تجارت خارجی 3.6 میلیون تن کالا در گمرکات مازندران


تجارت خارجی 3.6 میلیون تن کالا در گمرکات مازندران

ساری- ناظر گمرکات مازندران گفت: طی یک سال گذشته سه میلیون و ۶۹۵ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و۴۶۹ میلیون دلار از طریق گمرکات تجارت خارجی شد.

عسکر نیک نفس در گفتگو با خبرنگار مهر تجارت خارجی یک سال منتهی به هفته دولت را سه میلیون و ۶۹۵ هزار تن به ارزش ۱ میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار از حوزه نظارت گمرکات استان اعلام کرد و گفت: سهم صادرات از این تجارت بیش از یک میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۸ میلیون و ۶۴۷ هزار دلار بوده است.

وی ادامه داد: کالاهای صادراتی شامل فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مواد پلاستیکی، کیوی و… بوده که از گمرکات نوشهر، امیر آباد، ساری، فریدونکنار و آمل به مقصد حدود ۵۰ کشور جهان نظیر فدراسیون روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، عراق، آذربایجان، امارات، ترکیه و… صادر شده است.

وی افزود: همچنین از آغاز دولت سیزدهم تا شهریور ۱۴۰۱ واردات انواع کالا از گمرکات مازندران بالغ بر دو میلیون و ۳۵۲ هزار تن به ارزش ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون و ۵۸۰ هزار دلار بوده و عمده ترین کالاهای وارداتی شامل ذرت دامی، گندم، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی، جو دامی، کک نفتی ومتالوژی، چوب وتخته، روغن پایه، کاغذ، ماشین آلات و اجزای آن و خمیر چوب، ۱۰ قلم اول کالاهای وارده به گمرکات مازندران طی این مدت را تشکیل داده‌اند.

نیک نفس یادآور شد: عمده ترین کشورهای طرف مبادله وارداتی شامل: روسیه، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان، قزاقستان، سوئیس، ترکمنستان، هلند وانگلستان بوده و کالاهای وارداتی به گمرکات مازندران شامل کالاهایی نظیر جو دامی، ذرت دامی، گندم، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی، کک نفتی، چوب و تخته، دانه‌های روغنی و… هستند.

ناظر گمرکات مازندران تصریح کرد: همچنین طی دولت یک ساله نخست دولت سیزدهم، ترانزیت کالا از گمرکات مازندران ۴۷۸ هزار و ۴۵۰ تن به ارزش ۱ میلیون و ۷۰۳ هزار دلار بوده است که کالاهای ترانزیت خارجی مبدا سه گمرک نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار شامل کانتینرخالی، سیگار، موادسوختی، لوله حفاری، محصولات شیمیایی، تخته نرادو… بود که به پاکستان، امارات، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان و مناطق ویژه ایران ترانزیت شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


هفتمین کنگره ملی اخلاق پزشکی در ساری آغاز کرد