انتشار مقاله واکسن mRNA ایرانی کُرناپسین در بخش تخصصی نشریه Nature


انتشار مقاله واکسن mRNA ایرانی  کُرناپسین  در بخش تخصصی نشریه Nature

رکنا: مقاله واکسن ایرانی بر پایه mRNA، در بخش تخصصی نشریه معتبر Nature به نام npj Vaccines پذیرفته و امروز در این نشریه منتشر شد.

به گزارش رکنا، به دنبال شیوع پاندمی کرونا و نیاز مبرم کشور به واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کووید، مطالعه روی واکسن mRNA با پلتفرمی مشابه نمونه های خارجی نظیر فایزر و مدرنا با عنوان واکسن کرناپسین، در دستور کار یک تیم پژوهشی زیر نظر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور قرار گرفت.

به دنبال آغاز مطالعات از اردیبهشت سال ۱۳۹۹، در اواسط تابستان، فناوری سنتز mRNA مربوطه، منطبق با استانداردهای تعیین شده در مطالعات پیشین، تکمیل و کارایی مولکول حاصله در ایجاد پاسخ ایمنی در موش مورد تایید قرار گرفت.

به صورت موازی، طراحی و ساخت نانوذرات لپیدی به عنوان حامل مولکول های mRNA انجام گرفته، عدم سمیت، کارایی بالا در محصورسازی و تحویل mRNA به سلول های هدف، ارزیابی و تایید شد.

با نهایی شدن سازه به دست آمده، فاز مطالعات حیوانی بر روی موش و میمون رزوس با تکیه بر امکان سنجی و اثبات مفاهیم (Proof of Concept) آغاز و علیرغم تمامی کمبودها، دشواری در واردات مواد اولیه و غیره در اواسط اسفندماه ۱۳۹۹ تکمیل شد.

انتشار مقاله واکسن mRNA ایرانی "کُرناپسین" در بخش تخصصی نشریه Nature

اکنون هم مقاله حاصل از این تلاش به عنوان یک مقاله بین المللی ایران در زمینه طراحی و تولید واکسن علیه کووید۱۹و همچنین اولین گزارش موفقیت آمیز از دستیابی کشور به فناوری واکسن های بر پایه mRNA، در بخش تخصصی نشریه معتبر Nature به نام npj Vaccines پذیرفته و امروز در این نشریه منتشر شد.

اگرچه به دلیل تحریم، راه اندازی خط تولید محصول و تکمیل فاز پیش بالینی با وقفه مواجه شد، دست‌یابی پژوهشگران ایرانی به فناوری واکسن های مبتنی بر mRNA، افق روشنی را برای طراحی و عرضه نسل نوینی از داروها به منظور پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری ها شامل سرطان، اختلالات خودایمنی، ایدز و سایر عفونت های ویروسی، ترسیم می کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی عروس و داماد از جنسیت بچه شان در جشن عروسی / همه شوکه شدند ! + فیلم