پیش بینی عوارض خطرناک درمان سرطان با سلول های CAR-T


محققان آمریکایی در مطالعه اخیر خود بیمارانی که مستعد عوارض نوروتوکسیک ناشی از درمان سرطان هستند، را شناسایی کرده اند. به گزارش سیناپرس، ایمونوتراپی مبتنی بر سلول، به نام سلول درمانی CAR-T...

پیش بینی عوارض خطرناک درمان سرطان با سلول های CAR-T

محققان آمریکایی در مطالعه اخیر خود بیمارانی که مستعد عوارض نوروتوکسیک ناشی از درمان سرطان هستند، را شناسایی کرده اند.

به گزارش سیناپرس، ایمونوتراپی مبتنی بر سلول، به نام سلول درمانی CAR-T انقلابی در درمان چندین سرطان ایجاد کرده است. این درمان، از سلول های T اصلاح شده ژنتیکی، برای هدف قرار دادن و حمله به انواع خاصی از لوسمی و لنفوم، استفاده می کند. با این حال، همچنان با طیف وسیعی از عوارض جانبی خطرناک همراه است که برخی از آن ها بر عملکرد مغز تأثیر می گذارند.

یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن انجام شد، نشان داده است که آزمایش خون قبل از شروع درمان با سلول های CAR-T، می تواند بیمارانی را که در معرض خطر عوارض جانبی نوروتوکسیک این درمان هستند، شناسایی کند.

محققان با تجزیه و تحلیل نمونه ‌های خون بیماران قبل، حین و بعد از درمان با سلول‌ های CAR-T دریافته اند که سطح پروتئینی به نام زنجیره سبک نوروفیلامنت (NfL) در بیماران مستعد عوارض نوروتوکسیک، بالاتر است.به گزارش سیناپرس، سطح بالای پروتئین حتی قبل از شروع درمان، وجود دارد و این سطوح در طول درمان و تا یک ماه پس از آن، همچنان بالا باقی می ‌مانند.

یافته های محققان، می ‌تواند به پزشکان کمک کند تا این عوارض جانبی خطرناک را پیش ‌بینی کرده و درمان ‌هایی را آغاز کنند که می ‌توانند اثرات نوروتوکسیک را در مراحل اولیه درمان، کاهش دهند. به گزارش سیناپرس، همچنین راه را برای توسعه روش هایی جهت جلوگیری از عوارض جانبی یا کاهش خطر آن ها پیش از شروع درمان با سلول های CAR-T باز می کند.

پژوهشگران گفته اند، مطالعه ما نشان می‌ دهد که برخی از بیمارانی که درمان با سلول‌ های CAR-T را دریافت می‌ کنند، حتی قبل از شروع درمان، آسیب ‌های تشخیص داده ‌نشده ‌ای در نورون‌ های موجود داشته ‌اند. به نظر می رسد که این مسئله، آن ها را مستعد ابتلا به عوارض نوروتوکسیک می کند. اگر متوجه شویم چه کسانی در معرض خطر این عوارض هستند، می‌ توانیم اقدامات اولیه را برای پیشگیری یا کاهش شدت آن ها انجام دهیم.

محققان اضافه کرده اند: ما قصد داریم مطالعات خود را برای یافتن منشا آسیب عصبی در این بیماران سرطانی ادامه دهیم. این، یک فرصت عالی برای پر کردن شکاف ها و گرد هم آوردن اطلاعات به منظور حل یک مشکل آزاردهنده و کمک به بیماران است.

به گزارش سیناپرس، تا به حال، پروتئین NfL برای اندازه گیری یا نظارت بر شدت چندین بیماری عصبی، از جمله بیماری آلزایمر و ام اس استفاده شده است. سطوح پایه NfL می ‌تواند بیمارانی را که مستعد عوارض جانبی نوروتوکسیک هستند، از سایر بیماران، متمایز کند.

این عوارض در افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است شامل مشکلات حافظه، گیجی، مشکل در خواندن و سردرد، تشنج، سکته مغزی و یا تورم مغز باشد. پزشکان، این عوارض را عمدتاً با استروئیدها و گاهی اوقات با درمان های تعدیل کننده سیستم ایمنی که سعی در کاهش التهاب دارند، مدیریت می کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله JAMA Oncology منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم