ع) تا استان سمنان رانندگی کرده که کمک‌ها را به کربلا (نجف اشرف) تحویل دهد.

مسئولان پشت صحنه برای همه چیز حتی شرایط آب و هوای کربلا برنامه‌ریزی کردند تا جایی که در طرفی افرادی مشغول به ساخت سه سردخانه بودند تا پنیر و تخم مرغ مصرفی آنجا را با تنظیم دمای زیر صفر و بالای صفر سردخانه نگهداری کنند.

محمدی یکی از مسئولان موکب شیفتگان امام حسین نیز به خدمت رسانی این موکب در پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: موکب شیفتگان امام حسین (ع) درعمود ۷۶ به مسافران اربعین خدمت رسانی می‌کند.

رعایت بهداشت دغدغه موکب‌ها

جبار دوست محمدی رئیس سازمان عتبات عالیات استان سمنان بر رعایت بهداشت مواکب در پیاده روی اربعین تاکید کرد و به خبرنگار مهر، گفت: در مواکب یک نفر با نام نماینده بهداشت حضور یافته و بر سلامت آنجا نظارت می‌کند.

وی افزود: عزاداری مردم استان سمنان به ۱۰ شب اول محرم ختم نمی‌شود، چرا که آنان با کمک‌های خود برای راهپیمایی اربعین حسینی نخستین محموله مورد نیاز که شامل اقلام اساسی موردنیاز خوراکی و غیرخوراکی بود را از دامغان، شهر صد دروازه استان با ۲۲ کامیون راهی عراق کردند.

آمادگی خدمت رسانی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان اما با اشاره به همکاری دوباره کامیون داران استان سمنان با کمیته حمل و نقل و سوخت اربعین حسینی خاطر نشان کرد: تمامی ظرفیت‌های حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان آمادگی ارائه خدمت هرچه بهتر به زائران امام حسین (ع) را دارند و بلافاصله با آماده شدن اقلام مورد نیاز موکب‌های حسینی کامیون داران برای بارگیری حضور خواهند یافت که این روند تأمین ناوگان باری تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

احسان منصور کیایی از حمایت مردم ولایتمدار و شهید پرور استان سمنان و حرکت عظیم مردمی و اکرام زائران اربعین قدرانی کرد و گفت: امیدواریم ما نیز بتوانیم با کمک همه جانبه این اداره کل کمکی شایسته به زوار اباعبدالله الحسین داشته باشیم.

واکسیناسیون اهمیت دارد

سخنگوی ستاد کرونای استان سمنان نیز درباره اربعین می‌گوید: در مراسم‌های پایانی ایام ماه صفر از جمله پیاده روی میلیونی اربعین و پیاده روی زائران امام هشتم (ع) به مشهد مقدس و اوج مسافرت‌های تابستانی در شهریور ماه، نیاز است تا نظارت‌ها افزایش و اقدامات لازم در حوزه تکمیل واکسیناسیون در دُز های سوم و یادآور در دستور کار باشد.

احمد ریواده بیان داشت: تست و شناسایی بیماران در بازگشت زائران پیاده روی میلیونی اربعین به کشور در پایان مراسم‌های ویژه این مهم در مبادی ورودی کشور امری قابل توجه است البته تاکید داریم کسانی که قصد حضور در راهپیمایی اربعین حسینی را دارند، اهتمام داشته باشند تا شرایط لازم بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی کشوری را در بحث واکسن مَد نظر قرار دهند.

مردم استان سمنان علاوه بر کمک برای برگزاری مراسم پیاده روی اربعین حسینی به روش‌های گوناگونی سعی می‌کنند عشق خودشان را به سالار شهیدان نشان دهند و یاد ایشان را زنده نگه دارند. برای مثال برگزاری مراسم تعزیه در تکیه زنجیری و یوم العباس در شاهرود، مراسم خیمه سوزانی در سرخه و نخل گردانی در مجن از جمله مواردی هستند که می‌خواهند با آنها پیام عاشورا را انتقال دهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها