عوارض سالیانه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟


عوارض سالیانه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از هزینه‌های جانبی که مالکین خودرو باید بپردازند، عوارض سالیانه خودرو است. در این مطلب قصد داریم نحوه محاسبه آن را شرح دهیم.خرید خودرو و استفاده از آن هزینه‌های جانبی فراوانی به همراه خواهد داشت و یکی از آنها عوارض سالیانه‌ای است که باید...

یکی از هزینه‌های جانبی که مالکین خودرو باید بپردازند، عوارض سالیانه خودرو است. در این مطلب قصد داریم نحوه محاسبه آن را شرح دهیم.

خرید خودرو و استفاده از آن هزینه‌های جانبی فراوانی به همراه خواهد داشت و یکی از آنها عوارض سالیانه‌ای است که باید پرداخت شود. اگر قصد دارید عوارض سالیانه خودروی خود را محاسبه کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا نحوه محاسبه آن را شرح دهیم.

نحوه محاسبه عوارض سالیانه خودرو

به مجموع عوارض جاده که برای عبور و مرور در خیابان‌ها و جاده‌های شهری و برون شهری از مالکان خودرو دریافت می‌شود، عوارض خودرو می‌گویند. این عوارض از اشخاص حقیقی و حقوقی به طور سالیانه دریافت می‌شود و مالکان خودروهای سواری باید نسبت به پرداخت آنها اقدام نمایند.

به طور کلی هر خودرویی که در مسیرهای اعلام شده توقف می‌کند یا از آنها استفاده می‌نماید، می‌بایست نسبت به پرداخت عوارض خودرو که شامل عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض شهرداری می‌شود، اقدام کند. استفاده از خیابان‌ها و معابر سطح شهر مستلزم پرداخت عوارض شهرداری خواهد بود.

عوارض سالیانه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

به عبارت ساده‌تر عوارض شهرداری همان عوارض سالیانه خودرو است که شامل هزینه تردد در خیابان‌ها می‌شود. البته ممکن است مالکان خودرو اقدام به پرداخت این عوارض به صورت سالیانه نکنند و ترجیح بدهند مجموع این عوارض را هنگام فروش خودرو بپردازند، ولی باید توجه داشت که به تعویق انداختن این عوارض مشمول جریمه خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم عوارض خودروی خود را به طور سالیانه و در موعد مقرر پرداخت کنید تا از این جهت مشمول جریمه و دیرکرد نشوید. همچنین گفتنی است که جریمه دیرکرد پرداخت عوارض خودرو به ازای هر ماه دو درصد و در سال 24 درصد خواهد بود.

در یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص مبالغی که باید از سوی مالکین خودروها تحت عنوان عوارض پرداخت شود، بندهایی آمده و تعیین شده است. میزان این هزینه ابتدا در مجلس و توسط کمیسیون‌های تخصصی تعیین می‌شود و سپس برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد. بعد از آن وزارت کشور تعرفه‌های پرداختی را به سازمان دارایی و در نهایت به شهرداری‌ها می‌فرستد. همچنین می‌توانید فرمول محاسبه مالیات خودرو در ایران را در ادامه بخوانید.

نمی‌دانیم که با چه سازوکاری، اما به طور سالیانه تعرفه عوارض خودرو تغییر می‌کند و افزایش مبالغ در این تغییرات امری بدیهی و حتمی است. به طور دقیق‌تر باید اشاره کنیم که یکی از منابع تأمین درآمد شهرداری‌ها دریافت عوارض خودرو است و شهرداری‌ها باید این مبالغ را صرف نوسازی شهر و جاده کنند.

عوارض سالیانه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

به نظر می‌رسد مبنای محاسباتی عوارض سالیانه خودرو به استناد تبصره شش ماده 42 از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده است. مطابق قانون مذکور، برای ماشین‌های داخلی، عوارض سالیانه خودرو بر اساس قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای وارداتی، عوارض بر اساس مجموع ارزش گمرکی به علاوه حقوق ورودی آنها است.

نحوه محاسبه عوارض سالیانه خودرو

میزان تعرفه عوارض خودرو هر سال به نسبت مدل خودروها از طرف سازمان امور مالیاتی به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود. با فرمولی که در گذشته حاکم بود، عوارض خودرو بر حسب بند ب ماده 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده برابر با یک در هزار ارزش خودرو محاسبه می‌شد. با این حساب شهرداری‌ها نیز وظیفه داشتند عوارض سالیانه خود را با این فرمول مطابقت دهند.

بر اساس آنچه در جدول 16 قانون بودجه که سالانه منتشر می‌شود، ضریب 1.5 برابر ارزش خودرو تقسیم بر 1000 تعیین شده است. هر چه قیمت خودروها بالاتر رود، میزان عوارض هم افزایش خواهد یافت. با این اوصاف اگر قیمت یک خودرو صد میلیون تومان برآورد شود، عوارض سالیانه آن تقریباً 150 هزار تومان خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم