نهضت عاشورا زیربنا و نقطه عطف فرهنگ شیعی است


نهضت عاشورا زیربنا و نقطه عطف فرهنگ شیعی است

ساوه - امام جمعه ساوه گفت: نهضت عاشورا زیربنا و نقطه عطف فرهنگ شیعی است و ادبیاتی که حول این محور به وجود آماده خاص و مستقل است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جعفر رحیمی شامگاه دوشنبه در اختتامیه نخستین کنگره شعر عاشورایی که در سالن سلمان ساوجی ساوه برگزار شد، اظهار کرد: نهضت عاشورا چه در شعر، چه در قصه و چه در قالب‌های دیگر ادبی تمام شدنی نیست، یک مکتب و مذهب همیشگی است و از هر منظر و زاویه‌ای که به آن نگاه کنیم، نو است از این رو که حماسه و عاطفه در شعر جایگاه وسیع‌تری برای جولان دارند.

وی افزود: نهضت عاشورا زیربنای فرهنگ شیعی است و نقطه عطف فرهنگ شیعی هم واقعه عظیم کربلا است. ادبیاتی که حول محور کربلا به وجود آمده یک ادبیات کاملاً مستقل و خاص خود این واقعه عظیم است.

امام جمعه ساوه تصریح کرد: ادبیات عاشورایی از ریشه دارترین و گسترده‌ترین شاخه‌های ادبیات آئینی است که تاریخ نظم و نثر و شواهد آن، گواه وسعت و قدمت این جریان در مقاطع مختلف تاریخ ادبیات است.

رحیمی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در عرصه هنر برای تبیین و ترویج شعائر و موازین دینی و اعتقادی و جایگاه و منزلت شاعران آئینی تصریح کرد: شاعران اهل بیت (ع) در واقع رسانه‌هایی هستند که پیام قیام سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم را در قالب شعر به عنوان یکی از بهترین ابزارهای حفظ و ترویج فرهنگ عاشورا منتقل می‌کنند.

وی افزود: باید در حفظ و نشر فرهنگ عاشورا تمام توان و تلاش خود را به کار گیریم و این مهم می‌تواند در قالب‌های هنری چون شعر به بهترین شکل صورت گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره شوکه کننده بازیگر نقش الیور توئیست در 72 سالگی